دوازدهمین جلسه تفسیر سوره حجرات در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4083584
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

دوازدهمین جلسه تفسیر سوره حجرات در کرمان برگزار شد

دوازدهمین جلسه تفسیر سوره حجرات، در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن عامری رابط نهاد رهبری در دانشگاه‌ علمی‌کاربردی کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی کرمان، حجت‌الاسلام حسن عامری، رابط نهاد رهبری در دانشگاه علمی کاربردی استان، روز گذشته، ۱۴ شهریورماه در دوازدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره حجرات که در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان برگزار شد، با قرائت آیه 12 سوره حجرات گفت: در معنی این آیه آمده است، ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها دوری کنید، همانا بعضی از گمان‌ها گناه است و در عیوب مردم تجسس نکنید و پشت سر یکدیگر غیبت ننمائید، آیا یکی از شما هست که دوست بدارد، گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ قطعاً از این کار کراهت دارید و از خدا پروا کنید، همانا خداوند توبه‌پذیر مهربان است.

وی با بیان اینکه غیبت یکی از گناهان کبیره محسوب می‌شود و اسلام به سوء ظن، تجسس و غیبت توجه دارد، تصریح کرد: غیبت عبادات انسان را محو می‌کند زیرا غیبت‌کننده آبروی سال‌ها به دست آمده فرد را می‌ریزد، خداوند نیز عبادات او را از بین می‌برد.

رابط نهاد رهبری در دانشگاه علمی کاربردی استان با بیان اینکه سوءظن بر سه قسم سوء ظن به خدا، به مردم و به خود است، گفت: امام صادق‌(ع) فرموده‌اند، غیبت کننده اگر توبه کند آخرین کسی است که وارد بهشت می‌شود و اگر توبه نکند اولین کسی است که به دوزخ برده می‌شود. همچنین پیامبر اکرم‌(ص) فرموده‌اند، هر کسی، زن یا مردی را غیبت کند تا چهل روز اعمال او پذیرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه غیبت در مواردی مانند در مقام مشورت در کارهای مهم، برای رد سخن و عقیده باطل اشخاص، برای گواهی دادن نزد قاضی و برای رد ادعاهای پوچ جایز است، به پیام‌های آیه ۱۲ سوره حجرات اشاره و تصریح کرد: ایمان با سوء ظن و تجسس در کار مردم و غیبت سازگار نیست.

حجت‌الاسلام عامری ادامه داد: گناه اگر چه در ظاهر شیرین و دلپذیر است اما خداوند غیبت را به خوردن گوشت مرده برادر دینی خود تعبیر کرده است. غیبت، بردن آبروی مردم است و جای آن بر نمی‌گردد بنابراین نباید گمان بد نسبت به مردم ببریم.

انتهای پیام
captcha