نخستین برنامه حفظ موضوعی قرآن به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود
کد خبر: 4179451
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

نخستین برنامه حفظ موضوعی قرآن به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن با اشاره به اینکه حفظ موضوعی به تازگی در حوزه حفظ قرآن کریم فعال شده است، گفت: از جمله یک طرح کوتاه‌مدت با موضوع آیات عفاف و حجاب تهیه شده که حدود ۱۴ آیه را شامل می‌شود و در قالب یک کتابچه و فیلم‌های آموزشی آماده شده و به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ بین المللی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم امروز ۱۱ آبان‌ماه در همایش آموزشی «حافظان نور» در شهرکرد با اشاره به اینکه سازمان دارالقرآن از قبل مأموریت‌هایی را در حوزه حفظ قرآن داشته است، اظهار کرد: سازوکار سنجش‌های حفظ قرآن در کشور توسط این سازمان در دو سطح شامل آزمون‌های تخصصی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ و نیز آزمون عمومی حفظ انجام می‌گیرد.

وی با ذکر اینکه آزمون‌ عمومی حفظ از دو سال قبل فعال شده است، ادامه داد: این آزمون‌ها در سطح پایین‌تر و با سازوکاری سهل‌تر برگزار می‌شود که تمامی حافظان قرآن می‌توانند این مدرک را دریافت کنند و نامشان ثبت شود؛ حفاظ حائز مدرک‌های تخصصی حفظ قرآن از مزایایی همچون معافیت از شهریه‌های تحصیل در دانشگاه، مزایای مربوط به سربازی و استخدام و مباحث حقوقی و ... برخوردار می‌شوند. 

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الكريم بیان کرد: حفظ موضوعی از جمله مباحثی است که به تازگی در حوزه حفظ قرآن کریم فعال شده است؛ معتقدیم که حفظ موضوعی به چند دلیل باید مورد توجه قرار گیرد و نخست آنکه عمومی‌تر است یعنی افراد بیشتری می‌توانند به جرگه حفاظ اضافه شوند در حالی که در حفظ ترتیبی، مستلزم صرف وقت قابل توجه است و ممکن است همه این انگیزه را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: دلیل دیگر اهمیت پرداختن به حفظ موضوعی، کاربردی بودن آن است با این توضیح که افراد فعال در این حوزه با مفهوم آیات حفظ شده آشنا می‌شوند و بر طبق نیاز و علاقه خود به موضوعات قرآنی ورود دارند.

بحرالعلوم با بیان اینکه طرح‌های گوناگونی ذیل حفظ موضوعی قرآن در دستور کار است، گفت: از جمله یک طرح کوتاه‌مدت با موضوع آیات عفاف و حجاب تهیه شده است که حدود ۱۴ آیه را شامل می‌شود و در قالب یک کتابچه و فیلم‌های آموزشی آماده شده و به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود؛ این محتوا در شبکه شاد آموزش و پرورش و نیز صدا و سیما منتشر می‌شود تا جریان تبلیغی خوبی در کشور حول حجاب و عفاف اتفاق بیفتد.

عضو حقیقی ستاد راهبری حفظ قرآن کشور در ادامه به برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح حفظ ۳۰ آیه در ۳۰ روز ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: این برنامه با نگاه میان‌مدت نیز در ماه مبارک رمضان ابلاغ و اجرایی خواهد شد تا بتوان حوزه حفظ موضوعی در کشور را فعال‌تر کرد. با نگاهی بلندمدت نیز کارهایی اساسی در این راستا پیگیری می‌شود و کنشگران این حوزه از معلمان گرفته تا طلاب و روحانیون و ... که هم می‌توانند قرآن را حفظ و هم تبیین کنند، نقش‌آفرین خواهند بود. 

تعامل دوسویه حافظان با دستگاه‌ها 

بحرالعلوم با تأکید بر اینکه حافظان قرآن توقعاتی از حکومت دارند و در مقابل، مجموعه حرکت انقلابی و اجتماعی نیز انتظاراتی از حافظان قرآن دارند، گفت: ما جامعه حافظان که با قرآن کریم آشناتر هستیم و مصحف شریف را همراه خود داریم باید بدانیم که در خصوص اتفاقات روز جامعه دارای چه وظایفی هستیم و رسالت حافظان قرآن چيست. 

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم ادامه داد: در این راستا یک جریان جدید را ذیل عنوان تعامل دوسویه با حافظان قرآن شکل دادیم یعنی هم ما دستگاه‌ها باید بیش از پیش در خدمت حافظان باشیم و هم زمینه‌های ورود و تأثیرگذاری جامعه حفاظ در جریان اجتماعی فراهم شود. البته تک‌تک حافظان قطعاً این تأثیرگذاری را در اجتماع پیرامون خود دارند اما اینکه جمعیت حفاظ یک ابراز و ظهور جمعی شکل دهند را نداریم و برای ما موضوعیت دارد.

این حافظ بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه بدحجابی یا بی‌حجابی که متأسفانه در جامعه اتفاق می‌افتد، تظاهر به بی‌دینی است، تصریح کرد: این دسته از بانوان بی‌حجاب در سطح جامعه کار خودشان را خوب انجام می‌دهند اما باید دید آیا جمع حافظان نیز تظاهر و ظهوری در سطح جامعه دارند یا خیر که متأسفانه کمتر شاهد این موضوع هستیم.

بحرالعلوم تأکید کرد: در راستای این تظاهر جمعی، اجتماع چندهزار نفری حافظان قرآن کریم استان تهران را برنامه‌ریزی کردیم که جمعه هفته آینده برگزار خواهد شد و اميدواريم الگوی خوبی شود و این جریان در جامعه تسری یابد.

وی در پایان گفت: موضوع حفظ قرآن تنها بر عهده یک دستگاه نیست بلکه دیگر دستگاه‌های فرهنگی همچون فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دیگر نهادها باید وارد جریان حفظ استان شوند. 

انتهای پیام
captcha