راهبردهای تشویقی حفظ قرآن در جامعه ضعیف است
کد خبر: 4098189
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
حافظان قرآن و افق پیش‌رو/ ۷

راهبردهای تشویقی حفظ قرآن در جامعه ضعیف است

عبدالله میاحی، حافظ کل قرآن با اشاره به نبود امتیازات شغلی، بی‌توجهی دستگاه‌های قرآنی به حفاظ در محافل و سهمیه‌ کم حافظان در برنامه‌هایی چون کاروان نور گفت: با این رویه و توجه کم به حفاظ، چگونه در مسیر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن قدم برداریم؟

عبدالله میاحیعبدالله میاحی، حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره افق پیش‌روی حفظ قرآن و حافظان گفت: نکته اول در توجه به حفظ قرآن کریم، مسئله معیشتی حافظان است. منکر برکات معنوی حفظ قرآن کریم نیستم؛ اما تصور کنید خانواده‌ای که قصد داشته باشد فرزند خود را در مسیر حفظ قرآن کریم قرار بدهد، مسائل مادی هم در تشویق و ترغیب آنها به این کار تاثیر گذار است.

وی افزود: این خانواده نگاه می‌کند حافظ قرآن کریم ازنظر معیشتی در چه جایگاهی در جامعه قرار دارد، ازنظر شغلی جامعه چه امتیازاتی به او داده است. امتیازات ویژه شغلی می‌تواند بهترین مشوق برای علاقه‌مندان به حفظ باشد. حافظان قرآن بسیاری داریم که به دلیل مسائل مختلف و مشکلاتی که در زندگی پیدا کرده‌اند حفظ قرآن را رها کردند. همان‌طور که می‌دانید حفظ قرآن کریم نیاز به برنامه‌ریزی، مرور و یک فکر آرام دارد. مسائل معیشتی حافظان قرآن کریم را در ادامه مسیر با مشکل مواجه می‌کند.

این مدرس حفط قرآن نکته دوم را عدم اولویت حفظ در برنامه‌های قرآنی و بهره‌گیری از تجربیات حافظان قرآن دانست و تصریح کرد: مجموعه‌های قرآنی در برگزاری محافل به ندرت از حفاظ استفاده می‌کنند. شهرداری که بزرگترین محافل قرآنی را در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کند کمتر از حفاظ بهره می‌برد دلیل آن هم روشن نیست.

این حافظ کل قرآن ادامه داد: بعضاً به محدودیت بودجه اشاره می کنند، این در حالی است که در برنامه‌های خود بخش‌هایی چون تواشیح، سخنرانی، تفسیر و ابتهال را می‌گنجانند و از دو قاری هم دعوت می‌کنند. گنجاندن برنامه حفظ باعث ایجاد علاقه به حفظ در میان مردم می‌شود. تجربه کرد‌‌ه‌ایم که بعد از اجرای حفظ در محافل افراد و جوانان دور ما جمع می‌شوند و درباره کم و کیف حفظ قرآن کریم سؤالاتی می‌پرسند.

میاحی گفت: حفظ قرآن نسبت به بخش‌های دیگر بازدهی بیشتری دارد و برای مردم جذاب است. این حضور در محافل انگیزه بالایی به حفاظ می‌دهد و اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد.

این حافظ قرآن در ادامه از اوقاف و شورای عالی قرآن نیز در این زمینه گلایه‌ کرد و گفت: در کاروان نور فقط یک حافظ قرآن به سفر حج اعزام می‌شود که چرایی آن روشن نیست. با این رویه و سهمیه کم حفاظ، چگونه در مسیر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن قدم برداریم؟

این مدرس حفظ قرآن اظهار کرد: نکته دیگر استفاده از حافظان قرآن در دستگاه‌های قرآنی و بدنه آموزش و پرورش است. هر ناحیه آموزش و پرورش چند دارالقرآن دارد. در اهواز که چهار ناحیه داریم، چهار دارالقرآن فعال هستند. حافظان قرآن می‌توانند در این دارالقرآن‌ها خدمت کنند. شخصاً بعد از 11 سال پیگیری، امسال به عنوان نیروی قرآنی جذب آموزش و پرورش شدم، اما حکم آموزش ابتدایی گرفتم. نیروی قرآنی می‌تواند در مدارس استعدادیابی کند و انرژی خود را در این مسیر قرار دهد. اگر در هر دارالقرآن چند حافظ قرآن باشند می‌توانند در امر حفظ قرآن باعث تحول و ترقی شوند.

انتهای پیام
captcha