میراث جهانی خراسان‌جنوبی دلیلی برای جذب گردشگران
کد خبر: 4212302
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در خراسان‌جنوبی/۳

میراث جهانی خراسان‌جنوبی دلیلی برای جذب گردشگران

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه استان میراث جهانی بسیاری دارد، گفت: هر گردشگر بعد از بازگشت از سفر به عنوان سفیر فرهنگی می‌تواند مبلغ بسیاری از آیین‌ها و سنت مهمان‌نوازی و فرهنگ باشد که این موضوع باعث تبلیغات محیطی مناسب برای جذب گردشگران بیشتر خواهد بود.

مرتضی عربی، معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبیمرتضی عربی، معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: یکی از اقدامات مؤثر در زمینه مدیریت و رونق گردشگری مذهبی در خراسان جنوبی تدوین پیوست فرهنگی است که خوشبختانه بعد از گذشت یکسال و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانجام رسیده و با تائید مراجع ذیربط به منظور اجرایی‌شدن از طریق صورت‌جلسه ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: وظایف اقشار مختلف مردم و دستگاه‌ها که مرتبط با صنعت گردشگری هستند از جمله راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، بسیج، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و ... مشخص شده است.


بیشتر بخوانید:

گردشگری مذهبی نیاز فراموش شده خراسان‌جنوبی

رونق گردشگری فضای خراسان‌جنوبی را تغییر می‌دهد


عربی گفت: وظایفی که با معیارهای توسعه پایدار نیز همخوانی دارند و همچنین ثبت برخی مراسم مذهبی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور که به شناساندن آیین‌های مهم مانند بیل زنی خوسف در سطح ملی کمک می‌کنند. 

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: شهرداری‌ها با نصب المان‌های مختلف و فضاسازی‌های مرتبط می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

وی با بیان اینکه مراسم مذهبی که از تاریخ و پیشینه غنی برخوردار هستند می‌توانند به عنوان رویداد گردشگری تعریف و شناسانده شوند، گفت: مراسم سنگ‌زنی درخش، علم گردانی در شهرستان‌های مختلف در دهه اول ماه محرم، بیل زنی خوسف و بسیاری از این مراسم خوشبختانه در سال‌های گذشته در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده‌اند.

عربی ادامه داد: معرفی این رویدادها از طریق تولید محتوای مناسب و شبکه‌های مجازی می‌تواند صورت گیرد تا بتوان در ایام برگزاری آن‌ها نسبت به تعریف بسته‌های سفر اقدام و شاهد جذب گردشگران مذهبی باشیم.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح‌کرد: رشد و توسعه گردشگری (انبوه) برگرفته از جهان‌بینی مادی‌گرایانه غربی در سال‌های اخیر پیامدهای نامطلوب و نامناسبی را در بسیاری از مناطق به همراه داشته است اما کشورهای اسلامی برای توسعه این نوع از گردشگری معمولا با چالش‌های فرهنگی مواجه هستند.

وی گفت: متفکران و اندیشمندان مسلمان می‌توانند راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه کنند که یکی از آن‌ها ارائه الگویی جایگزین مطابق با توصیه‌های قرآن کریم است.

عربی افزود: قرآن کریم مهمترین منبع دینی و فقهی مسلمانان، زمان حاضر را با گذشته مرتبط دانسته و پیوند فکری و فرهنگی نسل جدید را با گذشتگان برای درک حقایق زمان لازم می‌داند و بر این باور تأکید دارد که وظایف و مسئولیت‌های آیندگان را ارتباط و پیوند گذشته و حاضر را روشن‌تر می‌کند. 

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: در همین راستا، آیات قرآنی بسیاری سفارش اکید به سیر و سیاحت و گردش در زمین می‌کنند که در مجموع از آیات قرآن می‌توان دریافت که، اصل مسئله گردشگری و سیر و جهانگردی و نیز برداشت و دریافت ژرف و عمیق از این سیر و سفر، مورد عنایت و توجه خداوند متعال در قرآن مجید است.

وی بیان کرد: در سالیان اخیر انگیزه‌های سفر و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، به سوی تجربه فرهنگ‌های دیگر، انگیزه‌های خاص، ارتباط با جوامع محلی و کسب آگاهی‌های عمیق نسبت به مکان‌های جدید، تغییر کرده است بنابراین فرهنگ و سبک زندگی جوامع تبدیل به جاذبه گردشگری شده است.

عربی افزود: این تغییر روند به‌ویژه برای خراسان جنوبی با قابلیت‌های بکر و کم نظیر فرهنگی، تاریخی و طبیعی می‌تواند با افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی باعث بهبود معیشت جامعه محلی به خصوص در مناطق مرزی و همچنین مهاجرت معکوس به بسیاری از روستاها شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: ورود هر گردشگر طبیعت‌گرد 5 برابر گردشگر عادی است که باعث افزایش درآمد سرانه مستقیم و غیرمستقیم جامعه محلی می‌شود.

وی گفت: در خراسان جنوبی با توجه به ثبت جهانی بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو و همچنین ثبت باغ اکبریه بیرجند، مجموعه قنوات بلده فردوس، حوله بافی سنتی روستای خراشاد در این فهرست، ثبت جهانی 4 کاروانسرا و وجود آداب و رسوم مختلف مانند مراسم بیل‌زنی خوسف، سنگ‌زنی درخش، علم گردانی‌های شهرستان‌های مختلف، حتی مراسم آیینی در زمینه گردشگری خوراک مانند پخت غلور و پخت بز باش و شله و ... که همگی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده‌اند و حتی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور نیز به ثبت رسیده‌اند (بیل‌زنی خوسف) توجه گردشگران زیادی به سمت استان جلب شده است.

عربی بیان کرد: هر گردشگر بعد از بازگشت از سفر به استان به عنوان سفیر فرهنگی می‌تواند مبلغ بسیاری از آیین‌ها و سنت مهمان‌نوازی و فرهنگ بالای هم استانی‌های عزیز باشد که این موضوع باعث تبلیغات محیطی مناسب برای جذب گردشگران بیشتر خواهد بود و این مهم از طریق تعاملات فرهنگی مناسب با گردشگران به بار خواهد نشست.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: پیوست‌نگاری فرهنگی و تبیین راهکارهای مناسب در جهت حفظ ارزش‌های جامعه محلی و احترام به گردشگران ضروری و نتیجه بخش خواهد بود و در اثر ایجاد هماهنگی و تعامل مناسب در بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی با رعایت پیوست فرهنگی گردشگری شاهد بروز نتایج اثربخش خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha