بانک اطلاعات حفاظ قرآن جمع‌آوری شود
کد خبر: 4092837
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
حافظان قرآن و افق پیش‌رو/ ۱

بانک اطلاعات حفاظ قرآن جمع‌آوری شود

مدیر مؤسسه قرآنی «فدک حریم یاس» آبادان با تأکید بر ارزش‌گذاری حفظ قرآن گفت: افرادی که موفق به حفظ کل قرآن شده‌اند، افراد عادی نیستند و می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد، اما متأسفانه نه بانک اطلاعات حفاظ جمع می‌شود و نه جایی برای بیان مطالبات آنها وجود دارد.

آزمون حفظ قرآنزهرا فوارق، مدیر مؤسسه قرآنی «فدک حریم یاس» شهرستان آبادان که به طور تخصصی در زمینه تربیت حافظ قرآن کریم فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: در حال حاضر ۷۳ نفر از بانوانی که حافظان اجزاء مختلف قرآن کریم هستند در این مؤسسه آموزش می‌بینند که از این بین ۱۵ نفر موفق به حفظ کل قرآن شده‌‌اند. این حفاظ یک‌بار در هفته دور یکدیگر جمع می‌شوند و محفوظات خود را ارائه می‌دهند. یکی از برنامه‌های ما برای این حفاظ قرآن آموزش تجوید است.

وی درباره مطالبات حفاظ قرآن کریم گفت: از مسئولان قرآنی در کشور انتظار می‌رود برای حفاظ ارزش‌گذاری کنند.‌ برخی از حفاظ ما بی‌انگیزه شده‌اند، چون برای حفظ خود درجه و امتیازی دریافت نمی‌کنند. استخدام یکی از مطالبات حفاظ قرآن کریم است. افرادی که موفق به حفظ کل قرآن شده‌اند، افراد عادی نیستند و می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد، اما متأسفانه نه بانک اطلاعات حفاظ جمع می‌شود و نه جایی برای بیان مطالبات آنها وجود دارد.

فوارق اظهار کرد: ما در حوزه کاری خود در موسسه قرآنی تلاش می‌کنیم از ظرفیت آنها استفاده بکنیم،‌ اما این همه هدف ما نیست، نیاز به یک نگاه کلان‌تر وجود دارد. کسی که حافظ کل قرآن باشد در مدرسه یا در دانشگاه نسبت به بقیه هیچ امتیازی ندارد، در حالی که حتی در رشته‌های ورزشی افراد در سطوح مختلف نشان و درجه های مختلف می‌گیرند.

این مدرس قرآن تصریح کرد: زمانی که ما برای تلاش حفاظ قرآن کریم که سال‌ها برای امر حفظ خود زحمت کشیده‌اند ارزش‌گذاری نکرده و از محفوظات آنها استفاده نمی‌کنیم و آنها نمودی در جامعه پیدا نمی‌کنند، به‌طور طبیعی افراد گرایشی به حفظ قرآن پیدا نمی‌کنند چراکه این افراد، درجه و نشانی ندارند و معرفی نمی‌شوند.

فوارق با تأکید بر اینکه باید مراکزی وجود داشته باشد که حفاظ قرآن کریم را توانمند کند، افزود: کارهایی در مجموعه‌های مختلف سطح کشور انجام می‌شود، اما این کارها سازمان یافته نیست. سیر پیش‌روی حافظ قرآن کریم باید تعریف شود، برای مثال بعد از قرآن کریم وارد عرصه نهج‌البلاغه شود. خبرگزاری قرآنی یا مجموعه‌های قرآنی می‌توانند فراخوانی اعلام کنند و به صورت مجازی حافظان قرآن کریم دور یکدیگر جمع شوند و مسائل خود را مطرح کنند. صدای حفاظ، حتی حافظان مناطق دور افتاده را بشنوید.

وی در پایان گفت: از موسسات قرآنی آمار حفاظ آنها را بگیرید، افرادی هم با تلاش فردی خود حافظ قرآن شده‌اند. ما ظرفیت خوبی در زمینه حفظ قرآن داریم و ادامه کار با مسئولان است.

انتهای پیام
captcha