هادی اسفیدانی تلاوتی متفاوت را در مسابقات قرآن به یادگار گذاشت
کد خبر: 4201557
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
مصطفی حاجی حسنی کارگر:

هادی اسفیدانی تلاوتی متفاوت را در مسابقات قرآن به یادگار گذاشت

قاری ممتاز قرآن گفت: تلاوت هادی اسفیدانی در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، بسیار زیبا و ریسک‌پذیر بود. زیرا او می‌تواند از الحانی استفاده کند که کمتر کسی در مسابقات از چنین الحانی بهره می‌برد، لذا او تلاوتی ریسک‌پذیر را در مسابقات از خود به یادگار گذاشت.

مصطفی حاجی حسنی کارگر مدرس و قاری ممتاز قرآنمصطفی حاجی حسنی کارگر، مدرس و قاری ممتاز قرآن درباره تلاوت هادی اسفیدانی که توانست در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، رتبه نخست رشته قرائت تحقیق را کسب کند، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: تلاوت هادی اسفیدانی از لحاظ فنی باتوجه به اینکه او از صدای خوبی برخوردار است، بسیار زیبا و ریسک‌پذیر بود. زیرا او می‌تواند از الحانی استفاده کند که کمتر کسی در مسابقات از چنین الحانی بهره می‌برد. لذا او تلاوتی ریسک‌پذیر را در مسابقات از خود به یادگار گذاشت. همچنین اطلاعات ایشان نسبت به بقیه شرکت‌کنندگان بیشتر است و به همین دلیل احتیاط در تلاوت ندارد و با ریسک تلاوت خود را ادامه می‌دهد. 

وی ادامه داد: به تعبیر بعضی از اساتید، عملکرد هادی اسفیدانی در مسابقات، مسابقه‌ای نبود و ایشان با آرامش بسیاری مانند همیشه که در محافل قرآنی به تلاوت می‌پردازد، در مسابقات نیز تلاوت قرآن کریم را به خوبی انجام داد. یکی دیگر از ویژگی‌های تلاوت هادی اسفیدانی این است که بر پایه لحن است و صوت ویژه‌ای به همراه ذوق فراوان در تلاوت قرآن او به گوش می‌خورد. به همین دلیل با اختلاف بسیاری از دیگر شرکت‌کنندگان سبقت گرفت و مقام اول را کسب کرد، اما لازم به ذکر است که در مسابقات قبلی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با اختلاف بسیار کمی رتبه‌های ممتاز را کسب کرده‌اند، بنابراین او از جهت امتیاز نیز کشور ایران را مفتخر کرد. 

این قاری ممتاز قرآن افزود: باتوجه به اینکه هادی اسفیدانی قبل از شرکت در مسابقه به استرالیا سفر کرده بود و در آنجا نیز تلاوت داشت، خستگی بسیاری در او به چشم می‌خورد، صدایش به جهت تغییرات آب و هوایی و پرواز طولانی، ملتهب و تارهای صوتی‌اش آسیب دیده بود، اما تسلیم این شرایط نشد و با تمام تلاش خود در مرحله نهایی حاضر شد و تلاوت بسیار زیبایی را به مستمعان ارائه داد و توانست مقام اول را کسب کند. 

هادی اسفیدانی تلاوتی ریسک‌پذیر را در مسابقات قرآن به یادگار گذاشت

حاجی حسنی کارگر با بیان اینکه قاری قرآن در ابتدا باید با مقدماتی از تجوید آشنایی داشته و در علم صوت و نحو قدم نهاده باشد، تصریح کرد: بنابراین این علم بسیار مهم است، اما برای تلاوت کافی نیست و قاری قرآن باید نگاهی فراتر از علم داشته باشد، یعنی باید قاریان قرآن در الحان به تخصصی دست یافته باشند که بتوانند با توجه به نوع آیه قرآن لحن خود را در تلاوت تغییر دهند. هادی اسفیدانی و امثال او که در جلسه ما رشد یافته‌اند، در تلاوت خود لحن را رعایت می‌کند و با کمک علمی که در خصوص آیات دارد، در هر فراز و جمله از آیات، لحن خود را متناسب با آن تغییر می‌دهد. عامل موفقیت هادی اسفیدانی نسبت به رقبای خود، همین تغییر لحن بود که با کمک نفس طویل خود، این امر را به نحو احسن انجام داد. 

وی بیان کرد: همچنین باید گفت، نتیجه‌ای که هادی اسفیدانی امسال در مسابقات کسب کرده است، براساس زحمت‌های فراوان او است. هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که ایشان در جلسات متعدد نخبگانی چه فشارهای بسیاری را متحمل می‌شد و به‌صورت امیدوار و استوار در این امر گام‌های موفقیت خود را طی می‌کرد.

تلاوت قرآن؛ هنری آغشته به علم

این قاری ممتاز قرآن گفت: تلاوت قرآن کریم هنری آغشته به علم و بسیار سخت، فنی و تأثیرگذار است. یعنی افراد باید سال‌ها زمان بگذارند، علم خود را افزایش دهند، در مرحله دوم آن علم را با حنجره خود هماهنگ و آن را در قالب تحریرهای صوتی خود نمایان سازند. لذا با توجه به این موارد، تلاوت قرآن کریم امری سخت و تمرین‌پذیر است که هر فردی توانایی انجام این کار را ندارد. 

استاد مؤسسه قرآن و عترت انوار المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: هادی اسفیدانی با توجه به آموزش‌ها و گفت‌وگوهایی که با شهید محسن حاجی حسنی کارگر در مؤسسه قرآنی داشت، بسیار درس‌های آموزنده‌ای را کسب کرد و به جرئت می‌توان گفت که ایشان راه این شهید را در پیش گرفته است و بنابراین مانند شهید در مسابقات بین‌المللی مقام اول را نیز کسب کرد.

انتهای پیام
captcha