رویکرد امیدوارکننده دولت به مقوله فرهنگ در لایحه بودجه
کد خبر: 4105914
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
محمدمهدی اسماعیلی مطرح کرد؛

رویکرد امیدوارکننده دولت به مقوله فرهنگ در لایحه بودجه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویکرد امیدوارکننده دولت در رابطه با مقوله فرهنگ در لایحه بودجه 1402 و لایحه هفتم توسعه خبر داد.

رویکرد امیدوارکننده دولت به مقوله فرهنگ در لایحه بودجه 1402به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 19 آذرماه در مراسم سی و هشتمین سالروز تأسیس این شورا که با عنوان همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول در محل تالار وحدت برگزار شد، بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای مهم جمهوری اسلامی است که کار سیاست‌گذاری حوزه فرهنگ را بر عهده دارد. بررسی روند تحولات این شورا نشان می‌دهد، این نهاد اولین بار در ابتدای انقلاب اسلامی از سوی امام راحل(ره) و با پیگیری‌های مقام معظم رهبری تأسیس شد و در ادامه به ساختار امروزی دست پیدا کرد.

وی افزود: برای بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این چهار دهه نیازمند بررسی نقاط قوت و ضعف و آسیب‌ها هستیم. در این زمینه اگر شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی را در هدایت دو موضوع یعنی علم و دانش از یک سو و فرهنگ به معنای عام و فرهنگ در دو حوزه نهادی و ساختاری بررسی کنیم، می‌توانیم به آسیب‌شناسی نقاط قوت و ضعف بپردازیم.

اسماعیلی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم طی این چهار دهه نقش مهمی را در جهاد علمی و پیشبرد برنامه‌های دانش‌محور ایفا کرده است و امروز ایران اسلامی در جایگاه ممتازی در حوزه تولید علم و دانش قرار دارد. در بخش دوم که حوزه ارتقای شاخص‌های فرهنگ عمومی است، جای بررسی موشکافانه بیشتری وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: طی چهار دهه گذشته اتفاقاتی که در کشور رخ داده جای بررسی دقیق و منظم دارد. برخلاف سخن رایجی که این روزها در بررسی عملکرد نهادهای نظام مطرح شده و بعضا با سیاه‌نمایی نیز همراه است، باید حوزه فرهنگ را به دقت بررسی کرد. در حوزه فرهنگ عمومی دستاوردهای فراوانی داشته‌ایم. حوزه فرهنگ هم عرض با دیگر بخش‌ها نیست و موفقیت در هر بخش مرهون حضور مؤثر در این بخش است.

وی اظهار کرد: امام(ره) استعمار فکری و شیفتگی به غرب را از بین برد که این مسئله تحولی فرهنگی بود. انقلاب اسلامی مفروض غرب‌زدگی را تغییر داد و توفیقات زیادی در چارچوب این نگاه به دست آورده‌ایم. البته کاستی‌ها نیز زیاد است که بخشی از آن به ناتوانی کارگزاران فرهنگی و بخشی دیگر نیز به جنگ گسترده دشمن بازمی‌گردد.

اسماعیلی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسخه عبور از این موضوع را جهاد تبیین می‌دانند، تصریح کرد: دولت در بخش‌های فراوانی از لایحه بودجه 1402 و لایحه هفتم توسعه رویکردی امیدوارکننده در بخش فرهنگ داشته است و ما نسبت به آینده فرهنگ کشور در بودجه امیدوار هستیم. امروز باید بتوانیم تا در برنامه هفتم توسعه عقب‌ماندگی فرهنگی را جبران کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کمبود بودجه فرهنگی در این زمینه تأثیرگذار است، گفت: البته بخش مهمی از مأموریت‌های فرهنگی بسته به بودجه نیست و باید توانمندی‌های جبهه فرهنگی انقلاب را به صحنه آوریم. ناکارآمدی فرهنگی منوط به بودجه نیست. تلاش می‌کنیم تا در پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری فعلی تغییرات مشهودی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه ایجاد شود که در پیشگاه مردم نیز قابل عرضه باشد.

انتهای پیام
captcha