گسترش پدیده اسلام‌هراسی در جامعه آلمان
کد خبر: 4152568
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۴

گسترش پدیده اسلام‌هراسی در جامعه آلمان

بر اساس گزارشی که از سوی نهادهای مستقل در آلمان تهیه شده است، 50 درصد آلمانی‌ها به دشمنی خود با مسلمانان اذعان کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، بر مبنای گزارش مستقلی که در نوع خود در آلمان، اولین است، خصومت با مسلمانان در این کشور نه یک مسئله حاشیه‌ای بلکه مشکلی رایج و فراگیر است و 50 درصد از شهروندان این کشور به دشمنی خود با مسلمانان اذعان کرده‌اند. این بر اساس مطالعات متعدد انجام شده در سال‌های گذشته و تحت نظارت گروهی از پژوهشگران ارشد در دانشگاه‌ها و مؤسسات آلمانی تهیه شده است.

نانسی فزر، وزیر کشور آلمان در واکنش به این گزارش تصریح کرده است: خصومت با مسلمانان گسترده بوده و آنها در زندگی روزمره خود مورد تبعیض، نفرت و خشونت قرار می‌گیرند، همچنین به گفته وی مسلمانان هر روز از خطر تبعیض، جرم‌انگاری و نژادپرستی رنج می‌برند و آنها بزرگ‌ترین اقلیت در آلمان هستند که تحت فشار هستند.

رواج خصومت با مسلمانان در آلمان این کشور را به سرزمینی مستعد برای رشد گروه‌های ضد مردم‌سالاری و به تصریح گزارش، راست افراطی بدل کرده است؛ امری که پیامدهای آن گریبان تمام جامعه آلمان را خواهد گرفت.

تبعیض و خشونت روزانه علیه مسلمانان

یکی از دانشگاهیان که نظارت بر این گزارش را بر عهده داشت، کریمه ابراهیم، ​​مدیر مرکز اسناد اطلاعاتی مبارزه با نژادپرستی (IDN-NRW) است؛ به گفته وی خصومت با مسلمانان در آلمان و تبعیض علیه آنها یک پدیده هر روزه بوده و زندگی میلیون‌ها مسلمان را تحت تأثیر قرار داده است.

کریمه در گفت‌وگو با الجزیره نت گفت که این گزارش حقایقی را نشان می‌دهد که مسلمانان روزانه در معرض نژادپرستی و تبعیض در بازار کار، بخش آموزشی و اماکن عمومی قرار دارند و این بدان معناست که دشمنی با مسلمانان به امری عادی تبدیل شده است، به عبارتی دیگر خصومت با مسلمانان دیگر مربوط به رأی‌دهندگان یک حزب راست‌گرای عوام‌فریب، مانند حزب «آلترناتیو» یا نئونازی‌ها نیست، بلکه در میان جامعه گسترده است.

گسترش پدیده اسلام‌هراسی در جامعه آلمان

این گزارش از این هم فراتر می‌رود و توضیح می‌دهد که جامعه آلمان حدود 5.5 میلیون مسلمان در آلمان را «مهاجرانی عجیب‌وغریب متعلق به یک مذهب عقب‌مانده و از نگاه شهروندان آلمانی یک مذهب خشن و افراط‌گرا» می‌داند؛ امری که منجر به تبعیض علیه مسلمانان در تمام جنبه‌های زندگی آنها می‌شود.

نقش رسانه‌های آلمانی در گسترش اسلام‌هراسی 

این گزارش رسانه‌های آلمانی را نیز تااندازه‌ای در این وضعیت مسئول دانسته و خاطرنشان می‌کند: رسانه‌ها نیز از مسلمانان تصویری منفی ارائه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، 90 درصد از فیلم‌های آلمانی ارزیابی شده، دیدی منفی به مسلمانان دارند و آنها را در حملات تروریستی، افراط‌گرایی، جنگ و سرکوب زنان به تصویر کشیده‌اند.

به گفته کریمه ابراهیم، ​​این گزارش فاش کرد که رسانه‌های آلمانی با ارائه تصاویر مربوط به تروریسم، تمجید از خشونت و افراط‌گرایی، حجاب و مشکلات امنیتی، نگاهی منفی به مسلمانان ایجاد کرده‌اند.

