سفر بایدن به غرب‌ آسیا؛ تداوم سیاست‌های امپریالیستی آمریکا
کد خبر: 4069996
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

سفر بایدن به غرب‌ آسیا؛ تداوم سیاست‌های امپریالیستی آمریکا

تحلیلگران، سفر قریب‌الوقوع بایدن به غرب‌ آسیا را در جهت ادامه سیاست‌های همیشگی آمریکا در منطقه خاورمیانه و حفظ نفوذ این کشور به عنوان یک قدرت فرامنطقه‌ای می‌دانند.

سفر بایدن به غرب آسیا

به گزارش ایکنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد این هفته به منطقه خاورمیانه سفر کند.

این سفر که اولین سفر رسمی بایدن به خاورمیانه به‌شمار می‌رود به وضوح نشان می‌دهد که در پی حمله روسیه به اوکراین و بحران بزرگ انرژی که برای کشورهای اروپایی ایجاد شده است، او متوجه شده است که باید استراتژی ایالات متحده مبنی بر خروج از خاورمیانه را تغییر دهد و برای تنظیم مجدد روابط خود با رهبران خاورمیانه تلاش کند.

 بحران انرژی و عادی‌سازی، انگیزه سفر بایدن به عربستان

بایدن که قرار است از 13 تا 16 جولای (22 تا 25 تیر) به این منطقه سفر کند از تصمیم خود برای سفر به عربستان سعودی به عنوان بخشی از سفر آتی به منطقه غرب آسیا دفاع کرد و گفت که قصد دارد در طول این سفر همکاری با ریاض را تقویت کند.

کاخ سفید تأیید کرد که رئیس جمهور آمریکا در سفر آتی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و تیم رهبری او از جمله شاهزاده سعودی دیدار خواهد کرد. بایدن در مقاله‌ای که روز شنبه،‌ 18 تیر در واشنگتن پست منتشر شد، نوشت که هدف او «تقویت همکاری استراتژیک» با عربستان سعودی در طول سفر غرب آسیا است.

بایدن مدعی شد: «به عنوان رئیس جمهور، وظیفه من این است که کشورمان را قوی و امن نگه دارم. برای انجام این کارها باید مستقیماً با کشورهایی که می‌توانند بر این نتایج تأثیر بگذارند، تعامل داشته باشیم. عربستان سعودی یکی از آنهاست و هنگامی که با رهبران سعودی در روز جمعه ملاقات خواهم کرد، هدف من تقویت مشارکت استراتژیک در آینده بر اساس منافع و مسئولیت‌های متقابل خواهد بود».

در این مقاله بایدن به درخواست واشنگتن برای افزایش تولید نفت عربستان سعودی اشاره کرد، به این امید که هزینه‌های سوخت و تورم در آمریکا را مهار کند. برای این منظور او قصد دارد از تلاش‌های طولانی‌مدت برای طرد کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ـ به دلیل ترور وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی در سال 2018 ـ فاصله بگیرد.  

بایدن نوشت: «می‌دانم که افراد زیادی با تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند. دیدگاه‌های من در مورد حقوق بشر روشن و دیرپای است و آزادی‌های اساسی زمانی که به خارج از کشور سفر می‌کنم، همیشه در دستور کار من است.

بایدن که در سال 2018 نامزد ریاست جمهوری بود، در آن زمان گفت که قتل و تکه تکه کردن خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه، ریاض را به یک حکومت ویرانگر تبدیل کرده است.

همچنین طبق گزارش‌ها، بایدن در جریان سفر آتی خود به خاورمیانه، برای توافق عادی‌سازی بین عربستان سعودی و رژیم اسرائیل تلاش خواهد کرد. وی همچنین علاوه بر پادشاه عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و دیگر مقامات عربستان درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و جنگ یمن گفت‌وگو و سعی خواهد کرد سعودی‌ها را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل سوق دهد.

دیدار بایدن با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی

رئیس جمهور آمریکا همچنین در کنفرانس سران شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، عمان و قطر) به اضافه سه کشور مصر، اردن و عراق شرکت خواهد کرد و با آنها در مورد راه‌های گسترش همکاری‌های امنیتی برای مقابله با ایران، مشارکت در منطقه و همچنین امنیت انرژی، آب و هوا، زیرساخت‌ها و حقوق بشر گفت‌وگو خواهد کرد. 

تلاش برای گسترش دامنه عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی

اما بایدن در این سفر ابتدا در سرزمین‌های اشغالی توقف و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند تا به تل‌آویو از پیوند ناگسستنی واشنگتن با اسرائیل و تعهد عمیق آمریکا به تأمین امنیت اسرائیل در مواجهه با آنچه که ادعا می‌شود «تهدید ایران» است اطمینان دهد. 

بایدن در مقاله خود در واشنگتن پست نوشت که او اولین رئیس جمهوری خواهد بود که هفته آینده از اسرائیل به شهر جنوبی جده عربستان سعودی پرواز می‌کند که این امر به گفته او نماد کوچکی از  مسیر عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان خواهد بود.

چهار کشور عربی امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان در سال 2020 تحت مدیریت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، روابط خود را با اسرائیل عادی کردند. عربستان سعودی و قطر هنوز وارد این گروه نشده‌اند. این دو کشور، عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را مشروط به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 کرده‌اند.

نگرانی چین از تشکیل ائتلاف‌های جدید نظامی آمریکا در خاورمیانه

در بحبوحه اصطکاک فزاینده روابط چین و آمریکا، پکن از ائتلاف نظامی ناتو خواسته است تا از تلاش برای آغاز جنگ سرد جدید اجتناب کند و گسترش ناتو به منطقه آسیا و اقیانوسیه را خطرناک توصیف کرده است.
سفر بایدن به غرب آسیا در حالی صورت می‌گیرد که ایده تشکیل یک اتحاد نظامی مشابه ناتو در خاورمیانه به رهبری آمریکا توسط برخی از کشورهای منطقه مطرح شده است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ماه گذشته نسبت به تشکیل اتحادهای نظامی هشدار داد و از کشورهای سراسر جهان خواست تا با هم بر مشکلات غلبه و برای همکاری برد-برد تلاش کنند.

وزارت خارجه چین همچنین گسترش ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه را خطرناک توصیف کرد و از این ائتلاف نظامی خواست تا از تلاش برای آغاز جنگ سرد جدید اجتناب کنند.

 تداوم سیاست‌های امپریالیستی آمریکا در خاورمیانه 

رویکرد مداخله‌جویانه ایالات متحده به عنوان یک کشور فرامنطقه‌ای، مدت‌هاست که مورد توجه قرار گرفته است. دولت‌های متوالی ایالات متحده از طریق متحدان خود به عنوان بخشی از سیاست واشنگتن برای ایجاد تنش، از گروه‌های تروریستی در منطقه حمایت تسلیحاتی و لجستیکی می‌کنند و دست به غارت نفت و منابع طبیعی کشورهای منطقه می‌زنند.

با این رویکرد، سفر جو بایدن به منطقه خاورمیانه در ادامه تلاش‌های امپریالیستی آمریکا برای حفظ سلطه و نفوذ خود در این منطقه حساس و تأمین امنیت مهمترین متحد خود یعنی رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌شود.  

گزارش از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha