اصلی‌ترین محور فعالیت دانشگاه علامه تحول در علوم انسانی است
کد خبر: 4201137
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی:

اصلی‌ترین محور فعالیت دانشگاه علامه تحول در علوم انسانی است

عبدالله معتمدی گفت: دانشگاه علامه طباطبایی، در دوره جدید، مرجعیت در علوم انسانی را شعار خود قرار داده و در این خصوص اصلی‌ترین محور را تحول علوم انسانی در نظر گرفته چون این موضوع از یک طرف مطالبه رهبری است و از طرف دیگر نیازمند اثربخشی علوم انسانی در جامعه هستیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی، در نشست با خبرنگاران بر اهمیت مشارکت آحاد مردم در انتخابات تاکید کرد و گفت: مشارکت بالای مردم در انتخابات نشان دهنده اقتدار ملی است. اینکه مردم پای صندوق رای بیایند، بسیار مهم است.

وی افزود: نکته مهم دیگر موضوع انتخاب اصلح است. مردم به ویژه رای اولی‌ها باید براساس شاخص‌هایی که وجود دارد،‌ بهترین را انتخاب کنند. دانشگاهیان جزو گروه‌های مرجع در جامعه هستند، قصد داریم تا این حساسیت را ابتدا در فضای دانشگاه و بعد در بدنه اجتماع گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از نامزدهای انتخابات مجلس دعوت کرد که در نشست‌های انتخاباتی این دانشگاه شرکت کنند و گفت: تشکل‌های دانشجویی دانشگاه قرار است ائتلاف‌های مختلف را برای نشست‌های انتخاباتی دعوت کنند. همچنین از رئیس مجلس برای حضور در نشست‌های انتخاباتی این دانشگاه دعوت شده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علامه طباطبایی پذیرای همه داوطلبان انتخابات است، درباره برنامه‌های انتخاباتی این دانشگاه اظهار داشت: تاکنون برنامه‌های متعددی با موضوع انتخابات در حوزه استادی و دانشجویی برگزار شده است. همچنین تریبون آزاد و نشست‌های دانشجویی نیز در هفته آینده برگزار می‌شود.

معتمدی ادامه داد: در این مدت فضاسازی انتخاباتی خوبی در دانشگاه انجام شده است. نشست‌های متعددی با استادان برگزار شد، نامه و دستورالعملی نیز برای دانشکده‌های مختلف ارسال شده است که فضای انتخاباتی در دانشگاه پررونق باشد.

وی برگزاری جلسات تحلیلی ویژه استادان، نشست‌های تبیینی، حمایت از نشریات دانشجویی، حمایت از فعالیت تشکل‌ها و مناظره با شخصیت‌های سیاسی مختلف را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده هفته گذشته درباره میزان مشارکت، این رقم در انتخابات دانشگاهیان دانشگاه علامه طباطبایی 35 درصد و آمار این هفته مشارکت دانشگاهی 47 درصد است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در مورد تفاوت فضای انتخاباتی در تهران و شهرستان‌ها گفت: انتخابات مجلس در استان‌های دیگر حرف و حدیث بیشتری وجود دارد و تعداد نامزدها بسیار بیشتر است؛ بنابراین انگیزه رقابتی بیشتر است. این شرایط باید در استان تهران نیز گسترش یابد.

وی در بخش دیگری از این نشست به تشریح جایگاه دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت و اظهار داشت: این دانشگاه در دوره جدید، مرجعیت در علوم انسانی را شعار خود قرار داده و در این خصوص اصلی‌ترین محور را تحول علوم انسانی در نظر گرفته چون این موضوع از یک طرف مطالبه رهبری است و از طرف دیگر نیازمند اثربخشی علوم انسانی در جامعه هستیم. یعنی اینکه علم نافع داشته و دانش‌آموخته پس از تحصیل بتوانند در جامعه در حوزه تخصص خود کنشگری داشته باشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: دانشگاه علامه طباطبایی، تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی در غرب آسیاست. در این دانشگاه حدود 70 گروه آموزشی، 620 عضو هیئت علمی، 11 دانشکده و نزدیک به 10 پژوهشکده و مرکز پژوهشی وجود دارد. همچنین نزدیک به 14 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که 70 درصد آن‌ها را دانشجویان تحصیلات تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرد: سیاست دانشگاه علامه طباطبایی معطوف به دانشجویان است. این دانشگاه دارای 13 خوابگاه دانشجویی در سطح تهران است ولی تاکنون خوابگاه متاهلی نداشته است و در حال حاضر دو پروژه ساخت خوابگاه متاهلی در دست احداث داریم. دو خوابگاه 2 هزار نفره مجردی نیز مکان‌یابی شده است تا پس از مصوبه سازمان برنامه و تجمیع دانشکده‌های دانشگاه اجرایی شود.

معتمدی در خصوص وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه گفت: در دو سال گذشته نزدیک به 80 نفر عضو هیئت علمی جدید جذب شده است و همچنان در فراخوان جدید نیز برای تکمیل گروه‌ها اقدام کرده‌ایم. همچنین از جهت رفاهی، اقدام بسیار بزرگی که در دانشگاه اتفاق افتاد، تامین مسکن برای استادان و کارکنان دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه امید آفرینی و اثربخشی علوم‌انسانی، راه‌اندازی مراکز نوآوری را در دستور کار داشتیم که می‌تواند متناسب با رشته‌ها به دانشجویان کمک کند. پارک‌ علم و فناوری دانشگاه نیز که مجوز خود را اخذ کرده است به زودی آغاز به کار می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در راستای امید آفرینی و کمک به دانشجویان درخصوص ایجاد کسب و کار، درس 2 واحدی کارآفرینی به صورت‌ اختیاری از مهرماه سال آینده به دانشجویان ارائه می‌شود.

وی درباره استفاده از ظرفیت دانشجویان استعداد درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای تدریس گفت: دانشجویان استعداد درخشان را برای تدریس به‌کار نمی‌گیریم بلکه نیاز‌های خود را از طریق فراخوان جذب استاد، بورس و بنیاد ملی نخبگان تامین خواهیم کرد.‌

معتمدی در خصوص تامین مسکن کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در شهر کرج کلنگ‌زنی مسکن استادان و کارکنان انجام شد و ما امکان تامین مسکن حدود هزار و 400 نفر از کارکنان و استادان را داریم. بخشی از اعتبار این پروژه از محل وام و آورده افراد است و دانشگاه نیز با تمهیداتی که فراهم کرده است، سعی دارد تا هزینه را کاهش دهد. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با اشاره به اینکه دشمن همیشه از مشارکت در انتخابات واهمه داشته است و تلاش می‌کند با اقداماتی نظیر ایجاد شبهه، مشارکت مردم در سرنوشتشان را کمرنگ کند، گفت: دانشگاه‌ها باید برای افزایش مشارکت، فعالیت و این مسئله را تبیین کنند. بنابراین یکی از اهداف اصلی و مهم ما افزایش مشارکت است. در مرحله دوم باید انتخاب اصلح را مد نظر قرار دهیم نه اینکه بخواهیم جبهه سیاسی را پر رنگ کنیم، بلکه باید تلاش کنیم افراد متعهد، متخصص و توانمند وارد مجلس کنیم.

انتهای پیام
captcha