انتشار اسامی مدیران و رسانه‌های غایب در دیدار خانواده شهدای قرآنی
کد خبر: 4171998
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
نگاهی به بیست دیدار با خانواده شهدای قرآنی در شش‌ماهه نخست 1402

انتشار اسامی مدیران و رسانه‌های غایب در دیدار خانواده شهدای قرآنی

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد برگزاری بیست دیدار اعضای جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی بودیم، گفت: این دیدارها نمادین و با هدف تکریم خانواده شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صورت می‌گیرد و جای تعجب دارد که برخی از نهادها و سازمان‌های قرآنی حتی یک بار هم، ما را همراهی نکردند.

رحیم قربانیکمیته شهدای قرآنی کنگره ملی شهدای پایتخت تحت نظر سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، طی شش‌ماهه گذشته سال جاری اقدام به برگزاری 20 دیدار با خانواده شهدای قرآنی در شهر تهران کرده است. دیدارهایی که نوعاً با حضور نمایندگانی از جامعه قرآنی کشور اعم از  قاریان، حافظان بین‌المللی و بعضاً مدیران مؤسسات، نهادها و تشکل‌های قرآنی هر هفته چهارشنبه‌ها با حضور در خانه یکی از شهدا برگزار می‌شود و در جریان زندگی، بیان خاطرات و فعالیت‌های قرآنی شهدای مورد نظر قرار می‌گیرند؛ امری که بیشتر نمادین بوده و به عنوان فعالیتی الگوساز ویژه علاقه‌مندان به ویژه جوانان، تلقی می‌شود.

علاوه بر این، کمیته شهدای قرآنی در نظر دارد با شناسایی خانواده این شهدا و همچنین جمع‌آوری و سازمان‌دهی برخی از مستندات شامل تصاویر، اصوات و نمونه تلاوت‌هایی که احیاناً از شهدا باقی مانده است، زمینه را برای برگزاری کنگره ملی شهدای پایتخت که بهمن ماه سال جاری قصد برگزاری آن را دارد، فراهم کند. یکی از ابزارهای مهم هم در عرصه اطلاع‌رسانی و الگوسازی و هم برنامه‌ای که سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ قصد برگزاری آن را دارد، همراهی و پوشش مطلوب رسانه‌ای این دیدارهاست.

رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، ارزیابی خود را درباره دیدارهای صورت گرفته تاکنون، و اینکه آیا وضعیت اطلاع‌رسانی و بُرد رسانه‌ای این دیدارها توانسته است انتظارات را برآورده سازد، مطالبی را بیان داشت که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا ـ آغاز دیدارها با خانواده شهدای قرآنی به چه زمانی بازمی‌گردد و این دیدارها را با چه هدفی دنبال کردید؟

به فضل الهی یکی از فعالیت‌های مستمر کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی شهدای پایتخت، برگزاری دیدارهای هفتگی جامعه قرآنی با خانواده شهداست که البته سابقه این سنت حسنه به سال 92 باز می‌گردد که از آن سال به مدت پنج سال شاهد برپایی این دیدارها هر هفته با یکی از خانواده، بستگان و آشنایان شهدای قرآنی پایتخت بودیم.

این روند در مقطعی به دلایلی از جمله شرایط کرونایی کشور تعطیل شد و از سال گذشته با شروع فعالیت کنگره ملی شهدای پایتخت که به تبع آن کمیته شهدای قرآنی شکل گرفت، از سر گرفته شد تا جایی‌که هر هفته چهارشنبه‌ها قرار جامعه قرآنی، حضور در خانه خانواده یکی از شهدای قرآنی است که اگرچه دعوتی چشمگیر نیز از اساتید، قاریان ممتاز بین‌المللی، حافظان و فعالان و مدیران قرآنی برای همراهی با کمیته شهدای قرآنی صورت می‌گیرد، اما به جهت محدود بودن فضا و مکان دیدار که اغلب در خانه این عزیزان است، تنها تعداد معدودی از جامعه قرآنی و پیروان قرآنی مکتب شهید سلیمانی هر هفته حضور پیدا می‌کنند.

