نگرانی صهیونیست‌ها از کاهش حمایت آمریکا
کد خبر: 4070499
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

نگرانی صهیونیست‌ها از کاهش حمایت آمریکا

همزمان با آغاز سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اراضی اشغالی، محافل صهیونیستی از کاهش حمایت این کشور از سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، با آغاز سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی، هشدارهایی از سوی تحلیلگران اسرائیلی نسبت به کاهش حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر صادر و از محافل تصمیم‌گیرنده اسرائیل خواسته شده تا با چشمان باز به واقعیت نگاه کنند. این بدان معناست که اسرائیل برخلاف آنچه قبلاً از آن برخوردار بود، دیگر از حمایت بی چون و چرای ایالات متحده بهره‌مند نیست.

این هشدارها در حالی صادر می‌شود که به نظر می‌رسد سفر بایدن به فلسطین اشغالی نشانه راهبردی مهم برای روابط دوجانبه باشد و بیش از هر چیز بیانگر نزدیکی ویژه بین آنها و تعهد ایالات متحده به تأمین امنیت رژیم اشغالگر است. به‌ویژه اینکه حمایت‌ انجام شده از این رژیم طی سال‌های گذشته مورد اجماع همه جناح‌های سیاسی آمریکا بوده است.

شیرا رودرمن، رئیس انجمن تحکیم روابط اسرائیل و یهودیان خارج از سرزمین‌های اشغالی، در مقاله خود در روزنامه «اسرائیل الیوم» نوشت: حمایت آمریکا از اسرائیل دیگر مورد اجماع همه‌جانبه نیست. در واشنگتن دیگر مانند گذشته از اسرائیل حمایت بی‌قید و شرط نمی‌شود. باید بدانیم که این امر در سایه تغییرات جاری در روابط دوجانبه به شدت به اسرائیل ضربه می‌زند.

وی افزود: معلوم نیست که میزان کاهش حمایت از اسرائیل در طی یک دهه چقدر خواهد بود، به‌ویژه با توجه به افزایش اعتراضات به سیاست اسرائیل در محافل اصلاح‌طلب در حزب دموکرات آمریکا که با گذشت زمان حمایت بیشتری از سوی جوانان آمریکایی به دست می‌آورند.  در واقع این امر واکنش‌های ضد اسرائیلی را برانگیخته است که می‌تواند باعث قطع حمایت غیرقابل برگشت بخش‌های بزرگی از مردم آمریکا از سیاست‌های اسرائیل شود.

تبعات کاهش حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

علی‌رغم استقبال تل‌آویو از سفر بایدن، صهیونیست‌ها در عین حال همچنان از افزایش صداهای مخالف در محافل حزب دموکرات می‌ترسند، اگرچه سناتورهای برجسته‌ای هستند که روابط نزدیکی با جامعه یهودی و رژیم اسرائیل دارند،  این امر صدمات بزرگی به دنبال خواهد داشت که تمام طیف سیاسی آمریکا را در بر خواهد گرفت و پیامدهای منفی آن متوجه رژیم اشغالگر و رابطه آن با یهودیان آمریکا خواهد بود.

در عین حال، کاهش حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، شامل یهودیان خارج از فلسطین نیز می‌شود؛ این امر همزمان با تشدید بحران‌های جدید آنها با این رژیم است و این که اسرائیل دیگر انتقادات آنها را در مورد سیاست خارجی خود نمی‌پذیرد. آنها احساس می‌کنند از سوی این رژیم نادیده گرفته شده‌اند، حتی با وجود آنکه بستر را برای استفاده از نفوذ سیاسی خود در جهت پیشبرد سیاست‌های رژیم اسرائیل فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، نگرانی فزاینده اسرائیل در مورد کاهش حمایت آمریکا با آنچه میلیون‌ها یهودی در سراسر جهان به‌ویژه شش میلیون یهودی در ایالات متحده و آمریکای شمالی احساس می‌کنند، همزمان است. آنها نه در محیط مذهبی و اجتماعی یهودی زندگی می‌کنند و نه در مدارس مذهبی به آنها آموزش داده می‌شود و آنچه در مورد اسرائیل می‌دانند همان چیزی است که در تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و محل کار می‌بینند.

انتهای پیام
captcha