تجلی خدمت شعر به انقلاب در سرودهای مذهبی و انقلابی
کد خبر: 4199124
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

تجلی خدمت شعر به انقلاب در سرودهای مذهبی و انقلابی

شاعر آیینی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه اولین و بارزترین وجه از خدمت ادبیات و به‌ویژه شعر به اهداف و آرمان‌های انقلاب در سرودهای مذهبی و انقلابی تجلی یافته است، گفت: حوادث برجسته انقلاب را با سرودهای انقلابی در خاطر داریم و تظاهرات سال‌های منتج به پیروزی انقلاب، همواره آمیخته با این سرودها بود.

احمد رفیعی وردنجانی

احمد رفیعی وردنجانی، شاعر آیینی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و یوم‌الله ۲۲ بهمن با اشاره به نقش مهم و بی‌بدیل ادبیات و به‌ویژه شعر در پیشبرد اهداف مبارزات مردم ایران تا پیروزی انقلاب، اظهار کرد: هنر به عنوان ابزاری برای جهت‌دهی به افکار و اندیشه‌ها بوده و از دیرباز به‌عنوان ابزاری مؤثر برای انتقال پیام به‌کار گرفته شده است که به دلیل پیوند عمیق آن با فطرت انسانی، همواره تأثیرگذار و این مفهوم کاربردی به‌ویژه در حوزه ادبیات و خاصه شعر، در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در هشت سال دفاع مقدس اثرگذار بوده است.

وی با ذکر اینکه اولین و بارزترین وجه از خدمت ادبیات و به‌ویژه شعر به اهداف و آرمان‌های انقلاب در سرودهای مذهبی و انقلابی تجلی یافته است، ادامه داد: اکثر ما حوادث برجسته انقلاب را با سرودهای انقلابی در خاطر داریم و تظاهرات سال‌های منتج به پیروزی انقلاب، همواره آمیخته با سرودهای انقلابی بود. در آن دوران این نواها و سرودها باعث ایجاد انگیزه می‌شد و مردم را به وجد می آورد لذا نقش آن‌ها در ایجاد انگیزه و تشویق و حرکت مردم به سمت مبارزه و پیشبرد انقلاب بر کسی پوشیده نیست.

رفیعی بیان کرد: محتوای این سرودهای انقلابی درواقع همان اشعار شاعران و هنرمندان متعهد و مبارز بود که به همین منظور آثاری را خلق می‌کردند. در واقع سرود در بسیاری از صحنه‌‌ها از جمله جنگ تحمیلی نقش شورآفرینی و پیش‌برندگی داشته و حتی امروزه نیز کاربرد خودش را حفظ کرده و در عرصه‌های مختلف نقش هدایت و انگیزه‌بخشی دارد‌.

وی با اشاره به شکوفایی شعر انقلاب در دهه‌های اخیر، تصریح کرد: شعر به عنوان مردمی‌ترین رسانه و یک زبان گویا است که شاعران در طول تاریخ خدمات ماندگاری را به جامعه داشته‌اند. مهم‌ترین دلیل رشد شعر، دیده شدن نقش آن است که توانسته در معادلات مختلف جای خودش را باز کند و جایگاه خودش را داشته باشد. شعر انقلاب متعهد به آرمان‌های اسلام و انقلاب است و شاعران متعهد و دغدغه‌مند در این عرصه مشغول فعالیت هستند و این شعر امروز، نقش روشن‌گری و تبیین را بر عهده گرفته است.

این شاعر آیینی استان در خصوص مهم‌ترین شاخص‌های شعر انقلاب، بیان کرد: شعر انقلاب از حیث هنری قوی بوده و هدف مهم تبیین و روشنگری را دنبال می‌کند. می‌توان گفت که شعر انقلاب اسلامی یک شعر کاملاً مردمی است که از زبان مردم سخن می‌گوید.