انتشار اسامی مدیران و رسانه‌های غایب در دیدار خانواده شهدای قرآنی

ایکنا ـ در سال جاری و در شش ماه گذشته از آن، 20 دیدار به همت کمیته شهدای قرآنی برگزار شد، ارزیابی شما از برنامه‌های صورت گرفته چگونه است؟

ارزیابی مثبت بوده است هر چند که توقع می‌رود عزیزان به ویژه مدیران و مسئولان قرآنی از آنجا که این دیدارها که همانطور که گفته شد شکل نمادین دارد و هدف اصلی آن زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای قرآنی به جهت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت است، مشارکت بیشتری داشته و دعوت کمیته شهدای قرآنی را با اشتیاق بیشتری لبیک گویند. البته باید از برخی از نهادها و سازمان‌ها از جمله مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی قرآن که ورود خوبی به این مسئله داشتند و متناوب در دیدارها همراه ما هستند، تشکر کرد اما با آمارگیری که صورت گرفته است مشاهده می‌شود که نماینده برخی از دستگاه‌های قرآنی حتی یک بار هم در این جلسات حضور پیدا نکردند و جالب اینکه برخی همچون معاونت قرآت و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این فهرست عدم حضور قرار دارند، خود را متولی امور قرآنی نیز می‌دانند و من باید همینجا شورای قرآنی شهرداری تهران را نیز اضافه کنم که آنها نیز تاکنون حتی یک بار هم نماینده خود را با ما در این دیدارها، همراه نکردند.

تکریم شهدا و خانواده شهدا از جمله تأکیدات صریح مقام معظم رهبری است که خودشان در این زمینه همواره پیشقدم بوده و شاهد هستیم که ملاقات با خانواده شهدا از جمله امور مهمی است که ایشان خود به رعایت آن توجه وافری دارند و جای شگفتی است که با وجود این تأکید، نهادهایی که به نمونه‌ای از آنها اشاره شد نه در سال گذشته و نه در بیست دیدار سال جاری حتی یک بار هم به این مهم توجه نشان نداده‌اند.

ایکنا ـ این عدم توجه برخی از دوستان مسئول به جهت حضور در این دیدارها را در چه می‌دانید؟

اهمیت گرامیداشت خانواده شهدای قرآنی به عنوان یک حرکت نمادین و فرهنگ‌ساز در اولویت برنامه‌های آنها نیست در حالی که این مسئله علاوه بر تداوم باید با قوت و اعتبار بیشتری هر هفته صورت گیرد تا تبدیل به جریانی شود برای سایر شهرستان‌ها و استان‌ها که با الگوبرداری از بسیج تهران، آنها نیز برنامه‌های مشابهی را در حوزه‌های خود در تکریم خانواده شهدا، آغاز کنند.

به طور قطع علاوه بر اهمیت حضور مدیران، مسئولان نهادهای قرآنی در این دیدارهای هفتگی، حضور اصحاب رسانه و پوشش مطلوب رسانه‌ای آن نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، چرا که انعکاس مؤثر این دیدارها و مطالب و مباحثی که در آن مطرح می‌شود، خواهد توانست، فرهنگ ایثار و شهادت را بیش از پیش در جامعه تسری دهد. از این منظر باید از برخی از رسانه‌ها که در رأس آنها خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به جهت بیشترین حضور در این دیدارها قرار دارد و همچنین خبرگزاری دفاع مقدس، خبرگزاری فارس و رادیو قرآن کمال تشکر را داشته باشم و گلایه‌مند باشم از شبکه قرآن و معارف سیما که سال گذشته تنها در دو دیدار و امسال تنها در یک دیدار آن هم تنها برای تأمین بخشی از برنامه روزنه که از این شبکه پخش می‌شود در این دیدارها حضور داشت و ضعیف‌ترین انعکاس رسانه‌ای را از این شبکه تلویزیونی شاهد بودیم.

ایکنا ـ کمیته شهدای قرآنی آیا به غیر از شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در حوزه‌های دیگر مثل شهدای مدافع سلامت یا مدافع امنیت خانواده‌های را شناسایی کرده است؟

براساس مطالعه‌ای که سازمان قرآن و عترت بسیج تهران داشته است، علاوه بر شهدای دوران دفاع مقدس و مدافع حرم، در حوزه شهدای مدافع سلامت که اغلب مربوط به دوره کرونا هستند، بالغ بر 200 شهید جامعه پزشکی و سلامت که فعالیت قرآنی داشتند وجود دارند که البته مربوط به تهران نمی‌شوند که امیدواریم با ارتباطی که با دوستان مسئول در شهرستان‌ها داریم، زمینه برای تکریم خانواده‌های ایشان نیز فراهم شود.

جدول


 

انتهای پیام
captcha