اسلام‌هراسی در آلمان و ناامیدی مسلمانان
کد خبر: 4162622
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

اسلام‌هراسی در آلمان و ناامیدی مسلمانان

رشد اسلام‌هراسی و افزایش تهدیدات روزمره علیه مسلمانان آلمان، احساس ناامنی و ناامیدی در میان این گروه ایجاد کرده است و با وجود اینکه جوامع مسلمان نامه‌های تهدید آمیز را به پلیس اطلاع می‌دهند، اما گاهی اوقات ترجیح می‌دهند از جلب توجه رسانه‌ها به این مسائل چشم‌پوشی کنند.

اسلام‌هراسی در آلمان و ناامیدی مسلمانانبه گزارش ایکنا به نقل از Qantara، این وب سایت مستقر در آلمان در گزارشی به موضوع ناامنی مسلمانان در آلمان پرداخت و با اشاره به تهدیدات مستمر مساجد آلمان نوشت: احساس ناامنی جامعه مسلمان آلمان را فرا گرفته است، آمیزه‌ای از نگرانی و حتی خشم در حال گسترش است.

جوامع مسلمانان در این کشور سال‌هاست که نامه‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنند، در حالی که برخی از آنها (نامه‌های تهدیدآمیز) خطاب به جوامع مسیحی نیز ارسال شده است. اخیراً، در اوایل ماه آگوست، نامه‌ای ناشناس به یک مسجد در منطقه اسنابروک ارسال شد.

به گفته ماتیاس بکرمن (Matthias Bekermann)، سخنگوی پلیس، نیروهای پلیس در اسنابروک مظنون هستند که عامل جنایت در محل آنها در درجه اول به  بدنام کردن افراد خاصی از منطقه اسنابروک علاقه دارد.

بکرمن هنگامی که از او خواسته شد تا نظر بدهد، توضیح داد: فرض بر این است که انتخاب مخاطبان ارتباط چندانی با وابستگی مذهبی ندارد. این ممکن است برای تعدادی از موارد در اسنابروک صادق باشد. اما جوامع مسلمانان در سایر بخش‌های نیدرزاکسن، در هسن، باواریا(بایرن) و برلین در سال‌های اخیر نامه‌های نفرت‌آمیز زیادی دریافت کرده‌اند.

تعداد کل نامه‌های ناشناس‌مانده به احتمال زیاد بیشتر از تعداد ثبت شده است. براساس اطلاعاتی که دویچه وله به دست آورده است، با وجود اینکه جوامع مسلمان این نامه‌ها را به پلیس اطلاع می‌دهند، اما گاهی اوقات ترجیح می‌دهند از جلب توجه رسانه‌ها به این مسائل چشم پوشی کنند. علاوه بر این، نمایندگان جوامع مسلمان نیز نامه‌های تهدیدآمیزی دریافت کرده‌اند که در برخی از آنها به اعضای خانواده از جمله کودکان زیر سن (قانونی) اشاره شده است.

برهان کسیجی(Burhan Kesici)، رئیس شورای اسلامی جمهوری فدرال آلمان(Islamic Council for the Federal Republic of Germany) در مصاحبه‌ای می‌گوید: تهدید جوامع مسلمان چیز جدیدی نیست. نامه‌های تهدیدآمیز نیز در گذشته گهگاه ظاهر می‌شد. با این حال، در آن زمان، آنها نویسندگان نامه‌ها قابل تشخیص و برخی از آنها دست‌نویس بودند.

در حال حاضر، جوامع اغلب نامه‌های نفرت‌انگیز را دریافت می‌کنند. اغلب این نامه‌ها مرتبط به گروه تروریستی راست افراطی ناسیونال سوسیالیست زیرزمینی یا NSU هستند. کسیجی می‌گوید: این ناراحت کننده و بی‌انگیزه کننده است، زیرا هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید.

 

مساجد و مسلمانان آلمان و ادامه نفرت پراکنی علیه آنها

عبدالصمد الیزیدی، دبیرکل شورای مرکزی مسلمانان آلمان

عبدالصمد الیزیدی (Abdassamad El Yazidi)، دبیرکل شورای مرکزی مسلمانان آلمان(Central Council of Muslims)، به دویچه وله می‌گوید دقیقاً همین اشاره‌ها به NSU است که بسیاری از مسلمانان آلمان را ناراحت می‌کند. افرادی می‌خواهند اقدامات تروریستی غیرانسانی NSU را احیا کنند و آنها را تجلیل می‌کنند. جامعه آلمان باید برای مقابله با این موضوع متحد شود.

ناامنی و ناامیدی

در پایان ژوئن 2023، پس از حدود سه سال تحقیق، گروهی مستقل از کارشناسان گزارشی جامع از اسلام‌هراسی در آلمان ارائه و به گسترده بودن آن اشاره کردند.

کارشناسان حدود 20 توصیه به دولت فدرال کردند که شامل ایجاد شورای دائمی کارشناسان و انتصاب یک کمیسر فدرال برای مقابله با اسلام‌هراسی بود. با این حال تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

عبدالصمد الیزیدی می‌گوید: تاکنون حتی به یک توصیه از 20 توصیه صادره از سوی هیئت کارشناسی عمل نشده است. ما مسلمانان با تبعیض و حملات دائمی از درون جامعه آلمان مواجه هستیم، با این حال هنوز هیچ نماینده مسلمان فدرالی وجود ندارد. چنین نماینده‌ای که می‌تواند به اصل موضوع برسد، به شدت مورد نیاز است.

مساجد مجبورند از خود محافظت کنند

الیزیدی خواستار همبستگی بیشتر جامعه آلمان شد. او می‌گوید: البته ما از مقامات امنیتی انتظار داریم که در صورت بروز یک موقعیت تهدید خاص، حفاظت در محل را انجام دهند. اما آنچه که ما واقعاً به عنوان شهروندان آلمان دوست داریم با توجه به افزایش نژادپرستی ضد اسلامی ببینیم، همبستگی بیشتر، همدلی بیشتر، تعهد بیشتر به عادی‌سازی زندگی مسلمانان در آلمان و مشارکت مسلمانان و جوامع آنان در فعالیت‌های اجتماعی است.

مساجد و مسلمانان آلمان و ادامه نفرت پراکنی علیه آنها

او ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران بیشتری از مساجد بازدید کنند و بدین ترتیب نشان دهند که مسلمانان آلمان جزء ساختار جامعه آن هستند.

مدتی است که جوامع مسلمان اقدامات امنیتی خود را انجام داده اند: برخی از مساجد افسران امنیتی را منصوب کرده‌اند. شورای مرکزی از مجامع خود درخواست می کند تا در برنامه SOAR (برنامه تقویت امنیت و انعطاف‌پذیری مکان‌ها و جوامع مذهبی در معرض خطر) در سراسر اروپا که توسط کمیسیون اروپا تأمین مالی می‌شود، شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha