شهیدی که مزارش مزین به سنگ صحن سیدالشهدا(ع) شد + عکس
کد خبر: 4164611
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
دیدار با خانواده شهیدشهریاری

شهیدی که مزارش مزین به سنگ صحن سیدالشهدا(ع) شد + عکس

شهیداکبر شهریاری از جمله شهدای مدافع حرم است که پس از تعویض سنگ دیوارهای صحن سیدالشهدا(ع) در کربلای معلی، قطعه‌ای از آن بر بالاسر مزارش در کنار مزار شهدای گمنام نصب می‌شود.

شهیدی که مزارش مزین به سنگ دیوار صحن سیدالشهداء(ع) شدبه گزارش ایکنا، دیدار با خانواده شهدای قرآنی که از سوی کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، چهارشنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود، این هفته اختصاص به خانواده شهیدمدافع حرم، اکبر شهریاری داشت.

رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در ابتدای این نشست با تشکر از میزبانی خانوده این شهید بزرگوار گفت: خیلی از دوستان و به ویژه اهالی و فعالان قرآنی، علاقه‌مند بودند با این جمع که هر هفته مفتخر به دیدار با خانواده یک شهید قرآنی می‌شوند همراهی کنند اما به دلیل برخی از محدودیت‌ها، نمایندگانی از آنها هر هفته مأمور به این ملاقات می‌شوند تا علاوه بر عرض ارادت به مقام شهید و خانواده ایشان، به نوعی تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا داشته باشند.

وی رسالت کمیته شهدای قرآنی که در نهایت منجر به برگزاری کنگره ملی شهدا خواهد شد را در این برهه حساس کنونی پُراهمیت خواند و گفت: شناسایی و تجمیع مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد شرح احوال این شهدا و اینکه در مدت حیات طیبه‌شان چه مدارج و مراتبی را طی کردند که فیض شهادت نصیبشان شد، از جمله اقداماتی است که این کمیته در حال انجام آن است.

هم‌طرازی مقام شهدای مدافع حرم با شهدای دفاع مقدس

قربانی با اشاره به مقام و جایگاه شاخص شهدای مدافع حرم تصریح کرد: در ابتدای فعالیت این کمیته و همچنین برنامه‌هایی که سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در حال انجام آن بود، چنین تصور داشتیم که باید به مقام و جایگاه شهدای دوران انقلاب و دفاع مقدس بپردازیم اما بروز گروه‌های تکفیری و داعش در منطقه که عملاً مقدسات جهان اسلام و تشیع را مورد تهدید و خطر قرار داده بودند، این امر را به اثبات رساند که همچنان جوانان غیوری هستند که با همان روحیه سلحشوری دوران انقلاب و دفاع مقدس و با عشق به امام و رهبری همچنان در مسیر تحقق اهدافی عالی گام بردارند.

مسئول سازمان قرآن و عترت شناساندن این نسل از جوانان غیور ایرانی به جامعه ایرانی و به ویژه نسل نوپا و جوان انقلاب را از جمله وظایف نهادهای متولی خواند و گفت: براین اساس است که نوجوانان و جوانان در صورت معرفی درست می‌توانند این شیرمردان را الگوی خود قرار دهند که البته باید گفت تا به امروز در این مسئله مهم قصور و کم‌کاری شده است اما سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و کمیته شهدای قرآنی در حد بضاعت خود، درصدد است تا سهمی هر چند کوچک در این معرفی و الگوسازی داشته باشد.

همچنین در ادامه این دیدار، منصور آقامحمدی؛ پیشکسوت و کارشناس قرآنی نیز در سخنان کوتاهی گفت: امروز روز گرامیداشت مقام پزشکان است و باید از سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و در رأس آنها رحیم قربانی که خود از پزشکان حاذق هست، کمال تقدیر و تشکر را داشت که بلافصل این برنامه‌های دیدار را هر هفته ترتیب می‌دهند تا بهانه‌ای شود تا ما با سبک و سیاق، منش و رفتار شهدا آشنا شویم.

