انقلاب اسلامی شعبه‌ای از مبعث و غدیر است + صوت
کد خبر: 4199633
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری بیان کرد:

انقلاب اسلامی شعبه‌ای از مبعث و غدیر است + صوت

امام جمعه موقت تهران ضمن اشاره به اهمیت انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اگر کسی خواست انقلاب اسلامی را مطالعه کند، باید آن را از دریچه بعثت خاتم انبیا مطالعه کند، چون انقلاب اسلامی شعبه‌ای از مبعث و غدیر است.

به گزارش ایکنا، جلسه شرح صحیفه سجادیه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، طبق روال هر هفته، شامگاه دوشنبه 23 بهمن در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد که گزیده مباحث آن را در ادامه می‌خوانید؛

مطلب اول درباره ماه شعبان است. هر وقت انسان از جانب خدا توفیق پیدا کند، نعمت بزرگی به دستش آمده که باید شاکر باشد. ماه شعبان چنین فرصتی است. شرف انتساب به پیامبر(ص) دارد، چون حضرت فرمودند شعبان ماه من است و ایشان برای کسی که به حضرت درباره این ماه کمک کند دعا کرده است. این انتساب حکایت از ظرفیت بسیار گسترده و باعظمتی از رحمت پروردگار متعال دارد. اگر به همین موضوع دقت کنید، نیاز به شرح و بیان ندارد. ظرفیت گسترده‌ای برای تأمین ذخایر معنوی انسان وجود دارد. پیامبر(ص) نیازی به کمک ما ندارد و ترجمه فرمایش ایشان این است که خدا رحمت کند کسی که زمینه را فراهم کند تا من به او کمک کنم. در واقع زمینه را فراهم می‌کنید تا ولی خدا به شما کمک کند. «به من کمک کنید» یعنی دست خود را به دست من بدهید تا برای رشد و کمال به شما کمک کنم.

 

صلوات، ادب زیست نبوی است

ماه معظم شعبان چنین ظرفیتی دارد که به پیامبر(ص) انتساب دارد و باید از لحظه‌های آن استفاده کرد. اولیای خدا ما را راهنمایی کردند و گفتند اگر می‌خواهید این زمینه را فراهم کنید یک راهش استغفار است، چون زمینه شست‌وشوی باطنی و انفسی در این ماه فراهم است تا انسان خود را از کدورت‌ها و حجاب‌های ظلمانی خارج کند. راه دیگر صدقه، روزه و صلوات است که ادب زیست نبوی است. برای اینکه انسان با پیامبر(ص) همراه شود، راه نزدیک صلوات است، چون در صلوات توجه به ساحت قدس ربوبی، معرفت اجمالی به رسول(ص)، ادب به پیامبر(ص) و برقراری ارتباط باطنی و قلبی با ساحت قدس نبوی هست. انسان از این ظرفیت باید در ماه شعبان استفاده کند و ماه شعبان ماه صلوات است. آن صلواتی که از امام سجاد(ع) برای روزهای این ماه نقل شده صلوات جامعی است که در آن محبت، معرفت، شناخت اولیای خدا و توجه به مکارم اخلاقی اولیای موج می‌زند.

ماه شعبان ماه خوبی است که ظرفیت زیادی دارد. مناجات شعبانیه یک مائده عرشی است که دست‌پخت امیرالمؤمنین(ع) و یک عطیه ویژه است که انسان باید قدر آن را بداند و به اندازه ظرفیتی که در او هست از این مناجات استفاده کند. البته این مناجات طولانی نیست، ولی ارتباط صمیمانه، دوستانه و نزدیکی را با خدای متعال ترسیم می‌کند و فضایش حبی و عاشقانه است.

نیمه‌شعبان قله مناسبت‌های این ماه است. به مناسبت نیمه شعبان سراسر این ماه شعبان است. لذا در این ماه مؤمنان ارزاق معنوی خود را برای سراسر سال دریافت می‌کنند و به معنای دقیق و فنی در ماه شعبان مؤمنان قسمتشان را از ارزاق ماه رمضان دریافت می‌کنند. در واقع آنچه شما در ماه مبارک رمضان به دست می‌آورید مبانی‌ آن در ماه شعبان است. به اندازه بهره‌مندی از ماه شعبان، سهم و قسمتتان را از ماه رمضان و لیله‌القدر دریافت می‌کنید.

 

انقلاب اسلامی به فطرت ملت ایران گره خورده است

امسال ماه شعبان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی نسبت خاصی پیدا کرد. در باب انقلاب اسلامی دو جمله عرض کنم اولا امسال حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن به مراتب باشکوه‌تر و باکیفیت‌تر از سالیان قبل بود. انقلاب اسلامی به فطرت ملت ایران  گره خورده و این پیوند ناگسستنی است. اتفاقی که دارد می‌افتد معجزه‌گون است و با معادلات مرسوم قابل محاسبه نیست. اگر کسی خواست انقلاب اسلامی را مطالعه کند، باید آن را از دریچه بعثت خاتم انبیا مطالعه کند، چون انقلاب اسلامی شعبه‌ای از مبعث و غدیر است و باید آن را از منظر قیام حسینی مطالعه کرد. این انقلاب یک تحول الهی است و خداوند خواسته قدرت‌نمایی کند.

هر کسی باید در این زمان نسبت خودش را با انقلاب اسلامی تعریف کند. شهدا خوب تعریف کردند و آنها صدرنشین هستند و نیز کسانی که از همه داشته‌های خودشان برای پیشبرد مقاصد انقلاب و برای حفاظت از آرمان‌های انقلاب سرمایه‌گذاری می‌کنند. شهدا از جانشان گذشتند، الباقی هم باید زندگی‌شان با همان عیار در نسبت انقلاب اسلامی تعریف شود. 22 بهمن فرصت خوبی است تا دریابیم که در نسبت با انقلاب اسلامی کجا هستیم. شهدا تکلیفشان معلوم است، جانبازان تکلیفشان معلوم است، آنهایی که مجاهدت کردند تکلیفشان معلوم است. کجای این معادله هستیم و خودمان را برای چه اقداماتی برای این تحول عظیم الهی آماده کرده‌ایم؟ هر چیزی به انقلاب مربوط باشد، نسبتش با انقلاب حساس‌تر است و باید برای شما مهم‌تر و جدی‌تر باشد.

یکی از شیرین‌ترین مناسبت‌های ماه شعبان امشب است. شب سوم که امشب باشد شب باعظمتی است. اگر بخواهید بیشتر متوجه عظمت امشب شوید، به متن دعایی که برای فردا وارد شده مراجعه کنید. همان اولش یک کلمه می‌گوید که جگر مومنین را آتش می‌زند، می‌گوید ولادت آن کسی است که قبل از اینکه قدمش به این عالم برسد همه برایش گریه کردند. لذا امام حسین(ع) ولادت منحصربه‌فردی دارد و هیچ کس شبیه او نیست. این از خصائص حسینی است. این مناسبت را باید برای دعا و تضرع و تقرب قدر بدانیم.

کد
انتهای پیام
captcha