بشر امروز باید به سیره علی(ع) برگردد
کد خبر: 4195887
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
حجت‌الاسلام محمدعلی الهی:

بشر امروز باید به سیره علی(ع) برگردد

امام‌جمعه و رئیس دارالحکمه میشیگان با ابراز تاسف از جنایات جنون‌آمیز و وحشیانه اسرائیل در غزه گفت: چقدر نیاز است در قرن 21 که عدالت، آزادی و دموکراسی و حقوق بشر به جک‌های مسخره تبدیل شده‌اند به مشی و سیره علی(ع) برگردیم.

محمدعلی الهیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی الهی؛ امام‌جمعه و رئیس دارالحکمه میشیگان، شامگاه 4 بهمن در سخنانی در مؤسسه فهیم که به مناسبت میلاد باسعادت امیر‌المؤمنین(ع) و با موضوع «علی علیه‌السلام اسوه تمام‌نمای اسلام» برگزار شد، گفت: علی(ع) در خطبه قاصعه فرمودند زمانی در تمام مکه فقط یک خانواده مسلمان وجود داشت و فقط سه نفر یعنی رسول خدا، خدیجه و علی(ع) ساکن بودند.

متن سخنان امام جمعه میشیگان به شرح زیر است:

علی(ع) در خطبه قاصعه فرمودند: زمانی در تمام مکه فقط یک خانواده مسلمان وجود داشت و فقط 3 نفر یعنی رسول خدا، خدیجه و علی(ع) ساکن بودند. خداوندا تو آگاهی که آمدم و شنیدم و لبیک گفتم و با پیامبر تو نماز خواندم.

حاکم نیشابوری در کتاب المستدرک علی الصحیحین از ابن عباس نقل کرده است که حضرت علی(ع) در 4 ویژگی منحصربه‌فرد بود؛ اول اینکه از میان تمام عرب و عجم اولین کسی که با پیامبر نماز گزارد علی(ع) بود؛ ویژگی دوم در تمام رویارویی‌های دلیرانه علی پرچمدار بود، پرچمدار پیشروی مردان خدا در دوران درگیری‌ها؛ تنها کسی که در روزهای سخت امتحان درحالی‌که همه فرار می‌کردند در کنار پیامبر پایداری می‌کرد و ویژگی چهارم، این علی بود که سرانجام و درحالی‌که بسیاری از مسلمین در سقیفه دنبال تعیین جانشین بودند او تنها کسی بود که افتخار تدفین و تغسیل پیامبر(ص) را برعهده داشت؛ او اولین فرزند هاشمی از والدین هاشمی بود.

فاطمه بنت اسد دومین بانویی بود که بعد از خدیجه به پیامبر(ص) ایمان آورد و پیامبر تا جایی به او احترام گذاشت که او را مادر دوم خود نامید. در هنگام تولد در 13 رجب، مادر، او را حیدر صدا زد و پیامبر(ص) او را علی نامید که اولین بار این نام در عرب انتخاب شده است. وقتی ابیطالب(ع) با مشکلات مالی مواجه شد پیامبر(ص) فداکاری‌های او را در حق خود فراموش نکرده بود لذا به همین دلیل به همراه ابن عباس از او خواستند که برخی از فرزندان پسر را به آنان بسپارد و پیامبر(ص)، علی(ع) را انتخاب کرد و به این ترتیب علی از دوره خردسالی در کنار رسول‌الله(ص) بود.

علی(ع) فرمود: همه شما نزدیکی من با رسول خدا را می‌دانید؛ من از همان دوره کودکی در آغوش گرم ایشان بزرگ شدم و او مرا در سینه و قلب خود جای داد و مانند یک پدر از من پذیرایی کرد. تا جایی که در حق من فرمود: آن‌چه من می‌شنوم تو می‌شنوی و آنچه من می‌بینم تو می‌بینی مگر اینکه من خاتم‌الانبیاء هستم و تو به جای پیامبری، وارث و جانشین پیامبر هستی و به این ترتیب علی، اسوه کامل اسلام بود و همه اینها نتیجه تربیت نبوی و تلاش علوی بود.

علی(ع) و قرآن هرگز جدا نمیشوند

کافی است به برخی از احادیث در سنت نبوی در تعظیم و تکریم علی(ع) اشاره کنیم ازجمله فرمودند: القرآن مع علی و علی مع القرآن. هرگز علی از قرآن جدا نمی‌شود و قرآن هم از علی جدا نمی‌شود زیرا او از همه به قرآن عالم‌تر و او مفسر قرآن است؛ در جای دیگر فرمودند که هرگز میان علی و حق جدایی نخواهد بود.

 در روایت دیگر یعنی منزلت فرمودند: تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی. در حدیث غدیر فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. حدیث رایت که در منابع شیعه و سنی بیان شده است: قبل از فتح قلعه خیبر، پیامبر(ص) در مرحله اول ابوبکر را به رهبری تعدادی از مسلمین برای حل مشکل فرستاد و آنها رفتند، تلاش کردند ولی موفق نشدند در قلعه را بکنند؛ سپس در مرحله دوم نوبت به عمر رسید و او بدون فتح برگشت و در مرحله سوم پیامبر(ص) فرمود فردا پرچم فتح را به دست کسی خواهم سپرد که او خدا و پیامبر(ص) را دوست دارد و خدا و پیامبر هم او را دوست دارند؛ از خود عمر نقل شده است که من هرگز آرزوی امارت و رهبری نداشتم جز در آن شب که از رسول‌الله این شهادت را شنیدم و این شهادت دادن، جایزه و درجه و مرتبه بزرگ و تعظیم فوق‌العاده‌ای است. می‌گوید آن شب نخوابیدم و منتظر ماندم تا پیامبر(ص) مرا صدا بزند ولی در همه منابع ذکر شده است که فردا صبح، پیامبر(ص) پرسید علی، کجاست؛ علی از ناراحتی چشم گلایه داشت ولی وقتی دعوت پیامبر را شنید نزد ایشان آمد و پیامبر(ص) دستش را بر چشمان علی(ع) گذاشت و چشم او شفا یافت و مسئولیت فتح خیبر بر دوش ایشان افتاد.

ابورافع گفته است 8 نفر تلاش کردند تا در را جابجا کنند ولی نتوانستند ولی علی آن را جابجا کرد؛ او می‌نویسد علی با همه این قدرت و شجاعت در عین تواضع و فروتنی بود و در مقام قدرت و بیت‌المال هرگز لحظه‌ای اسیر زر و زور نشد و ندا داد: یا دنیا غری غیری. دنبال دیگری برو تو نخواهی توانست علی را فریب دهی؛ دنیا سه طلاقه شد از دیدگاه علی  و فرمود بعدازاین طلاق، رجوعی در کار نخواهد بود.

شخصیت علی(ع) و اشک معاویه

معاویه از زرار که از اصحاب علی(ع) بود خواست در مورد علی بگوید، زرار مایل نبود وارد این بحث شود ولی با اصرار معاویه، در مورد شخصیت علی(ع)، اندیشه و رفتار و روابط اجتماعی و سیاسی علی سخن گفت و تا جایی پیش رفت که نوشته‌اند: و بکی معاویه؛ او گریه کرد و گفت درود خدا بر علی و بعد رو به اصحابش کرد و گفت ای کاش در میان شما کسی مانند زرار بود که بعد از مرگ من درباره من اینطور سخن بگوید. برخی گفته‌اند عمروعاص گفت اگر تو مانند علی باشی طبعا کسانی بودند در بین ما که درباره تو هم اینگونه سخن بگویند.

داستان درگیری دلاورانه مولا با عمربن عبدود را شنیده‌ایم. عمرو مبارز می‌طلبید و رجز می‌خواند و بعدازاینکه سه بار پیامبر(ص) فرمود آیا کسی هست که به جنگ او برود فقط علی(ع) بود که در هر سه بار جرئت کرد به مبارزه با او برود. علی وقتی به سمت عمرو رفت و ماموریت انجام شد پیامبر فرمودند: الان تمامیت ایمان با تمامیت کفر روبرو شد.

نوشته‌اند در این مواجهه، عمرو نگاهی تحقیرآمیز به علی(ع) کرد و گفت پدرت را می‌شناختم و نمی‌خواهم فرزندش به دست من کشته شود. علی(ع) هم خطاب به او فرمود ای عمرو این سخنان را کنار بگذار و من 3 درخواست دارم؛ اول اینکه شهادتین بگو و بدان جنگی میان من و تو نیست. دوم اینکه برگردید به مکه و به ما تعدی نکنید و ما هم با شما جنگی نداریم ولی او قبول نکرد. لذا علی(ع) وارد مبارزه با او شد. جابر بن عبدالله انصاری گفته است در میدان نبرد که همه متحیرانه منتظر نبرد بودند دیدیم کار عمرو تمام شده است و علی(ع) تکبیرگویانه پیروزی را رقم زدند و جالب اینکه پیامبر(ص) فرمودند که ضربت علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین.

نقل شده است که عایشه گفته است من دیدم ابوبکر مرتب به سیمای علی نگاه می‌کند، نگاهی طولانی و متمرکز، وقتی علت را پرسیدم گفت که پیامبر(ص) فرمود: نظر الی وجه علی عباده.

ورع و تقوای ما کمک به علی(ع)است

اگر شیعه علی بودن به معنای مشابهت در خلق و رفتار و تبعیت از علی(ع) و به معنای مشایعت و همراهی با علی و حمایت و همبستگی با او است باید به یاد آن نکته زیبای علوی بیفتیم که فرمود: شما نمی‌توانید در همه ابعاد زندگی مانند علی باشید ولی اقلاً تلاش کنید برای فضائل و مکارم اخلاقی تلاش کنید و علی را با ورع و اجتهاد کمک کنید.

