وظایف استادان دروس معارفی نسبت به دانشجویان
کد خبر: 4094379
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تشریح کرد:

وظایف استادان دروس معارفی نسبت به دانشجویان

عبدالله معتمدی گفت: در صحنه بودن استادان و در کنار دانشجویان قرار گرفتن، گفت و گو با ادبیات مخصوص دانشجویان، خوب و ظریف صحبت کردن، استفاده از ظرفیت دانشجویان، کمک به روش خوب اندیشیدن، کمک به روش خوب سوال کردن و درست پاسخ دادن به سوال‌های دانشجویان می‌تواند به مدیریت شرایط و راهنمایی دانشجویان کمک کند.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، نشست هم‌اندیشی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با استادان معارف این دانشگاه درباره مسائل روز و استفاده از ظرفیت و اراده این استادان برای ایجاد همدلی بین دانشجویان، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
 

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی، زودتر از دیگر دانشگاه‌های تهران یعنی در 19 شهریورماه 1401 ترم تحصیلی جدید را شروع کرد، افزود: البته همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، پیش‌بینی‌هایی مبنی بر ایجاد تحرکات در دانشگاه‌ها شده بود. مجموعه حاکمیت کشور به این نتیجه رسید که بهتر است مدیریت دانشگاه‌ها را به روسای دانشگاه‌ها واگذار کند و این موضوع کمک کرد تا ما با استفاده از ابزارهایی که در درون دانشگاه داریم بتوانیم شرایط را بهتر مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: معترضان قصد داشتند همه دانشجویان و استادان را با خود همراه کنند و آنها را به سطح شهر بکشانند. ولی ما تلاش کردیم ضمن جلوگیری از ایجاد فضای دوقطبی در دانشگاه، دانشجویان معترض را از فضای اعتراضی خارج کنیم. دانشگاه تاکنون از ابزارهای مختلفی همچون تماس با خانواده دانشجویان برای جلوگیری از غیبت دانشجویان استفاده کرده است که انجام این کار در بسیاری از دانشکده‌ها باعث شد دانشجویان به جای حضور در جمع معترضان، در کلاس‌ها حاضر شوند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بیشتر دانشجویان معترض از دانشجویان دوره کارشناسی بوده‌اند، افزود: بخشی از رفتار این دانشجویان ناشی از شرایط سنی آنها است. جوانان به واسطه ویژگی‌های شخصیتی، توان جدل کردن و گفت و گو را دارند و از طرف دیگر می‌توانند بسیار خشن باشند. ما در دانشگاه با اقداماتی مانند جلسه با دانشجویان ارزشی برای مقابله با ایجاد فضای دوقطبی، صحبت با خانواده دانشجویان معترض، کمیته انضباطی کردن رهبرهای تجمعات و ایجاد فضای گفت و گو توانستیم اوضاع پیش آمده را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه دلیل برگزاری این نشست، استفاده از ظرفیت، اراده و تجربه‌های استادان معارف دانشگاه برای مدیریت اتفاق‌های پیش آمده است، اظهار کرد: کار استادان معارف در این بازه زمانی کار بسیار سختی است به این دلیل که دانشجویان بر اساس کلیشه‌های ذهنی، این استادان را نماینده نظام می‌دانند و در شرایط کنونی نحوه رفتار استادان معارف با دانشجویان باید به گونه‌ای باشد که آنها را از رفتارهای احساسی به رفتارهای خردمندانه و عاقلانه سوق دهد.

معتمدی ادامه داد: در صحنه بودن استادان و در کنار دانشجویان قرار گرفتن، گفت و گو با ادبیات مخصوص دانشجویان، خوب و ظریف صحبت کردن، استفاده از ظرفیت دانشجویان، کمک به روش خوب اندیشیدن، کمک به روش خوب سوال کردن و درست پاسخ دادن به سوال‌های دانشجویان می‌تواند به مدیریت شرایط و راهنمایی دانشجویان کمک کند.

وی تاکید کرد: نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است. یک پایه جمهوری اسلامی مردم هستند و نظام اسلامی، نظامی نیست که بتواند بدون توجه مردم حکومت خود را به پیش ببرد. این نظام سختی‌های خاص خود را دارد و یکی از این سختی‌ها این است که مردم باید به آگاهی برسند و بر اساس آن آگاهی اسلام را انتخاب کنند. حقانیت اسلام در گرو رشد انسان‌ها است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم با همراهی و همفکری هم، ارتباطات، حساسیت‌ها و زمینه مشارکت را در بین دانشجویان بیشتر کنیم. باید حواسمان باشد که به دانشجویان برچسب نزنیم تا مبادا آنها فکر کنند که ما به واسطه این برچسب زدن، دیگر قبولشان نداریم. باید تلاش کنیم دانشجویان در همین فضا به رشد برسند.

انتهای پیام
captcha