انتظارات فعالان قرآنی زنجان از دولت سیزدهم
کد خبر: 4013928
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶

انتظارات فعالان قرآنی زنجان از دولت سیزدهم

فعالان قرآنی زنجان در آستانه سفر رئیس‌جمهور خواسته‌های خود از دولت سیزدهم را مطرح کردند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موضوع بیمه، مالیات، آموزش‌های تخصصی قرآن در مدارس و افزایش سهم بودجه‌های قرآنی اشاره کرد.

فعالان قرآنیمهری خدیری، مدیر شعبه خواهران جامعه‌القرآن زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد انتظارات فعالان قرآنی از دولت سیزدهم با توجه به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به این استان اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش‌های مؤسسات، بیمه فعالان قرآنی است و تعطیلی مراکز نیز از مشکلات در پرداخت حقوق و بیمه ناشی می‌شود. در گذشته تعدادی از مربیان خود را در راه قرآن وقف می‌کردند و انتظاری برای بیمه نداشتند اما اکنون با ورود سازمان تأمین اجتماعی مؤسسات را ملزم به دریافت کد کارگاهی کرده و باید ضوابط آن را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی عام‌المنفعه هستند و درآمد آنچنانی ندارند، ابراز کرد: نمی‌توان الزامات بیمه‌ای این مؤسسات را با شرکت‌های بزرگ و پردرآمد در یک سطح قرار داد و برای این دو ضوابط یکسان تعیین کرد بلکه باید هر صنف مطابق با نوع فعالیت و سطح درآمد دستورالعمل مشخصی داشته باشند و از کمک‌های دولتی بهره‌مند شوند.

مدیر شعبه خواهران جامعه‌القرآن زنجان یادآور شد: در یک برهه بیمه فعالان قرآنی را به صندوق هنرمندان پیوست کردند و تعداد محدودی زیر پوشش این طرح قرار گرفتند و این در حالی است که اگر یک فعال قرآنی از این صندوق حذف شود، نمی‌توان فرد دیگری را جایگزین کرد و در عمل سهمیه از بین می‌رود. از طرفی قرار دادن بیمه فعالان قرآنی ذیل صندوق هنرمندان دور از شأن فعالان این قشر است و باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

وی مالیات را از دیگر چالش‌های مؤسسات قرآنی برشمرد و گفت: اغلب مؤسسات مشکلات مالیاتی دارند و با توجه به فعالیت‌های فرهنگی که انجام می‌دهند و درآمد ناچیزی که دارند باید معاف از مالیات باشند.

خدیری با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی سهم بسیار اندکی از بودجه را دارد که تخصیص همان میزان نیز محقق نمی‌شود، بیان کرد: مظلوم‌ترین و مهجورترین بخش در اختصاص بودجه نیز باز هم فعالیت‌های قرآنی است. از طرف دیگر همین بودجه ناچیز نیز بین چند دستگاه مثل تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، دانشگاه و آموزش و پرورش تقسیم می‌شود و از این مبالغ چیزی به دست مؤسسات قرآنی که در کف میدان هستند، نمی‌رسد.

تعدد متولیان قرآنی و دست خالی مؤسسات از بودجه

وی تصریح کرد: یک چالش دیگر این است که بخش‌های قرآنی با وجود تعدد متولیان در عمل بدون متولی ماندند. تنها نقش دستگاه‌ها در بخش قرآن به صدور مجوزها محدود شده و مؤسسات را رها کردند و هیچ نظارت و حمایتی صورت نمی‌گیرد. حمایت‌ها یا کم بوده و یا عادلانه نیست. عدالت را فقط در آزمون‌های سراسری فرهنگ و ارشاد اسلامی مشاهده می‌کنیم که سالانه یک بار برگزار می‌شود و هر مؤسسه به تعداد قبولی‌ها بودجه محدودی دریافت می‌کند.

مدیر شعبه بانوان جامعةالقرآن زنجان با اشاره به اینکه در دروان کرونا تعداد محدودی از فعالان قرآنی که در صندوق هنرمندان عضو بودند از حمایت‌‌های اقشار آسیب‌دیده از کرونا بهره‌مند شدند، اظهار کرد: این در حالی است که بسیای از فعالان این بخش از هرگونه حمایت بی‌نصیب ماندند، چراکه تسهیلات پرداختی نیز نرخ سود 12 و 16 درصد داشت که بازپرداخت آن برای مؤسسه دشوار بود و این موضوعات سبب تعطیلی بیش از 50 درصدی موسسات در دوران کرونا شد.

وی زیرساخت‌های آموزش مجازی را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در این دوران هیچ دستگاهی دوره‌هایی برای تولید محتوا برگزار نکرد و این مربیان و مؤسسات بودند که با همت خود و به برکت قرآن توانستند برای آموزش‌های خود تولید محتوا کنند و موسسات را سرپا نگه دارند. در حالی که وقتی با هجمه‌های مختلف فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم، تنها راه علاج آن پناه بردن به آموزه‌های قرآن است و باید فعالیت‌های قرآنی توسعه یابد.

برون‌سپاری درس قرآن به مؤسسات معتبر

ولی‌الله رحیمی، مدیر مؤسسه دارالقرآن کریم زنجان نیز با تأکید بر توجه ویژه به مؤسسات قرآنی بر اساس توان مؤسسات و ظرفیت آن‌ها ابراز کرد: برون‌سپاری درس قرآن مدارس به مؤسسات معتبر قرآنی با نظارت آموزش و پرورش و نظارت وزارت متبوع می‌تواند ضمن بهبود کیفیت آموزش قرآن در مدارس، مؤسسات قرآنی کشور را احیا و فعال کند.

وی راه‌اندازی صندوق فعالان قرآنی کشور و تفکیک آن از صندوق اعتباری هنر به‌منظور حمایت از چهره‌های قرآنی، خادمان و فعالان را مهم خواند و افزود: جذب قاریان و حافظان قرآن در مدارس و بیمه فعالان قرآنی که سال‌ها قطع شده است، باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول در پایان ابراز کرد: تشکیل سازمان قرآن کریم و تجمیع فعالیت‌های قرآنی کشور در این سازمان به‌عنوان معاونت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان قرآن کریم و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها توسط دستگاه‌های قرآنی کشور از دیگر مطالبات فعالان قرآنی است.

انتهای پیام
captcha