ضرورت تدوین بحث تدبر در قرآن برای جامعه امروزی
کد خبر: 4180258
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
در گفت‌وگو با ایکنا تأکید شد

ضرورت تدوین بحث تدبر در قرآن برای جامعه امروزی

مربی قرآن کریم در خصوص ضرورت بحث تدبر در جامعه امروزی گفت: قرآن نقشه راه بشریت، برای همه امور انسانی است و باید تدبر را در جامعه رواج دهیم.

منصوره مؤیدی، مربی حفظ قرآن و تدبر  قرآن کریم در خراسان جنوبیمنصوره مؤیدی، مربی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص قرار گرفتن در مسیر حفظ بیان کرد: به‌دلیل بیماری جسمی دچار استرس شدید بودم و تنها راه آرام کردن خود را در راه قرآن دیدم، که با گوش دادن تفاسیر آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله رفیعی شروع کردم. بعد از یک سال که تفسیر گوش دادم، به‌طور خیلی اتفاقی در مراسم راهپیمایی نهم دی سال ۸۸ با هم‌صحبتی یک خانم که تازه حافظ شده بود وارد مسیر حفظ قرآن شدم و در سال 90 نیز در کلاس‌های تدبر قرآن کریم حجت‌الاسلام صبوحی شرکت کردم و بعد از سه ترم آموزش حضوری و غیر حضوری مربی تدبر قرآن کریم شدم.

وی ادامه داد: من حتی در آن موقع به ذهنم نمی‌رسید که بتوانم یک سوره کوتاه قرآن را حفظ کنم، چراکه فقط تشنه تفسیر بودم ولی بعد از آشنایی با اصول صحیح حفظ، 16 جزء از قرآن کریم را حفظ کردم. حفظ قرآن را به خاطر صبر بر یک مصیبت از خدا هدیه گرفتم و فقط فضل خدا بود که توانستم در این مسیر قرار بگیرم.

مؤیدی با بیان نقاط قوت و ضعف مسیر حفظ قرآن گفت: از آنجا که با توکل بر خدا حفظ قرآن را آغاز کردم این مسیر نقاط مثبت بسیاری دارد که مهم‌ترین آن به کار بردن معانی قرآن در زندگی و اختصاص ساعات معینی در شبانه‌روز برای قرآن و همچنین داشتن یک دوست قرآنی است که باعث پیشرفت در این مسیر می‌شود؛ همه اینها تنها اشاره کوچکی به نقاط مثبت در مسیر حفظ قرآن است.

مربی تدبر در قرآن کریم افزود: نقاط منفی در هر مسیری وجود دارد حتی در مسیر حفظ قرآن؛ اگر در ابتدای حفظ انگیزه قوی نباشد با کوچکترین مشکل ممکن است آن را رها کنیم. در حفظ قرآن نباید آن‌قدر زمان زیادی را اختصاص داد که از سایر امور زندگی عقب افتاد و نه کوتاهی کرد و بدون برنامه بود چون در هر دو صورت خستگی به بار می‌آورد.

این مربی قرآن در خصوص نقش خانواده در تربیت فرزند قرآنی گفت: بهترین و طلایی‌ترین سن برای حفظ قرآن 18 تا 24 سالگی است، اگر کسانی هستند که در سنین خیلی پایین موفق به حفظ قرآن شدند، از استثنائات و گاهی معجزات است، لذا خانواده‌ها نباید با زمینه‌سازی فضای رقابتی با بچه همسایه یا بچه همکار و یا فامیل فرزند خود را وادار به حفظ کند که ممکن است نتیجه عکس بگیرند. بهترین کاری که خانواده‌ها در این زمینه می‌توانند انجام دهند، مأنوس شدن با قرآن کریم و آشنايی فرزندان با محیط قرآنی است.

مؤیدی تصریح کرد: بهترین راهکار برای اینکه فرزند قرآنی داشته باشیم این است که آنها را در امور قرآن تشویق و توانایی‌های فرزندان را در نظر بگیریم و حفظ را برای فرزند خود شیرین کنیم؛ چون تا فرد از کلاس حفظ لذت نبرد هیچ فایده‌ای ندارد.

این مربی قرآن در خصوص تحول زندگی خود در مسیر فراگیری معارف قرآن گفت: با حفظ قرآن شناخت بیشتری نسبت به خدا و پیامبر اکرم(ص) پیدا کردم که توصیف‌ناپذیر است. آرامشی که پیدا کردم نیز به خانواده منتقل شد و مشکلاتی که تا قبل از قرار گرفتن در زمینه حفظ داشتم تا حد زیادی برطرف شد.

وی اظهار کرد: در رقابت‌های قرآنی زیادی حضور نداشته و مقامی کسب نکردم، چراکه دو سال بعد از حفظ قرآن وارد عرصه تدبر شدم و چون برایم لذت‌بخش بود به‌طور جدی این امر را دنبال کردم و جزء نفرات برتر تدبر قرآن کریم انتخاب شدم.

مؤیدی تصریح کرد: تدبر قرآن کریم نگاه علمی‌تر و زیباتری به قرآن دارد، لذا چون افراد نسبت به تدبر قرآن کریم آشنایی ندارند و فکر می‌کنند تفسیر است در حالی که تفاوت بسیاری دارد، باید شرایطی فراهم شود که با بحث تدبر قرآن کریم آشنا شوند و به‌دلیل جذابیتی که در این موضوع وجود دارد خود افراد به‌دنبال این علم می‌روند.

این مربی قرآن در خصوص تأکید رهبر معظم انقلاب در بحث تدبر در قرآن‌ کریم و رواج آن در جامعه اظهار کرد: قرآن نقشه راه بشریت، برای همه امور انسانی برنامه دارد، اگر بخواهیم تدبر را در جامعه رواج دهیم، می‌توانیم در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بعد از اذان یا به‌صورت فیلم کوتاه در پیام‌های بازرگانی به تدبر سوره‌های کوتاه قرآن کریم بپردازیم.

وی گفت: همچنین می‌توان تدبر در سوره‌های مربوط به خانواده و ازدواج را جزء آموزش‌های قبل از ازدواج قرار داد و یا تدبر سوره‌های سیاسی را جزء آموزش‌های کاندیداهای نمایندگان قرار داد. به‌طور کلی می‌توان از تدبر قرآن کریم برای هر گروهی استفاده کرد تا جامعه روز به روز با قرآن آشنایی بهتری پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha