آیا اعدام شیخ نمر با کشتار شیعیان نیجریه مرتبط بود؟
کد خبر: 3467681
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
وب‌سایت آمریکایی بررسی کرد؛

آیا اعدام شیخ نمر با کشتار شیعیان نیجریه مرتبط بود؟

گروه بین‌الملل: 21 آذر ماه نیروهای دولتی نیجریه دست به قتل‌ عامی وحشیانه علیه اقلیت شیعیان این کشور زدند و شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه را بازداشت و شکنجه کردند.

انگلیسی/ تلاش عربستان برای بی‌ثبات کردن ایران با کشتار شیعیان نیجریه و اعدام شیخ نمر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پایگاه خبری «Mint Press News» نوشت:

«خبر کشتار شیعیان نیجریه همزمان با خبر پیوستن نیجریه به عربستان سعودی برای جنگ با داعش مطرح شد و از ارتباط این دو کشور بدنام برای سرکوب و نقض مکرر قوانین حقوق بشر، خبر می‌داد.

عربستانی که تاریخچه‌ای طولانی در ترویج ایدئولوژی افراط‌گرایانه وهابیت دارد و الهام‌بخش گروه‌های تروریستی مانند بوکو حرام است که در خود نیجریه نیز با آن درگیر است.

زکزاکی تنها فعالی نیست که در ماه‌های اخیر در نیجریه بازداشت شده است؛ چرا که دولت نیجریه به سرکوب شدید آنچه مخالفت سیاسی می‌خواند، شهره است.

گرچه زکزاکی منتقد دولت نیجریه است اما سخنان او دلیل سرکوب وحشیانه شیعیان نیجریه نیست؛ بلکه به گفته اریک دریتسر، سردبیر سایت خبری Stopimperialism.org، دلیل این حمله چیز دیگری است.

جنگ نیابتی عربستان و قطر علیه ایران

دریتسر می‌گوید: تقریبا هیچ کس دلیل اصلی سرکوب شیعیان نیجریه را اعلام نکرد. دلیل آن نیجریه نبود. دلیل آن جنگ نیابتی عربستان سعودی و قطر علیه ایران است.

وی افزود: از این نظر، دستگیری زکزاکی با اعدام شیخ نمر النمر، روحانی شیعی عربستان در روز دوم ژانویه(12 دی‌ماه) نیز مرتبط است.

دریتسر می‌گوید: این اقدامات بخشی از تلاش عربستان سعودی برای بی‌ثبات کردن ایران و تحریک ایرانیان در سراسر جهان است.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه عربستان و قطر می‌بینند که جایگاهشان در سوریه رو به افول است، اکنون جنگی علیه منافع ایران در سایر نقاط دنیا آغاز کرده‌اند«.

مطالب مرتبط
captcha