مدافع حرمی که در اربعین به سالار شهیدان پیوست
کد خبر: 4189582
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
هر روز با یک شهید مدافع حرم/ 19

مدافع حرمی که در اربعین به سالار شهیدان پیوست

شهید حسن‌زاده به‌دلیل علاقه شدیدی که به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) داشت پس از سال‌ها مجاهدت، در نهایت در روز اربعین حسینی به ارباب شهیدش پیوست.

صالح حسن‌‌زاده، شهید روحانی مدافع حرمصالح حسن‌‌زاده، شهید روحانی مدافع حرم فرزند مهدی و زهرا در تاریخ اول فرودین‌ماه 1346، در یک خانواده مذهبی در شهرستان خرمشهر، استان خوزستان به دنیا آمد. وی برای تحصیل وارد مدرسه علمیه رضویه خرمشهر می‌شود و بعد از گذشت چندی برای ادامه تحصیل راهی قم می‌شود و زیر نظر آیت‌الله میرزا جواد تبریزی(ره) به تحصیل می‌پردازد.

شهید حسن‌زاده در مهرماه 1368 ازدواج می‌کند که حاصل این ازدواج دو پسر و یک دختر است؛ ساده‌زیستی، مهربانی، خوش‌اخلاقی و حب به اهل‌ بیت(ع) به‌خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) از ویژگی‌های این شهید والامقام است. وی علاقه‌ خاصی به زیارت معصومین(ع) داشت و هر سال مسیر طولانی نجف اشرف تا کربلای معلی را برای زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌پیمود.

شهید حسن‌زاده احترام خاصی برای پدر و مادر خود قائل بود و به همه امور آنها به‌ویژه در زمان بیماری رسیدگی می‌کرد؛ همچنین در برخورد با فرزندانش که دوران کودکی را سپری می‌کردند در حد فهم آنها رفتار و بازی می‌کرد.

وی در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم به جبهه اعزام شد و در سالی که قطعنامه امضا شد در کردستان به دست عوامل ضدانقلاب مورد سوءقصد قرار می‌گیرد؛ بعد از آن نیز همواره در مناطق مرزی و محروم و جزیره‌ها حاضر می‌شد.

شهید حسن‌زاده در حدود هشت سال(بین سال‌های 87 تا 94) در حوزه علمیه نجف اشرف عراق به تحصیل پرداخت و به‌دلیل اینکه کسی از اعضای خانواده‌ را در جریان پیوستنش به نیروهای مقاومت نگذاشته بود، تاریخ دقیقی از این جریان در دست نیست و می‌توان گفت بین سال‌های 91 یا 92 به نبرد با تروریستها پرداخت.

همچنین وی از جانبازان دوران دفاع مقدس بود. در چند نقطه از بدنش جراحات جنگی داشت، ولی هیچ‌گاه برای پیگیری پرونده‌ جانبازی‌ خود اقدام نکرده بود. شهید حسن‌زاده حقوقی که از تبلیغ دریافت می‌کرد را در همان محل تبلیغ خرج نیازمندان و فقرا می‌کرد و به امور خیریه بسیار مقید بود.

وصیت اصلی شهید حسن‌زاده به همسرش نیز حفظ امانت حضرت زهرا(س) و حجاب بود و همواره از آرزوی خود که شهادت در راه اسلام بود سخن می‌گفت. همسر وی در خصوص آخرین روزهای قبل از شهادتش بیان می‌کند: «چند روز قبل از شهادت نزدیک ایام اربعین با ما تماس گرفت که بنده از بصره به سمت نجف می‌روم و شما هم به نجف سفر کنید تا با هم به کربلا برویم؛ اما ایشان به‌دلیل درگیری در سامرا به آنجا می‌رود و در نهایت در تاریخ 24 آبان‌ماه 94، مطابق با اربعین حسینی، در شهرستان بیجی، استان صلاح‌الدین عراق در نبرد با تروریست‌های تکفیری داعش به شهادت می‌رسد.»

پیکر مطهر شهید حسن‌زاده به آغوش خانواده برنگشت و جاویدالاثر است؛ به گفته دوستان و آشنایان این شهید والامقام به‌دلیل علاقه شدیدی که به اباعبدالله‌الحسین(ع) داشت به ارباب شهیدش پیوست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha