بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند/ دولت مصمم به تک‌نرخی کردن تورم است
کد خبر: 1438444
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
دکتر روحانی:

بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند/ دولت مصمم به تک‌نرخی کردن تورم است

گروه اقتصاد: رئیس جمهوری صبح امروز در همایش «تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» گفت: بانک‌های ما کار غیربانکی انجام می‌دهند؛ بانک‌ها بنگاه‌دار شده‌اند و باید از بنگاه‌داری خارج شوند، چراکه این عمل، برخلاف اصول بانکداری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسن روحانی، رئیس‌جمهوری، امروز سه‌شنبه، 21 مرداد 93 در همایش «تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» اظهار کرد: ممکن است برخی بگویند رکودی که در سال‌های 91 و 92 وجود داشت، صرفا ناشی از تحریم بوده است اما حتی اگر تحریمی هم وجود نمی‌داشت، ما در سال 91 دارای مشکل می‌بودیم. بسیاری از مشکلات اقتصادی، ارث تحمیلی بر ماست و در بحث تورم هم اینچنین است.

وی افزود: اگر دست‌های ما بی‌محابا در کیسه بانک مرکزی باشد و هر آن که تصمیم گرفتیم، به رئیس کل بانک مرکزی دستور دهیم که از افزایش پایه پولی استفاده کرده و مشکلات ریال ما را حل کند، آن روز، روزی خوبی است اما فردای سیاهی خواهد داشت. دولت یازدهم دولت مظلومی است اما مردم شریف، مظلوم‌تر هستند، اما ما امروز اینجا جمع نشده‌ایم تا خیلی از میراث گذشته حرف بزنیم بلکه می‌خواهیم از امید و آینده‌ای روشن حرف بزنیم. ما به حول قوه‌الهی درحال برطرف کردن مشکلات هستیم اما دنیای سیاست، نه عصای موسایی دارد و نه درهای آن برای همیشه بسته است.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: البته حل و فصل برخی از مشکلات نیازمند قانون است؛ مخصوصا مسائل زیرساختی، نیازمند اصلاح و تغییر قانون است. به همین دلیل، ستاد اقتصادی و کارشناسان دولت در ماه‌های گذشته همین موضوع را دنبال می‌کردند. ما در طول ماه‌های گذشته توانستیم  سیر صعودی تورم را کنترل و تورم ماهانه را از 5 و 6 درصد به 1/14 درصد برسانیم. پس در بحث تورم ما قدم‌های جدی برداشتیم.

رئیس دولت یازدهم تأکید کرد: البته ما به مردم وعد داده بودیم که تا پایان سال 93 تورم را به 25 درصد برسانیم اما امروز خوشحالم که اعلام کنم در بررسی‌های ماه‌های اخیر متوجه شدیم که رقم تورم در پایان سال 93 به مراتب کمتر از 25 رصد خواهد بود. دولت مصمم به کاهش تورم مستمر است تا روزی که تورم را تک‌رقمی کند . امید و برنامه‌ریزی ما این است که در سال 95، تورم تک رقمی باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از صاحبنظران اقتصادی اعلام کردند که یکی از اشتیاهات بزرگ دولت یازدهم، این است که همه تلاش خود را برای کاهش تورم به کار گرفته است؛ درحالی‌که رکود خطرناک‌تر از تورم است اما در جامعه‌ای که تورم نقطه به نقطه، 45 درصد است هیچ سرمایه‌گذاری که ثبات را مشاهده نکند، حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد بود. ضمن اینکه فشار تورمی بر جامعه، بسیار شدید بود. همچنین اگر کنترل تورم نشود، قدرت خرید مردم هم پدید نخواهد آمد؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم کارخود را از کاهش تورم شروع کنیم.

