موفقیت مهدی اکبری‌زرین در رقابت‌های جهانی قرآن با تمرین‌ مستمر
کد خبر: 4203134
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸

موفقیت مهدی اکبری‌زرین در رقابت‌های جهانی قرآن با تمرین‌ مستمر

نفر نخست رشته قرائت تحقیق هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزی، آرزوهای بزرگی در سر دارد و حضور و دریافت رتبه در این دوره از مسابقات، انگیزه مضاعفی برایش ایجاد کرده تا با سعی و پشتکار در مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان نیز حائز رتبه شود.

از علاقه‌مندی به صوت عبدالباسط تا رسیدن به رتبه نخست مسابقات دانش‌آموزیبه گزارش ایکنا، مهدی اکبری‌زرین، رتبه نخست قرائت تحقیق هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزی، که امسال همزمان با چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی برگزار شد را از آن خود کرد. رقبای او در این دوره از مسابقات نوجوانانی از هشت کشور و به گفته خودش مطرح‌ترین آنها از کشور عراق، اندونزی و پاکستان بودند.

این قاری 17ساله در پایه یازدهم و در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کند. ساکن قم است و از 9 سالگی با شنیدن صوت عبدالباسط محمد عبدالصمد علاقه‌مند به تلاوت قرآن شده است. خود می‌گوید: پدرم نخستین آموزگارم در زمینه آموزش روخوانی و روانخوانی بوده است. با پیگیری ایشان و تلاش خودم در فاصله کمی به روخوانی قرآن مسلط شدم.      

خیلی سریع نسبت به روان‌خوانی قرآن نیز اشراف پیدا می‌کند و از این به بعد است که باید آموزش را از طریق مراجعه به یک آموزشگاه قرآن پیگیری کند. آموزشگاه مورد نظرش دارالقرآنی است که در نزدیکی خانه‌ قرار دارد و لذا قرائت قرآن را آنجا و زیر نظر مهدی علم‌خواه؛ از استادان قرآن شهر قم ادامه داده و قرائت را به شکل تخصصی پیگیری می‌کند.

اکبری‌زرین در مورد سبک آموزشی علم‌خواه می‌گوید: اسلوب و فنون قرائت را آموزش گرفتم و با مشخص کردن بخشی از قرآن، تا جلسه بعد فرصت داشتم شیوه قرائتی جدید را تمرین کنم، تا جلسه بعد اجرا کرده و موارد اشکال را به من بگویند.

بنابر گفته نفر نخست قرائت هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزی، این استاد شاگردانش را تشویق به حفظ قرآن هم می‌کرد تا جایی‌که اکبری‌زرین در مسیر آموزش، موفق به حفظ جزء سی‌ام قرآن نیز شده است. این نوجوان قاری در مسیر آموزش قرائت همچنان به تقلید از سبک تلاوت اساتیدی همچون شحات محمد انور و مصطفی اسماعیل می‌پردازد که تقلید از آنها تأثیر مثبتی در صوت و لحن او گذاشت.

روند آموزشی اکبری‌زرین زیر نظر مهدی علم‌خواه طی چند سال ادامه پیدا می‌کند، هر چند که او به این میزان نیز بسنده نکرده و با ثبت‌نام در کلاس‌های تلاوت قرآن آستان حضرت فاطمه معصومه(س) از محضر استاد دیگری به نام علی‌اصغر شعاعی نیز بهره‌مند می‌شود و همزمان در دارالقرآن امام‌علی(ع) شهر قم ثبت‌نام کرده و در جهت تقویت نکات فنی تلاوت خود، اهتمام ویژه‌ای می‌ورزد.

برای او که موفقیت چنین بسزایی را به دست آورده و رتبه نخست قرائت تحقیق مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی را به دست آورده است، یک چیز عادت شده است و آن اینکه هر روز تحت هر شرایطی سه‌ ساعت وقت خود را به تمرین قرائت بپردازد. اما از 9 سالگی تا کلاس هفتم یعنی فاصله‌ای شش ‎ساله وقت او صرفاً به اندوختن علم و فنون تلاوت قرآن صرف می‌شود.

او پس از صرف شش‌سال آموزش، حضور مؤثر و پیاپی در مسابقات گوناگون را تجربه می‌کند؛ مسابقات ناحیه‌ای، استانی و در نهایت هم شرکت در مسابقات کشوری که سه‌سال عنوان نخست مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزی را کسب کرده و سپس برای شرکت در مسابقات بین‌المللی معرفی می‌شود و در آزمون انتخابی برای شرکت در این دوره از مسابقات نیز رتبه نخست را در میان متقاضیان به دست می‌آورد و این تسلسل در دریافت رتبه قطع نمی‌شود تا آنجا که او در نهایت به اوج قله قرائت دانش‌آموزی در عرصه بین‌المللی می‌رسد.     

او اعتقاد دارد، حضور در این مسابقات و دریافت رتبه برایش انگیزه‌ مضاعفی ایجاد کرده که این مسیر را با جدیت بیشتری ادامه دهد تا در سال‌های آینده بتواند مراتب این رشته را در حوزه بزرگسالان نیز طی کرده و حائز رتبه در ادوار آتی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شود.  

اکبری‌زرین در حال حاضر در مؤسسه‌ای با عنوان «نسیم فردوس» که بانی آن علی‌اصغر شعاعی است، به رفع نقاط ضعف خود در زمینه قرائت زیر نظر این مدرس مشغول است و البته در کلاس‌هایی که از سوی مرکز قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش تدارک دیده شده است نیز شرکت می‌کند؛ با این حال همچنان ممارست فردی و صرف وقتی مشخص را برای اینکه از روال اصولی قرائت قرآن خارج نشود، جزء برنامه ثابت روزانه خود قرار داده است. او انس متصل با قرآن را ضامن موفقیت خود در امور تحصیلی و زندگی خود می‌داند و به قول خودش هر زمان که در امر یادگیری دچار مشکل می‌شود و به بن‌بست می‌خورد با قرائت چند آیه از قرآن، ذهنش گیرایی مضاعفی برای فراگیری مطالب درسی پیدا می‌کند.    

انتهای پیام
captcha