رفیعی ادامه داد: بازگشت به عشق آسمانی و عارفانه، غفلت‌ستیزی و دعوت به بیداری، انتظار موعود، پیوند حماسه و عرفان و ورود شاعران به مسائل سیاسی اجتماعی از مهم‌ترین مضامین شعر انقلاب اسلامی هستند.

وی در خصوص آثار منظوم خود در حوزه انقلاب اسلامی، تأکید کرد: بنده در این حوزه فعالیت‌هایی دارم و تلاش کرده‌ام تا به فراخور موقعیت‌های مختلف و حوادث جاری در کشور، واکنش سریع نسبت به موضوعات داشته باشم زیرا معتقدم مشخص کردن سریع و فوری موضع در قبال یک اتفاق یا موضوع بسیار اهمیت دارد و یک عکس‌العمل سریع اما ناقص از جانب هنرمند متعهد ارجح بر یک عکس‌العمل دیرموقع و بدون نقص است.

رفیعی در پایان گفت: به نظرم شاعر متعهد و انقلابی باید در حوادث مختلف که برای انقلاب اتفاق می‌افتد بهترین عکس‌العمل را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشته باشد و رسالت تبیین و روشنگری را با زبان شعر در بزنگاه‌های گوناگون انجام دهد. 

سه سروده احمد رفیعی وردنجانی با موضوع انقلاب اسلامی حُسن ختام این گفت‌وگو است.
 
این چشم‌ها یک روز دنیا را به هم زد
در گوش طاغوت زمان بانگ عدم زد
 
وقتی همه از زندگی مأیوس بودند
پیغمبرانه آمد و از عشق دم زد
 
وقتی همه آشفته و سرگشته بودند
خندید و در آرامشی زیبا، قدم زد
 
لبخند شادی قسمتِ مستضعفان شد
بر جان استکبار عالم، رنگ غم زد
 
او جرئت فریادمان داد و به ما گفت
باید بدون بیم، حرف از بیش و کم زد
 
او با شکوه انقلاب بی‌نظیرش
آغاز استقلال ایران را رقم زد
 
تاریخ را از نو روایت کرد و زیرش
امضای روح‌اللهی خود را قلم زد
 
ای کاش از راهش نمی‌ماندند بعضی!
ای کاش می‌شد بیشتر حرف از حرم زد 
 
***
 
جلوه بهمن نشانِ قدرتِ ایمان ماست
این تجلی‌گاه شورِ عزمِ مردستان ماست
 
آنچه هر دم بشکند از غیرت ما دشمن است
آنچه هرگز نشکند با دین حق، پیمان ماست
 
سربدارانیم، ما را از شهادت بیم نیست
آنچه دل کندیم از آن در گام اول، جان ماست
 
هر شکستی بوده در این سال‌ها سهمِ ستم
افتخارِ سال‌ها فجرآفرینی آنِ ماست
 
دشمن ما باز گویا خواب پایان دیده بود
آی دشمن این شکوهِ عزم بی‌پایان ماست
 
باز در بیست و دوی بهمن به هر کوی و گذر
وقتِ دشمن‌کوبیِ هرساله طوفان ماست
 
کوری چشم تمام دشمنان در اوج باز 
پرچم جمهوری اسلامی ایران ماست
 
***
 
این مردمی که پای ایران جان‌فشانند
هر یک برای این وطن دُرِّ گرانند
 
با مشت‌های خشمشان از هر ستمگر
عمریست در هرعرصه‌ای جان می‌ستانند
 
مظلوم را هر جای این دنیا که باشد
با لطف و مهر خویش یاری می‌رسانند
 
این مردمانی که برای عشق‌ورزی
شکی ندارم، بهترین خلق جهانند
 
این مردمانی که در این راه مقدس
تحت لوای حضرت صاحب زمانند
 
تا پای جان هستند پای دین و میهن 
حتی اگر در غصه یک لقمه نانند
 
ای مردمان عاشق ایران من، کاش
قدر شما را خوب، مسئولین بدانند
انتهای پیام
captcha