نرخ رشد اقتصادی از منفی به سمت صفر حرکت کرده است
کد خبر: 1457365
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

نرخ رشد اقتصادی از منفی به سمت صفر حرکت کرده است

گروه اقتصاد: منصوری اظهار کرد: با وجود این شرایط قطعا نمی‌توان گفت رشد اقتصادی صورت گرفته است اما اینکه این میزان از منفی به سمت صفر و مثبت جهش کرده، قطعا اتفاق افتاده است .

مجید منصوری‌بیدکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اظهارات برخی دولتمردان مبنی بر وجود نرخ رشد اقتصادی 4/6 درصدی در کشور اظهار کرد: قطعا وجود رشد اقتصادی 4/6 درصد چند مفهوم را به دنبال دارد، از جمله اینکه با کنترل نقدینگی از رشد اقتصادی منفی عبور کردیم که این را می‌توان صرفا نگه‌داشت وضعیت موجود و جلوگیری از بدتر شدن شرایط اقتصادی دانست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: با وجود این شرایط قطعا نمی‌توان گفت رشد اقتصادی صورت گرفته است اما اینکه این میزان از منفی به سمت مثبت جهش کرده است، قطعا اتفاق افتاده است اما بنده باور ندارم که نرخ رشد اقتصادی ایران بالای صفر باشد هرچند شاید این سخن که رشد اقتصادی از منفی پنج به سمت صفر رسیده است قابل قبول باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که شیوه مجاسبه نرخ  رشد اقتصادی چگونه است و آیا این نحوه محاسبه در ایران مطابق با معیارهای رشد اقتصادی است؟ اظهار کرد: رشد اقتصادی در کشورهای مختلف براساس شاخص‌های مختلفی از جمله شاخص تولید، شاخص بهره‌وری و...... سنجیدی می‌شود و در کشور ما هم قطعا همین روال طی می‌شود اما باید دانست که چون هنوز نرخ رشد اقتصادی، منفی است، بنابراین ما در جامعه لمس نمی‌کنیم که رشد اقتصادی اتفاق افتاده باشد.

منصوری در پاسخ به این پرسش که دلیل این اختلافات که نرخ رشد اعلامی در بخشنامه بودجه 1 درصد و در اعلام بانک مرکزی 4/6 درصد است، چیست؟ تأکید کرد: ممکن است در شیوه محاسبه اختلافاتی وجود داشته باشد، مثلا دولت، میزان رشد را براساس میزان تولیدها، از جمله تولید کل عوامل تولید را بررسی کرده و اگر قبلا منفی بوده است و حالا این شاخص‌ها تغییر پیدا کرده است را به عنوان شاخص سال در نظر می‌گیرند و می‌گویند که نرخ شاخص‌ها تغییر پیدا کرده است و به سمت بالاتر آمده است و ممکن است نهادهای دیگر به شیوه دیگری این محاسبه را انجام داده باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار کرد: با همه این تفاتسیر بنده در کل خوشبین نیستم که از نرخ رشد اقتصادی صفر عبور کرده باشیم؛ چون وقتی‌که ما از رشد اقتصادی صفر عبور کنیم این موضوع می‌تواند اثر مثبتی بر روی اشتغال، تورم، رونق اقتصادی و خصوصا خروج از رکود اقتصادی داشته باشد اما در اصل، ما هنوز در فضای گذشته زندگی می‌کنیم و جلوی سقوط شاخص‌های اقتصادی را گرفته‌ایم، بنابراین اگر از این منظر نگاه کنیم، تغییرات قابل قبول است اما در مورد عدد و رقم اختلاف وجود دارد. 

مطالب مرتبط
captcha