جایگاه گردشگری در فرهنگ اسلامی نیازمند تبیین است
کد خبر: 4212479
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در خراسان‌جنوبی/ 5

جایگاه گردشگری در فرهنگ اسلامی نیازمند تبیین است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سربیشه با تأکید بر اینکه جایگاه گردشگری در فرهنگ اسلامی نیازمند تبیین است، گفت: گردشگری مذهبی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

حجت‌الاسلام سیدامیر موسوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سربیشهحجت‌الاسلام سیدامیر موسوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سربیشه در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه جایگاه گردشگری در فرهنگ اسلامی نیازمند تبیین است، گفت: در فرهنگ اسلامی، سیاحت به‌عنوان سیر آفاق در برابر سیر انفس مورد توجه قرار گرفته است و اسلام به انسان و نیازهای او نگاه ویژه‌ای دارد و آنچه را که به واقع زندگی را لذت‌بخش و آسان می‌کند و در جسم و روح و روان انسان مؤثر است، به رسمیت می‌شناسد.

وی بیان کرد: در قرآن کریم نیز اشاره به این شده است که با سفر کردن می‌توان به مطالعه آفاق و انفس و کسب علم و تجربه، خداشناسی از طریق مردم‌شناسی و شناخت عظمت خلقت، اعتقاد به معاد، مطالعه سنت‌های غلط و ضد ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و همچنین عبرت‌آموزی از سرگذشت پیشینیان پرداخت، بنابراین علاقه‌مندی به تفریح و گاهی اوقات کسب روزی حلال و رفع نیازها از دیگر فواید سفر از نظر قرآن محسوب می‌شود. 


بیشتر بخوانید:


موسوی گفت: در روایات ائمه معصومین(ع) سفر و سیاحت یکی از بهترین موارد برای درک عظمت الهی، شناخت و فهم نسبت به عالم هستی و بهترین تفریح سالم بوده که موجبات نشاط و شادابی در زندگی فردی و اجتماعی انسان را رقم می‌‌زند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سربیشه اظهار کرد: بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به گردشگری مذهبی بحث زیارت را دربر می‌گیرد که در آیه ۱۵۶ سوره بقره به این مطلب اشاره و در فرهنگ اسلامی هدف اصلی از خلقت، رشد و ارتقای معنوی است.

وی گفت: افرادی که به‌عنوان گردشگر مذهبی برای بازدید از بقاع متبرکه و امامزادگان سفر می‌کنند، زائر محسوب می‌شوند، چرا‌که زیارت یک پیوند قلبی بوده و عمق و تأثیرگذاری آن نسبت به امور مادی به مراتب بیشتر است و آنچه زائر را به پیمودن این همه مسیر وا می‌دارد کشش درونی و علاقه قلبی فرد به این اماکن مذهبی است.

موسوی با بیان اینکه اهمیت گردشگری مذهبی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است، ادامه داد: افزایش درآمد که منجر به رونق اقتصادی آن استان می‌شود، ایجاد فرصت‌های شغلی، رونق صنایع دستی، جذب سرمایه‌های راکد و پس‌انداز افراد محلی و جلب و جذب سرمایه خارجی از جمله منافع اقتصادی گردشگری مذهبی محسوب می‌شود.

وی در خصوص آثار فرهنگی، اجتماعی و محیطی گفت: تعامل و گسترش تبادلات فرهنگی، جلای روح و جان و آرامش روانی، افزایش امکانات تفریحی و سرگرمی از مواردی است که در آثار فرهنگی و اجتماعی مؤثر است و از همه مهم‌تر بیان آداب، رسوم و سنت‌های ملی مذهبی «محلی و بومی آن استان و منطقه» و اشاعه‌ فرهنگ ناب اسلامی است.

انتهای پیام
captcha