ناکارآمدی در تأمین مسکن از ضعف قانون ناشی می‌شود
کد خبر: 4047729
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

ناکارآمدی در تأمین مسکن از ضعف قانون ناشی می‌شود

امام جمعه شاهدیه گفت: در اسلام برخورداری از مسکن به قدری اهمیت دارد که از مستثنیات دیون شمرده شده است اما چه عاملی باعث شده که پس از چهل و سه سال از انقلاب اسلامی هنوز بسیاری از مردم بدون مسکن هستند، که علت آن 4 مورد مهم می‌تواند باشد.

ناکارآمدی در تأمین مسکن از ضعف قانون ناشی می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 19 فروردین ماه در جمع مردم این شهر اظهار کرد: هفته قبل در حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) توسط یک جنایتکار تکفیری حرمت حریم اهل بیت شکسته شد و با حمله به سه روحانی جهادی و خدمتگذار دو نفر را شهید و یک نفر مجروح ساخت.

وی ادامه داد: بدون شک پشت صحنه این ماجرا دست دشمن است. دشمن به دنبال ایجاد نا امنی در ایران اسلامی و راه اندازی جنگ مذهبی در داخل کشور است. دشمن با این کار قصد دارد رابطه جمهوری اسلامی ایران با همسایگانش تیره و تار سازد. آنچه می‌تواند این توطئه تلخ را خنثی کند، بصیرت و هوشیاری مسئولان و توده‌های با ایمان مردم است.

دهقان نیری با اشاره به 21 فروردین سالروز افتتاح حساب 100 و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: امام راحل این صدقه جاریه را بنیان نهاد و آثار و برکات فراوانی تاکنون داشته است.

وی ضمن عرض تبریک و خداقوت به همه جهادگران عرصه مسکن‌سازی بیان کرد: ‏داشتن مسکن یکی از مهمترین نیازهای زندگی بشر است، چرا که مسکن آدمی را از سرما و گرما و سایر آسیب‌ها حفظ می‌کند و زمینه آرامش انسان را فراهم می‌سازد. چنانچه خداوند متعال در آیه 80 سوره نحل فرمود: «وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّن بُيُوتِكُمْ سَكَنًا».

دهقان نیری افزود: در اسلام برخورداری از مسکن به قدری اهمیت دارد که از مستثنیات دیون شمرده شده است. امام راحل در پیامی می‌فرماید: «این از حداقل حقوق هر فرد است که که باید مسکن داشته باشد، هیچ کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد.» ‏ولی چه عاملی باعث شده است که پس از چهل و سه سال از انقلاب اسلامی هنوز بسیاری از مردم بدون مسکن هستند که علت آن چند مورد می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: از جمله این موارد می‌توان به ضعف قانون اشاره کرد زیرا که ‏ضعف قانون است که بسیاری از خانه‌ها خالی است و مردم بی‌خانه هستند، ‏ضعف قانون است که یکی صدها خانه داشته باشد و عده‌ای بی‌خانه باشند. ‏ضعف قانون است که یکی صاحب هکتارها زمین باشد و یکی از داشتن 100 متر زمین محروم بماند.

دهقان نیری؛ بی تدبیری دولت‌ها را از دیگر عوامل برشمرد و گفت: ‏وقتی هر دولتی سرکار بیاید طرح دولت قبل را به جای اصلاح نواقصات، آن را مزخرف بخواند وضعیت مسکن بهتر از این نمی‌شود.

‏وی ناهماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه را از دیگر موارد برشمرد و آن را معضل بزرگی دانست و بیان کرد: نامه این اداره را، اداره دیگر قبول ندارد، حتماً باید هزینه ای به مردم تحمیل کنند و کارشناس خودشان آن را تأیید کند تا مقبول افتد.

امام جمعه شاهدیه افزود: عدم سرمایه‌گذاری دولت و مردم از دیگر موارد است، ‏امام راحل فرمود: «دولت تصمیمات لازم را در تأمین آب و برق و آسفالت و وسایل ایاب و ذهاب و مدرسه و درمانگاه و دیگر نیازمندی‌های عمومی فراهم سازد.» این فرمان امام است که هرگز عمل نشد.

وی بیان کرد: امروز می‌بینیم در اقدام و یا نهضت ملی مسکن، نظام مهندسی، شهرداری، آب و برق و گاز و مخابرات، اداره دارایی تا آخرین ریال سهم خود را از مردم می‌گیرند، حتی از مالیات ارزش افزوده هم نمی‌گذرند. این مطلب باعث گرانی مسکن‌های اقدام ملی می‌شود. مردم نیز از حساب ۱۰۰ امام غافل نشوند، بخشی از دارایی خود را در راه مسکن محرومان هزینه کنند که بهترین باقیات الصالحات است.

انتهای پیام
captcha