شیعیان عربستان چگونه روزگار می‌گذرانند؟/ مروری بر شخصیت شهید مدافع کرامت پیروان اهل بیت(ع)
کد خبر: 3465803
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
یادداشت/

شیعیان عربستان چگونه روزگار می‌گذرانند؟/ مروری بر شخصیت شهید مدافع کرامت پیروان اهل بیت(ع)

گروه بین‌الملل: مناطق شیعه‌نشین عربستان در بخش‌های شرقی و نفت‌خیز این کشور واقع است. در حال حاضر شیعیان عربستان بیش از 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.


شیعیان عربستان چگونه روزگار می‌گذرانند؟/ مروری بر شخصیت شهید مدافع کرامت پیروان اهل بیت(ع)
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مناطق شیعه‌نشین عربستان در بخش‌های شرقی و نفت‌خیز این کشور واقع است. در حال حاضر شیعیان عربستان بیش از 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که بیشتر در استان شرقی ظهران در شهرهای قطیف و احساء سکونت دارند؛ همچنین در مناطق شمالی و جنوب این کشور نیز اقلیت شیعه موجود است‌.

شیعیان عربستان به‌دلیل تبعیض‌های زیادی که با آن مواجهند، شرایط مناسبی ندارند؛ آنان خواهان برخورداری از حقوقی یکسان و برابر با دیگر شهروندان سعودی هستند و بارها برای احقاق حقوق خود دست به اعتراض زده و اعتراضات خود را به رژیم آل سعود اعلام داشته‌اند، در این میان شهر شیعه‌نشین قطیف با 95 درصد شیعه مرکز اصلی و کانون اعتراضات علیه آل سعود است.

شیعیان عربستان علاوه بر اینکه در برخورداری از نظام آموزشی و تحصیلات عالیه در محدودیت به سر می‌برند، از لحاظ اقتصادی، اداری و اجتماعی نیز در دوایر دولتی هیچ جایگاهی ندارند و با محرومیت‌هایی مواجه هستند.

مسئولان سعودی گرچه سطح تحصیلات عمومی را در این کشور بالا برده‌اند و به نظر می‌رسد که شیعیان نیز در این عرصه نادیده گرفته نشده‌اند ولی واقعیت چیز دیگری است‌ و طبق یک قانون نانوشته‌، یک فرد شیعه مذهب‌ نمی‌تواند معلم درس دینی‌، تاریخ یا عربی و یا مدیر یک مدرسه شود. همچنین به آنها اجازه تأسیس یک مدرسه خصوصی داده نمی‌شود.

شیعیان عربستان به دلیل این که مجبورند برخلاف دیگر شهروندان سعودی برای تحصیل در مدارس شهریه بالایی پرداخت کنند، معمولاً تا مقطع ابتدایی درس می‌خوانند؛ بنابراین افراد تحصیلکرده در سطح دیپلم و دانشگاهی در میان آنها کم است‌. دانشجویان شیعی در این کشور کوچک‌ترین شانسی برای دریافت بورسیه برای تحصیل در خارج از کشور را ندارند و این در صورتی است که دولت سعودی با بورسیه دانشجویان غیر شیعی علاوه بر پرداخت هزینه اعزام، دیگر مسائل مربوط به آنها را از طریق وزارت آموزش عالی دنبال می‌کند.

همچنین از دیگر مشکلاتی که اقلیت شیعی در عربستان با آن مواجهند این است که آنها نیز از داشتن اماکنی همچون حسینیه‌، مهدیه و بیت‌العباس برای برگزاری مراسم مذهبی خاص خود محروم هستند و با سختی‌های بسیار مراسم مذهبی خود را در خانه‌ها و اماکن‌ متعلق به خودشان‌ آن هم به‌صورت پنهانی برگزار می‌کنند. علمای شیعی نیز اجازه تبلیغ مکتب و آموزه‌های تشیع را در میان شیعیان این کشور ندارند.

چه کسی از کرامت شیعیان شرق عربستان دفاع کرد؟

در چنین شرایطی که شیعیان شرق عربستان از محرومیت و محدودیت آل سعود رنج می‌بردند، یکی از روحانیون شیعی به پا خاست تا از حقوق این اقلیت مظلوم دفاع کند و او شیخ نمر باقر النمر بود.

آیت‌الله نمر باقر النمر(زاده 1379ق) که در شرق عربستان زندگی می‌کرد در مبارزه با اقدامات نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز رژیم سعودی در مورد شیعیان عربستان و به‌ویژه دفاع از شیعیان قطیف، دمام و احساء با هدف بهره‌مندی آنان از حقوق یکسان از جمله امکانات آموزشی، شغل، ایجاد مسجد، تکیه و حسینیه، معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی تلاش‌های بسیاری را انجام داد گرچه می‌دانست انتهای این مجاهدت‌ها شهادت است.