شافعی یکی از رهبران اهل تسنن گفته است با وجود همه پنهان‌کاری‌های دوستان و دشمنان آوازه علی(ع) همه شرق و غرب عالم را پر کرده است؛ کوفی عنان، دبیرکل اسبق سازمان ملل گفت ای کاش اقلاً کشورهای عربی و اسلامی، رهبری علی بن ابیطالب را اسوه و الگوی زمامداری خود قرار می‌دادند؛ کسی که می‌فرمود اگر کسی به شخصی مسیحی آزار برساند به من رسانده است.

وقتی او شنید که یک زن اهل کتاب(احتمالا یهودی) توسط سربازان معاویه مورد آزار قرار گرفته بود فرمود اگر یک انسان مسلمان این ظلم را بشنود و از غصه به خاطر یک تجاوز بمیرد جای ملامت نیست. وقتی ابن ملجم به او ضربت زد فرمود مبادا با شعار قتل امیرالمؤمنین، خون‌ریزی شود و به جان بی‌گناهان بیفتید و به امام حسن(ع) وصیت کرد که یا او را ببخش و یا قصاص کن و اگر تصمیم به قصاص گرفتی فقط یک ضربت بر او بزن زیرا پیامبر(ص) فرمودند که از شکنجه و مثله کردن حتی از مثله یک سگ هار و وحشی بپرهیزید.

سیاستهای دنیا دست سگهای هار است

چقدر نیاز است در قرن 21 که سیاست‌های جهانی به دست یک مشت سگ هار افتاده است، در دنیایی که عدالت، آزادی و دموکراسی و حقوق بشر به جک‌های مسخره تبدیل شده‌اند و نفاق، انتحار اخلاقی و جنگ‌افروزی‌های جنون‌آمیز و بی‌رحمی، وحشی‌گری و ویرانگری به صدر اخبار بین‌المللی تبدیل شده است به مشی و سیره علی(ع) برگردیم.

در سال قبل میلادی، حدود 700 مورد، کشتن‌های کورکورانه و جمعی(مثلا اینکه سه یا 4 نفر توسط برخی افراد معتاد و مست و مجنون به صورت ناگهانی کشته می‌شوند یا در اثر مشکلات خانوادگی) در آمریکا رخ داد که آمار بسیار بالایی است ولی اگر حساب کنیم که نه در یک سال بلکه در 4 ماه گذشته هر روز، کشتارجمعی از طریق هوا و دریا و زمین و با بمب‌های دوهزارپوندی صورت گرفته است و تاکنون 25 هزار نفر آن هم با آمار بالای زنان و کودکان را شاهدیم.

چند روز قبل کنگره شهدای تهران برگزار شد و آماری که اعلام کردند 24 هزار شهید بود که البته آمار بالایی است ولی آن را با قیامت غزه مقایسه کنید؛ 24 هزار شهید تهران در 40 سال قبل تقدیم انقلاب و جنگ شدند ولی در غزه صحبت از 4 ماه است که بسیار زجرآور و خجالت‌آور است و چه کسی باور می‌کرد در قرن 21 چنین جنایات وحشت‌آوری در معرض دوربین‌های بین‌المللی صورت بگیرد.

غزه؛ گورستان سوزان

جالب اینکه این جنایات به حدی رسیده است که غزه به یک گورستان سوزان تبدیل شده است و برخی رسانه‌های آمریکا هم آن را انکار نمی‌کنند و باز در همین قبرستان سراغ گورها رفته و با بلدوزر، جنازه‌ها را بیرون می‌آورند و می‌برند و در اخبار نقل است که اگر اعضای بدن آنها قابل استفاده باشد استفاده می‌کنند.

این‌همه جنایت علیه بشریت، علیه محیط زیست و بی‌اعتنایی سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری. آنها فقط به زبان زر و زور معتقدند. در 195 کشور جهان بیش از 7200 زبان وجود دارد ولی در غزه فقط به زبان زور سخن گفته می‌شود و این جریان وحشتناک بی‌عدالتی علیه ضعفاست، کجا تصور می‌شد که مسجد و کلیسا و ... تخریب شود؛ اینها جنایت علیه خود یهودیان هم هست و سکوت یهودیان در مناطق دیگر هم جرم است گرچه برخی از آنها اعتراضاتی کردند.

اعتراض به بایدن

بنده برای بایدن نامه نوشتم و گفتم شرم‌آور است شما به نمایندگی از یک فرد دیوانه یعنی نتانیاهو و تروریست‌های تندرو که برای یهودیان هم احترام قائل نیستند اقدام می‌کنید و سوخت و سلاح برای آنان می‌فرستید.

امروز همه کسانی که طرفدار علی و شیعه او هستند می‌دانند ایشان فرمودند: کونا لظالم خصما و للمظلوم عونا. البته خداوند وعده داده است که ظالمان پیروز نخواهند شد و پیروزی حقیقی برای مؤمنان است؛ پیروزی حقیقی نه توسط آهن و آتش بلکه با اراده و استقامت رقم خواهد خورد و مردم غزه پیروز خواهند شد.

انتهای پیام
captcha