کوتاهی دولت و نهادهای رسمی

این گزارش به نقش نخبگان سیاسی در این موضوع نیز می‌پردازد. در این گزارش تصریح شده است، با وجود رواج اسلام‌هراسی در آلمان، تمام احزاب سیاسی این کشور به جز حزب راست پوپولیستی (آلترناتیو)، مخالفت خود با اسلام‌هراسی را اعلام کرده‌اند. این حزب تنها حزبی است که پلتفرم انتخاباتی آن حاوی متون ضد اسلامی است. احزاب دیگر اعم از محافظه‌کار یا چپ به وضوح از دشمنی با اسلام و مسلمانان انتقاد می‌کنند.

در خصوص نقش احزاب سیاسی و دولت در مبارزه با این پدیده، لامیا کدور، نماینده پارلمان آلمان به نمایندگی از حزب سبز، اذعان داشت که نهادهای دولتی آلمان این مشکل را نادیده گرفته و در سال‌های گذشته تنها مسلمانان را در چارچوب خطر امنیتی و افراط‌گرایی دیده‌اند.

کدور که در کنار کارشناسان دیگر در ارائه گزارش شرکت داشته در گفت‌وگو با الجزیره افزود: هر مشکل ساختاری نیاز به راه‌حل‌های ساختاری دارد، به این معنی که نهادهای سیاسی باید برای محافظت از مسلمانان در زندگی عمومی تلاش کنند.

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین پایه‌های همزیستی، تقویت نقش آموزش و نیاز به فراهم کردن فرصت‌های آموزشی بیشتر برای مسلمانان، برجسته کردن تنوع زندگی مسلمانان در آلمان و ایجاد یک سازمان دولتی برای کمک به آسیب‌دیدگان و حمایت از آنها در برابر خصومت است.

توصیه‌هایی برای پایان دادن به اسلام‌هراسی در آلمان 

در این گزارش توصیه‌های متعددی به همه سازمان‌های مسئول مبارزه با مظاهر خطرناک مانند پلیس، سازمان‌های دولتی، قوه قضائیه، رسانه‌ها و همچنین بخش فرهنگی ارائه شده است.

گسترش پدیده اسلام‌هراسی در جامعه آلمان

نویسندگان این گزارش به دولت آلمان توصیه می‌کنند که هر چه زودتر کمیسیونی را برای مبارزه با خصومت علیه مسلمانان ایجاد کرده و دوره‌های آموزشی برای مقابله با تبعیض علیه مسلمانان در نهادهای قضاییه بخش اداری، رسانه‌ها و بخش‌های فرهنگی برگزار  و همچنین مرکزی برای دریافت شکایات در زمینه تبعیض و خصومت علیه مسلمانان تأسیس کند.

در رابطه با این توصیه‌ها، عبدالصمد الیزیدی، دبیر کل شورای عالی مسلمانان آلمان، گفت: به رسمیت شناختن این حقایق از سوی نهادی مستقل که توسط دولت آلمان منصوب شده است، موضوعی است که مسلمانان آلمان را خوشحال می‌کند؛ زیرا شورای عالی مسلمانان آلمان بارها این موارد را یادآوری کرده است.

الیزیدی همچنین در گفت‌وگو با الجزیره به بررسی دقیق برنامه‌های درسی و کتاب‌های درسی به منظور حذف عبارات و توصیفات تحریک‌آمیز علیه اسلام و مسلمانان اشاره و تأکید کرد که مقامات آلمانی اکنون نمی‌توانند از مسئولیت فرار کنند، بلکه باید وظیفه خود را برای مبارزه با پدیده خطرناکی که بر انسجام جامعه آلمان تأثیر می‌گذارد، بپذیرند.

کریمه ابراهیم نیز در رابطه با نقش نهادهای سیاسی در پرداختن به این پدیده تأکید کرد: دولت موظف است هم‌زمان و بالاتر از همه از اقلیت‌ها و دموکراسی حمایت کند و توصیه‌هایی را که به لطف این گزارش موجود و تأیید شده است عملی کند و افزود: ما اکنون با بیان حقایق موجود مشکل نداریم، بلکه منتظر اقدامات دولت در این زمینه هستیم.

ترجمه گزارش: سعید عدالت‌جو 

انتهای پیام
captcha