این عالم مجاهد همواره در سخنرانی‌های خود رژیم سعودی را به اعمال سیاست‌‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای سازمان‌یافته، به‌ویژه در مناطق شرقی عربستان و در دو منطقه احساء و قطیف متهم می‌کرد. شیخ نمر در انتقاد از دولت عربستان در سخنرانی خود در فوریه سال ۲۰۰۹ به مقامات سعودی هشدار داد که اگر شأن و حیثیت شیعیان عربستان بازگردانده نشود، آنها را به جدایی از این کشور فرا می‌خواند چراکه کرامت شیعیان مهم‌تر از تمامیت عربستان است.

وی نسبت به توهین به کرامت شهروندان عربستانی به‌ویژه شهروندان شیعی حساسیت ویژه‌ای نشان می‌داد و پیوسته در سخنرانی‌های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی، به رسمیت شناختن آزادی‌های عمومی، به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه‌ای در عربستان بود.

آیت‌الله نمر باقر النمر، مجاهد شیعی در این زمانه و دیگر مجاهدان نستوه در گذشته می‌دانستند که پایان راه عدالت‌خواهی شکنجه و شهادت است و گام در مسیری گذاشتند که از پایانش آگاه بودند.

شیخ نمر در پی اعتراضات خود شش بار از سوی دولت عربستان سعودی بازداشت شد و آخرین بازداشت به زندانی شدن بلندمدت وی و محاکمه و سرانجام شهادت این عالم مجاهد در روز دوازدهم دی‌ماه 94، به دست جلادان آل سعود انجامید.

شهادت ناجوانمردانه شیخ نمر توسط رژیم آل سعود واکنش‌ و اظهارات فراوانی را از سوی کشورهای مختلف جهان به دنبال داشت؛ کارشناسان و آگاهان سیاسی در کشورهای غربی بر این نکته تأکید داشتند که به دنبال کشته شدن مهره وهابی مسلک حکومت عربستان یعنی زهران علوش، رئیس گروه تروریستی جیش‌الاسلام و نماینده دولت عربستان در سوریه برای قتل و ترور، فشار و جنگ روانی بر اردوگاه عربستان به‌ویژه مجمع فتوای عربستان و کاخ سلطنتی سلمان بیشتر شد و در نتیجه با فشار این گروه شیخ مجاهد شیعی آیت‌الله نمر توسط عربستان به دور از غوغای رسانه‌ای به شهادت رسید.

این حکم همچنین در شرایطی اجرا شد که طی هفته‌های اخیر، فشار بر شیعیان در برخی دیگر از کشورهای اسلامی نیز افزایش یافته و مشابهت‌های موجود همچون شهادت شیخ زکزاکی در نیجریه، این گمانه را تقویت می‌کند که روندی هماهنگ، تحت هدایت یا دست کم با تأیید عربستان سعودی، علیه شیعیان در جریان است.

حرکت خزنده آل سعود علیه شیعیان فراجغرافیایی است

بنابراین حرکت خزنده آل سعود علیه شیعیان و سرکوب آنان فراجغرافیایی است و به کشورهایی همچون نیجریه و جمهوری آذربایجان(منطقه نارداران) نیز رسیده است؛ به نحوی که با حمایت‌های آل سعود پیروان اهل بیت(ع) در این منطقه نیز با ترور و کشتار دسته جمعی هدف قرار گرفته‌اند.

عربستان صادرکننده و مهد تروریسم در منطقه است و با حمایت شیاطین غربی و آمریکایی و همچنین رژیم اشغالگر قدس فعالان جنبش‌های بیداری اسلامی را با اصطلاحاتی همچون اغتشاش‌گر، تروریسم و تهدیدکننده دولت و مردم دستگیر و ترور کرده و مورد هجمه قرار می‌دهد.

حاکمیت خاندان خونخوار رژیم آل سعود گرچه با دیپلماسی پول، رشوه و شیعه‌هراسی بر استعمار انگلیس و بزرگ‌ترین تروریست منطقه یعنی اسرائیل پلید و کمک‌های لجستیکی آمریکا و در نهایت مشاوره‌های شیطان‌صفت اردوغان هیتلریسم استوار است؛ اما فشار بر فعالان شیعی بیانگر این است که این رژیم در حال حاضر بیش از پیش سست و ناتوان شده و سیاست سرکوب منتقدان با اعدام، بازداشت یا هر ابزار دیگری در آینده‌ای نزدیک فروپاشی و اضمحلال سریع این خاندان بی‌کفایت را رقم خواهد زد.

علی معروفی
کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
مطالب مرتبط
captcha