فضای مجازی؛ مهمترین ابزار جنگ نرم دشمنان
کد خبر: 4105879
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
حداد عادل بیان کرد:

فضای مجازی؛ مهمترین ابزار جنگ نرم دشمنان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فضای مجازی را مهمترین ابزار جنگ نرم دشمنان در حال حاضر دانست.

فضای مجازی؛ مهمترین ابزار جنگ نرم دشمنانبه گزارش خبرنگار ایکنا، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، 19 آذرماه در مراسم سی و هشتمین سالروز تأسیس این شورا که با عنوان همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول در محل تالار وحدت برگزار شد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اولین بار با نام ستاد انقلاب فرهنگی در سال 59 آغاز به کار کرد و در ادامه نیز با تکمیل تجربه ستاد، در قالب شورای عالی انقلاب فرهنگی متبلور شد.

وی افزود: درباره علت پدید آمدن انقلاب اسلامی نظریه‌های فراوانی ارائه شده است و طی 44 سال اخیر یکی از موضوعات مورد توجه صاحب‌نظران در رشته‌های علوم انسانی، علت پدید آمدن انقلاب اسلامی بوده است. در این زمینه ده‌ها نظریه عنوان شده و مبالغه نیست چنانچه گفته شود، صدها پایان‌نامه و رساله در این رابطه نگاشته شده است. اما برای مردم ایران که بازیگر اصلی انقلاب بودند، حقیقت این است که ریشه انقلاب یک فرهنگ و جهان‌بینی بوده و آن نیز جهان‌بینی دینی و سند آن قرآن کریم است.

فرهنگ شهادت

حداد عادل بیان کرد: این فرهنگ دینی به برکت حوزه‌های علمیه و روحانیت مستقل از حکومت‌های استبدادی زنده مانده بود و دشمنان انقلاب نیز از جوهر و حقیقت این فرهنگ دینی ناآگاه بودند. این فرهنگ دینی هم علت به وجود آمدن و هم علت دوام انقلاب شد. یکی از عناصر این فرهنگ مفهوم متعالی شهادت است که چنین عنصری در فرهنگ غربی دیده نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام(ره) به درستی تشخیص دادند که اگر بخواهند دست سلطه‌گران را از کشور کوتاه کنند نباید فرهنگ غربی را در درون کشور به صورت مبنایی اختیار کند. امام(ره) نقطه اتکای خود را بیرون از دایره فرهنگ غربی اختیار کردند و آن نقطه اتکا نیز اسلام بود. یک نمونه از این کار فرهنگی بزرگ، پرورش سردار شهید سلیمانی بود.

حداد عادل ادامه داد: شهید سلیمانی قله بلندی است که به یک سلسله جبال تعلق دارد. این‌ها همه برخواسته از آن فرهنگ مستقل هستند که روح انقلاب است. از ابتدای انقلاب اسلامی دشمنان از هیچ اقدامی برای براندازی انقلاب کوتاهی نکردند. اما کشور ما با تمامی مشکلات، روز به روز قدرتمندتر می‌شود و دشمنان به اهداف خود نمی‌رسند. در این 44 سال دشمنان مطالعه کردند که برای مقابله با انقلاب باید با این فرهنگ مبارزه کنند و ریشه را بخشکانند.

وی بیان کرد: میدان اصلی مبارزه ما با این دنیای دروغ و ظلم، میدان فرهنگ، تفکر، اعتقادات و مکتب و همان جنگ فرهنگی است که مقام معظم رهبری از آن با عنوان تهاجم فرهنگی تعبیر کرده‌اند. این جنگ نرم، ابزارهای گوناگون دارد. طی 30 سال پس از جنگ تحمیلی با چندین ابزار از جنگ نرم دشمنان مواجه شده‌ایم.

لزوم ایجاد قرارگاه فرهنگی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مهمترین ابزار این جنگ ادراکی در زمان حاضر فضای مجازی است، گفت: دشمن از این طریق سعی می‌کند تا نسلی تربیت شود که مانند جوانان دهه‌های گذشته فکر نکنند. در چنین شرایطی نیاز به یک قرارگاه فرهنگی وجود دارد.

حداد عادل ادامه داد: مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی را یک قرارگاه نامیده‌اند که یکی از فعالیت‌های این قرارگاه، رصد، دیده‌بانی و پیش‌بینی خطر دشمن است. کار کارشناسی، اقدام همه‌جانبه و به‌موقع و پیش‌دستانه، ارزیابی و نیروسازی از جمله فعالیت‌هایی است که باید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال شود.

وی با اشاره به موضوع مهندسی فرهنگی بیان کرد: اصطلاح مهندسی فرهنگی ابتدا از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. در ظاهر این دو واژه مهندسی و فرهنگی با یکدیگر ارتباطی ندارند اما در اصل مفهوم این است که نهادهای فرهنگی چه موقع باید وارد میدان شده و فرهنگ را به پیش ببرند. در قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به دنبال این باشیم که از لحاظ فرهنگی چه کنیم تا مهندسی فرهنگی از جنس مدیریت علمی خردمندانه و هوشمندانه در سطح ملی انجام شود.

انتهای پیام
captcha