خروج از رکود نیازمند تأمین مالی واحدهای تولیدی است
کد خبر: 1438143
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

خروج از رکود نیازمند تأمین مالی واحدهای تولیدی است

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام رجایی‌باغسایی، خروج از رکود را نیازمند تأمین مالی واحدهای تولیدی دانست و اظهار کرد: تا زمانی‌که مشکل سرمایه واحدهای تولیدی برطرف نشود نمی‌توان انتظار داشت دیگر مشکلات اقتصادی به راحتی برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی‌باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره دلیل اینکه نقطه شروع برای ایجاد سازوکار خروج از رکود در بسته دولت، تجهیز منابع مالی معرفی شده است، اظهار کرد: در ارتباطی که ما هم در حوزه انتخابیه و هم در جاهای دیگر با واحدهای صنعتی داریم، در حال حاضر، یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان، نداشتن سرمایه در گردش است؛ بنابراین تا زمانیکه مشکل سرمایه واحدهای تولیدی برطرف نشود نمی‌توان انتظار داشت دیگر مشکلات اقتصادی به راحتی برطرف شود.

وی افزود: با توجه به گران شدن نرخ ارز، برای افزایش سرمایه در گردش مورد نیاز برای بسیاری از واحدهای تولیدی، مشکل ایجاد شده و برخی از آنها مجبور شدند تولید خود را حتی تا یک سوم کاهش دهند و برخی واحدهای تولیدی هم متأسفانه به تعطیلی کشیده شد. برخی از این واحدها ابتدا تولید را کاهش داده و این میزان تولید هم پاسخگوی بدهی‌های بانکی آنها نبود و در نهایت تعطیل شدند. حال، تنها راه نجات این گروه از تولیدکنندگان، این است که سرمایه در گردش‌شان تأمین شود تا بتوانند تولیدشان را راه‌اندازی کرده و ادامه حیات دهند؛ بنابراین تأمین سرمایه در گردش، امری حیاتی است که می‌تواند به تولید و اشتغال کمک فراوانی بکند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بنگاهداری بانک‌ها و بی‌توجهی به تأمین مالی واحدهای تولیدی، چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟ گفت: هنگامیکه بانک‌ها، دولتی بودند، معمولا سهیمه بخش تولید را در نظر می‌گرفتند اما از زمانی‌که بانک‌های خصوصی پدید آمدند، این سهمیه‌بندی‌ها تضعیف شده و رعایت نمی‌شود. چون بانک‌ها به دنبال سود خود و گریزان از ریسک هستند، به سمت تسهیلاتی و مکان‌هایی حرکت می‌کنند که هم عایدی بالایی داشته باشد وهم اینکه زودتر این عایدی نصیبشان بشود و طبیعتا آنجا هم جایی جز تجارت نیست اما در تولید، معمولا بازگشت منابع طولانی‌تر است و بانک‌ها استقبال نمی‌کنند اما طبیعتا دولت و مجلس که در قبال کل اقتصاد ملی مسئولیت دارند، می‌توانند با وضع قوانین و مقرراتی، بانک‌ها را ملزم به انجام فعالیت‌هایی برای حل مشکلات تولید کنند.

مطالب مرتبط
captcha