وی ادامه داد: البته وقتی که بحث خروج از رکود پیش می‌آید می‌گویند باید تقاضا را تحریک کرد و تحریک تقاضا نیازمند سیاست‌های انبساطی است و می‌گویند باید اجازه داد، بانک‌ها به راحتی تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند اما بانک‌ها این سرمایه را از کجا بیاورند؟ من معتقد نیستم که پایه پولی باید بالا برود و در سایه آن، تقاضا ایجاد شده و در سایه تقاضا، تولید حرکت کند تا ما از رکود خارج شویم.
حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: حواس ما باید جمع باشد. ما باید تقاضا را تحریک کنیم اما چرا صادرات غیرنفتی را تسهیل نمی‌کنیم تا تقاضا تحریک شود؟ اگر اینکار را انجام دهیم، دیگر مشکل پایه پولی هم نخواهیم داشت. بانک‌ها باید تضمینات لازم برای صادرات غیرنفتی را فراهم کنند و من هم به وزرای اقتصاد و هم رئیس‌کل بانک مرکزی دستور می‌دهم باید راه صادرات غیرنفتی را فراهم کنید.
وی در ادامه به مشکلات بانک‌ها اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر، درباره بانک‌هاست. به نظرم اگر مشکل بانک‌ها را حل کنیم می‌توانیم مشکلات عالم را حل کنیم. بانک‌ها امروزه مشکلات زیادی دارند؛ البته ما باید بتوانیم بدهی‌های بانک‌ها را پرداخت کنیم تا بانک‌ها هم بتوانند بدهی‌های بانک مرکزی را پرداخت کنند.
رئیس جمهور ادامه داد: دولت هم در لایحه خروج از رکود و هم در مقررات، این را پیش‌بینی کرده است و انشاء‌الله لایحه‌ای که کارش امروز در مجلس آغاز شده و امیدواریم زودتر به تصویب برسد، این معضل را حل خواهد کرد. مسئله دیگر، این است که بانک‌ها اموال مازادی دارند که باید به فروش برسانند و با آن، نقدینگی‌شان را بالا ببرند تا بتوانند تسهیلات ارائه اهند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات، این است که بانک‌های ما کار غیربانکی انجام می‌دهند. بانک‌ها بنگاهدار شده‌اند و باید از بنگاهداری خارج شوند؛ چراکه این عمل، برخلاف اصول بانکداری است. بانک باید واسطه باشد و پول‌های مردم را جمع کند و با نرخ عادلانه و نه کمرشکن، به عنوان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار دهد و شورای پول و اعتبار هم باید به صحنه بیاید و سود راعادلانه کند.
حجت‌الاسلام روحانی به برنامه دولت برای تقویت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: کار دیگری که ما دنبال خواهیم کرد، تقویت بازار سرمایه است. بازار سرمایه ما تاکنون نتوانسته است برای تأمین مالی، توانمندی‌های خود را به ظهور برساند. این درست نیست که همه بنگاه‌ها برای تأمین مالی به سراغ بانک‌ها بروند؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ استفاده کرد.
وی تأکید کرد: تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ باید توسط بازار سرمایه و تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط باید توسط بانک‌ها صورت گیرد. البته اولویت با بنگاه‌هایی است که در سال‌های اخیر و در شرایط سخت، توانستند خوب کار کنند.
وی اظهار کرد: ثباتی که در یکسال اخیر در اقتصاد شاهد بوده‌ایم به این دلیل است که دولت، قدم‌های خود را حساب‌شده برمی‌دارد.
رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: ما پایه‌های تحریم را لرزان کردیم و در هر شرایط اقتصادی که قرار بگیریم، به وضع گذشته برنخواهیم گشت. ما در مذاکرات هسته‌ای، هم جدی و هم مصمم هستیم و برنامه‌های اقتصادی را با اعتنا به ادامه شرایط فعلی تنظیم کرده‌ایم و چون ادامه تحریم به ضرر هم است، امیدواریم در زمان مقرر مشکلات موجود را حل کنیم.

captcha