منطقه 15 تهران شهدای زیادی را تقدیم کرده است

وی منطقه 15 تهران و محله کیانشهر را از جمله محلات عظیم‌الشأن تهران نامید و گفت: این محله جزو محلاتی است که بیشترین شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است و یقیناً شهیداکبر شهریاری هم از جمله شهدایی است که در همین محله رشد و پرورش یافت و در برهه‌ای از زمان، احساس تکلیف کرد که برای دفاع از ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پای پیش گذاشته و جان خویش را فدا کند.

این گزارش حاکی است، در این دیدار که مادر و خواهر شهید هم حضور داشتند، عنوان شد که شهید اکبر شهریاری عضوی از نیروهای سپاه قدس و جزو نخستین شهدایی است که در دفاع از حرم حضرت زینب(س) سال 92 در منطقه ریف دمشق سوریه به شهادت رسید.

داماد این خانواده شهید در این باره گفت: نخستین شهیدمدافع حرم بلافاصله پس از ظهور داعش در سوریه و عراق، «محرم ترک» بود و شهیداکبر شهریاری دوازدمین فردی بود که در این منطقه و در نبرد با نیروهای تکفیری به شهادت رسید.

وی این شهید را انسانی متواضع و فروتن معرفی کرد و گفت: حتی مزار این شهید بزرگوار در قطعه شهدای گمنام است که البته مدتی هم بدون سنگ مزار باقی ماند تا اینکه با پیگیری‌های پدر بزرگوارش، قرار بر این شد که سنگی برای مزار او تهیه شود که این امر مصادف شد با تعویض سنگ‌های دیوار صحن مطهر امام حسین(ع) که قطعه‌ای از آن سنگ نصیب مزار او شد، البته هر چند بر روی مزار قرار نگرفت اما به شکل عمودی در بالاسر مزار شهید نصب شد.

دغدغه کمک به افراد بی‌بضاعت

مادر شهیداکبر شهریاری نیز در این دیدار در سخنانی با اشاره به اینکه همین یک پسر را داشته که آن را هم تقدیم به انقلاب و اسلام کرده است، گفت: اکبر پسر دیندار و باتقوایی بود، در یک کلام حرام و حلال را به خوبی می‌فهمید و در روزگاری که به دلایل شرایطی اقتصادی وضع معاش مردم به ویژه در این منطقه، چندان تعریفی نداشت، با وجود آنکه خانواده خود نیز در معذورات بود اما به فکر کمک به خانواده‌های مستحق بود که اغلب با مشارکت خیرین در مسجد محل به تهیه آذوقه و خوراک برای آنها منتهی می‌شد.

وی مسجد را خانه اصلی پسر شهیدش خواند و گفت: فعالیت قرآنی این شهید بزرگوار بیشتر در مسجد بود که علاوه بر آموزش، به قرائت قرآن می‌پرداخت و آن زمان که مسئول بسیج دانش‌آموزی بود نیز به فعالیت‌های قرآنی در کمال خضوع و فروتنی مشغول بود تا جایی که بسیاری از این فعالیت‌ها را ما در زمان حیات او متوجه نشدیم و بعد از شهادت بود که فهمیدیم که او چه فعالیت‌های گسترده‌ای در محافل و مجالس دینی و قرآنی داشته است.

مادر شهید شهریاری تصریح کرد: من حتی نمی‌دانستم که او عضو نیروی قدس سپاه است، خیلی از کارهایش را به شکلی انجام می‌داد که از سر فروتنی کسی متوجه آن نشود؛ تنها می‌دانستم که او یک شغل در امور نظامی و امنیتی دارد.

فرزند سه‌ ماهه شهید شهریاری

وی افزود: اکبر در زمان شهادت 29 سال داشت و یک پسر از او به یادگار مانده است به نام محمدباقر که در زمان شهادت پدر در سال 92، سه‌ ماهه بود و با وجود آنکه اکنون نوجوانی حدوداً 10 ساله است اما او نیز مسجدی است و اهالی محل می‌گویند با وجود کوچکی اما به محض ورود به مسجد، عده‌ای از نمازگزاران را دور خود جمع کرده و برای آنها قرآن خوانده و مداحی می‌‌کند.

