استقبال کم موسسات قرآنی از تسهیلات با سود 12 درصد/ پایش بیمه‌شدگان فعالان قرآنی و حذف افراد فاقد شرایط
کد خبر: 3984716
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹

استقبال کم موسسات قرآنی از تسهیلات با سود 12 درصد/ پایش بیمه‌شدگان فعالان قرآنی و حذف افراد فاقد شرایط

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با پایش انجام شده 500 نفر از افرادی که استحقاق ندارند، از لیست بیمه فعالان قرآنی حذف می‌شوند، گفت: در بخش حمایت مالی نیز 70 میلیارد تومان وام با نرخ سود 12 درصد در نظر گرفته شده که موسسات استقبال چندانی از آن نکردند.

استقبال کم موسسات قرآنی از تسهیلات با سود 12 درصد/ پایش بیمه‌شدگان فعالان قرآنی و حذف افراد فاقد شرایطبه گزارش ایکنا از زنجان، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز، 26 تیرماه در نشست با مدیران موسسات فرهنگی قرآن و عترت استان زنجان اظهار کرد: در قرآن قرض‌الحسنه مساوی با  انفاق فی‌سبیل‌الله است و هرکسی خیری در حوزه قرآنی و سبک زندگی دینی به جامعه می‌رساند، به خدا قرض داده است و در راه خدا قدم برداشتن ثواب بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه در طول مدت خدمت در سمت معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد حمایت‌های برنامه‌ای از موسسات قرآنی را در دستور کار قرار دادیم، ابراز کرد: این امکان فراهم شد که به برخی موسسات وام پرداخت کنیم که در دو قالب به تصویب رسید. در بخش نخست 20 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با سود 4 درصد در نظر گرفتیم و در بخش دوم نیز با نام وام «کارا» 70 میلیارد تومان با سود 12 درصد پیش‌بینی کردیم که اغلب ظرفیت در تسهیلات نوع دوم خالی ماند. علاوه بر این برای اهالی فرهنگ و هنر در موارد خاص وام پرداخت می‌شود که می‌توان از این محل نیز تعداد محدودی ظرفیت برای حوزه قرآن در نظر گرفت.

این مسئول در مورد اظهارات برخی مدیران در مورد تعطیلی شعبه‌های موسسات قرآنی تصریح کرد: موسسات قرآنی در زمان شیوع کرونا تعطیل نشده بلکه نوع فعالیت تغییر کرده است. انحلال فرآیند خاصی دارد و در بین همه موسسات مرکزی منحل نشده است، در شرایط فعلی تعدادی از آن‌ها تجمیع شده یا نوع فعالیت شکل دیگری به خود گرفته است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد صندوق بیمه فعالان قرآنی بیان کرد: در مورد قرآن عهد کردیم که نگاه جناحی نداشته باشیم و تقاضای مصرانه داشتیم تا به اعتبارات صندوق 20 میلیارد تومان اختصاص دهند. در حال حاضر 5000 فعال قرآنی در کشور بیمه هستند که تلاش داریم این رقم را به 15 هزار نفر برسانیم. برای این کار نماینده‌ای از موسسات قرآنی تعیین کردیم اما نه دولت و نه مجلس به دلیل مشکلات مالی نتوانستند حمایتی کنند.

وی پالایش بیمه‌شدگان و حذف کسانی که استحقاق دریافت بیمه ندارد را از راهکارها برای توسعه پوشش بیمه فعالان قرآنی دانست و گفت: در فاز نخست 500 نفر شناسایی شدند که حذف شوند و فاز دوم نیز تا پایان سال اجرایی می‌شود. صندوق فرهنگ و هنر باید به قرآنی‌ها خدمات ارائه دهد.

فقهی‌زاده به حمایت حقوقی و قانونی از موسسات قرآن در حوزه مالیات تأکید کرد و افزود: پرداخت اجاره‌بها از دیگر معضلات است و اعتباری برای این موضوع درنظر گرفته نشده و باید تدبیری اندیشیده شود. سال گذشته 4 میلیارد و 400 میلیون تومان از اعتبارات معاونت قرآن مستقیم به موسسات قرآنی کمک کردیم که البته یک سی‌ام نیاز موسسات هم نیست. سازمان تبلیغات اسلامی نیز 3 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به موسسات قرآنی اختصاص داد. همچنین یک میلیارد تومان هم برای ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی هزینه کردیم.

وی یادآور شد: امسال نخستین آزمون تمام الکترونیک قرآن و عترت را در 15 رشته برگزار کردیم. رشته‌ویژه‌هایی از جمله تفسیر سوره بقره، سبک زندگی معصومان، نهج‌البلاغه و سایر موراد را به آن اضافه کردیم وانبوه کودک و نوجوان و بزرگسال بدون چشم داشت در آن شرکت کردند. امسال در جلسات ارزیابی و آسیب‌شناسی آزمون سطح نمره را برای ایجاد انگیزه تنزل دادیم.

انتهای پیام
captcha