کم‌توجهی برنامه هفتم توسعه به مقوله فرهنگ
کد خبر: 4105928
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
بانکی‌پور تصریح کرد؛

کم‌توجهی برنامه هفتم توسعه به مقوله فرهنگ

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفکر تکنوکراتی سازشی با فرهنگ ندارد، گفت: متأسفانه در موضوعاتی که برنامه‌نویسان برنامه هفتم توسعه مدنظر دارند، فرهنگ جزء چالش‌ها محسوب نمی‌شود.

تفکر تکنوکراتی سازشی با فرهنگ نداردبه گزارش خبرنگار ایکنا، امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی  و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، 19 آذرماه در مراسم سی و هشتمین سالروز تأسیس این شورا که با عنوان همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول در محل تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: ماهیت عطیه‌ای به نام انقلاب اسلامی، فرهنگی و همچنین، تخصص رهبران نهضت انقلاب اسلامی نیز در حوزه فرهنگ بود.

وی افزود: امام(ره) و مقام معظم رهبری از لحاظ بعد فرهنگی در تاریخ بی‌نظیر هستند. طی 40 سال گذشته در عرصه‌های مختلف علمی رشد خوبی داشتیم. همچنین، در بعد اقتصادی نیز زیرساخت‌های خوبی را به پیش برده‌ایم. در بحث سلامت نیز سرآمد بوده و با افتخار در جایگاه والایی قرار داریم.

بانکی‌پور ادامه داد: این سؤال مطرح می‌شود که آیا در حوزه فرهنگ نیز همچون دیگر حوزه‌ها موفق بوده‌ایم یا خیر؟ و آیا رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه از ما راضی بوده است؟ و آیا بنیه فرهنگی جامعه رشد لازم را داشته است؟ امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی که در قله فرهنگ قرار دارند. این سؤال مطرح می‌شود که چرا در کشوری که رهبران آن از نظر فرهنگی قوی بوده‌اند، کارآمدی فرهنگی نداریم؟

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز متأسفانه برنامه‌ریزان فرهنگی کشور جدی نبوده و اعتقادی به فرهنگ ندارند. به اعتقاد برخی از ایشان فرهنگ محترم است اما در برنامه‌ریزی‌ها فرهنگ اصل نیست و برنامه‌ریزان ارشد کشور متأسفانه اعتقادی به فرهنگ ندارند.

وی تصریح کرد: امروز برنامه‌ریزان در حال نگارش برنامه هفتم توسعه هستند و باید بر موضوعات کلیدی در این برنامه متمرکز شوند. چالش‌ها‌ی اصلی کشور را در این برنامه‌نویسی در نظر بگیرند. متأسفانه در 12 موضوعی که برنامه‌نویسان مدنظر قرار دارند، فرهنگ جزء چالش‌ها محسوب نمی‌شود.

بانکی‌پور بیان کرد: امروز اگر شورای علی انقلاب فرهنگی در جایگاه خود قرار ندارد، دلیل آن عدم توجه جدی به مقوله فرهنگ است؛ چراکه وقتی به فرهنگ فقط به عنوان یک موجود محترم نگریسته شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز فقط محترم شمرده می‌شود و مؤثر و مقتدر نخواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رؤسای قوا باید تکلیف خود را در این زمینه مشخص کنند، گفت: یکی از بزرگترین فرصت‌هایی که در اتفاقات اخیر و اغتشاشات به دست آمد، این بود که از غفلت فرهنگ بیدار شویم. امروز متأسفانه توجه به مقوله فرهنگ فقط در شعارها مورد توجه است اما در برنامه و بودجه جایی ندارد. تفکر تکنوکراتی که در برخی مدیران و برنامه‌نویسان وجود دارد، با فرهنگ سازش ندارد.

انتهای پیام
captcha