مادر این شهید مدافع حرم گفت: نبود او را باور ندارم و هر زمان که به یادش می‌افتم منقلب می‌شوم، همیشه احساس می‌کنم که او در این خانه حاضر است و در مواقع سختی به کمکم می‌آید و من از او استمداد می‌طلبم. یک بار خواب دیدم که کسی آمده است تا او را به سفر ببرد و من گفتم که اکبر تاکنون سفر زیارتی باقی نمانده که نرفته باشد و آن فرد در خواب گفت که یک سفر مانده و آن سفر خانه خداست.

خواهر شهید شهریاری نیز در این دیدار از برادر شهیدش به عنوان یک الگو در منش و رفتار یاد کرد و گفت: با وجود آنکه از او بزرگتر بودم اما باید بگویم که شهیداکبر فردی قابل احترام بود و در برابر منش و رفتار خاضعانه او چاره‌ای جز تسلیم تمکین نداشتم.

وی ادامه داد: بسیار مراقب انجام فرائض دینی‌اش بود و حتی شنیده بود که اگر هر کس 40 روز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخواند، بی‌شک یکی از یاران امام زمان خواهد بود. بعد از چند روز یک بار پیش من آمد و گفت که نماز صبحش قضا شده و این یعنی اینکه همه‌چیز را باید از صفر شروع کند.

مزد شهید شهریاری در جلب رضایت خدا

خواهر شهید تصریح کرد: به نظرم که او مزد تمام تلاش‌هایش را در راه رضایتمندی خدا گرفت و بحق مزدی غیر از شهادت نباید نصیب او می‌شد چرا که انسانی به ظاهر خاکی بود اما تفکر و اندیشه‌ای آسمانی داشت و در عالم دیگری سیر می‌کرد.

در بخش دیگری از این دیدار، یکی از همرزمان شهید در نیروی سپاه قدس به شکل تلفنی به ابعاد دیگری از زندگی جاهدانه و قرآنی شهید اکبر شهریاری اشاره کرد و گفت: در مدت 8 ماهی که در مکانی با یکدیگر همکار بودیم، علاوه بر جزءخوانی قرآن، گروه تواشیحی دایر کرده بودیم که به اجرای برنامه برای سایر همرزمانمان می‌پرداختیم.

داماد خانواده شهیدشهریاری در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه این شهید بزرگوار چند مرتبه پیش از شهادت توفیق شرکت در پیاده‌روی اربعین را نیز پیدا کرده بود گفت: به نقل از همسفرانش در سفر آخر، گویا از حضور در رواق حرم سیدالشهداء(ع) نیز امتناع می‌کند و وقتی علت را می‌پرسند، او می‌گوید که از آقا شرم دارم که به زیارتش بروم در حالیکه حرم خواهر بزرگوارشان در سوریه در محاصره افراد تکفیری است.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از شهادت هیچ‌کدام از ما به غیر از همسرش حتی نمی‌دانست که او حافظ قرآن نیز هست، گفت: شهیداکبر شهریاری همرزم شهید دیگر مدافع حرم یعنی محمودرضا بیضایی بود که فاصله شهادتشان تنها دو روز بود؛ شهیدبیضایی ساکن اسلامشهر بود و این دو با هم قرابت و برادری عجیبی داشتند تا جایی که وقتی پیکر شهیدبیضایی را منتقل می‌کنند، او اصرار دارد که پیش از اعزام به عملیاتی که منجر به شهادتش شد، شلوار شهیدبیضایی را به پا داشته باشد.

در پایان این دیدار هم لوح تقدیری از سوی کمیته شهدای قرانی که در آن امضاء سردار حسن‌زاده؛ فرمانده سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ و استاندار تهران زده شده است، به مادر شهید اکبر شهریاری تقدیم شد.

امیرسجاد دبیریان    

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha