بررسی تطبيقی ازدواج از منظر اسلام و مسيحيت در «بانوان شيعه»
کد خبر: 1119724
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳

بررسی تطبيقی ازدواج از منظر اسلام و مسيحيت در «بانوان شيعه»

بيست و پنجمين شماره فصل‌نامه علمی ـ ترويجی «بانوان شيعه» با مقالاتی در حوزه جنسيت، فرهنگ و دين، از سوی مؤسسه شيعه‌شناسی منتشر شد.


گروه انديشه: بيست و پنجمين شماره فصل‌نامه علمی ـ ترويجی «بانوان شيعه» با مقالاتی در حوزه جنسيت، فرهنگ و دين، از سوی مؤسسه شيعه‌شناسی منتشر شد.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، «ابعاد و مراحل تربيت جنسی دختران و زنان از نظر اسلام» به قلم احمد زندوانيان و صادق شمشادی يكی از مقالات اين نشريه است كه در آن ضمن تعريف غريزه جنسی، تربيت و آموزش جنسی، به اهميت تربيت جنسی زنان به عنوان قشر تأثيرگذار در جامعه پرداخته شده است. تربيت جنسی امری مداوم و مستمر در تمام مدت زندگی است، از اين رو، سعی شده است تا مسائل مربوط به امور جنسی و جنسيتی زنان در چهار دوره اصلی و دوره های فرعی با تكيه بر منابع اسلامی ـ شيعی مورد تشريح قرار گيرد.


«بررسی تطبيقی ازدواج از منظر دين اسلام و مسيحيت» به قلم محمدعلی الهی و ولی‌الله ملكوتی‌فر، يكی ديگر از مقالات درج شده در اين نشريه است كه مؤلفان در آن كوشيده‌اند تا به منظور درك بهتر و بيشتر منزلت ازدواج، به بررسی تطبيقی اين پديده بزرگ اجتماعی در اين دو آيين الهی بپردازند. مؤلفان در اين مقاله به اين نتيجه رسيده‌اند كه اگرچه هر دو دين ازدواج را مقدس می شمارند، اما اسلام فلسفه ازدواج را پاسخ‌گويی به ندای فطرت می‌داند، اما مقدس شمردن ازدواج در مسيحيت هرگز به معنای ارزش ذاتی و فطری ازدواج نيست، بلكه ارزش ذاتی و اساسی برای عزوبت است.


«بررسی ميزان رعايت حجاب برتر در دانشجويان و تأثير آن بر شادكامی» به قلم سوران رجبی، «سرمايه اجتماعی خانوادگی، رضايت‌مندی از زندگی زناشويی و بهداشت روانی در نمونه ای از زنان استفاده‌كننده از شبكه‌های ماهواره‌ای» نوشته ايرج شاكری‌نيا و «رابطه حجاب با سلامت روانی و مصونيت اجتماعی» به قلم سحر كاوندی و غلامحسين انتصار فومنی از ديگر عناوين مقالات درج شده در شماره جديد فصل‌نامه «بانوان شيعه» است.


«فقر تئوريك در عرصه حقوق زن (تأملی نظری و روش‌شناسانه در مطالعات زنان) نوشته نهله غروی نائينی و حامد مصطفوی‌فرد يكی ديگر از عناوين مقالات اين نشريه است كه مؤلفان آن كوشيده‌اند تا با نگاهی نو به مبحث حقوق و تكاليف زنان، ابتدا به تبيين مبنای شارع در تشريع احكام در حوزه رفتارهای اجتماعی می پردازد و سپس به برخی شبهات در عرصه حقوق زنان ـ بلكه مهم‌ترين آنها (شامل عدم پذيرش شهادت آنان در برخی موارد، قضاوت زنان، تعدد زوجات، حكم حجاب و رياست مرد بر خانواده)، پاسخ دهند.


«تفكر فمينيستی در ايران و چالش‌های پيش روی آن» به قلم محمد عابدی اردكانی، محسن شفيعی سيف‌آبادی و روح‌الله نادری‌بنی از ديگر مقالات درج شده در بيست و پنجمين شماره فصل‌نامه علمی ـ ترويجی «بانوان شيعه» است. در بخشی از اين مقاله می‌خوانيم: در سال‌های اخير، به‌ويژه از دهه سوم انقلاب اسلامی، جريانی با عنوان «فمينيسم» در ايران ظهور يافته و حاميانی را به گرد خويش جمع كرده است. در يك دسته‌بندی كلی، می‌توان اين نحله فكری را به دو طيف لائيك و روشنفكران دينی تقسيم كرد.


از آنجا كه در ايران گروه دوم غالبند، اين مقاله صرفاً بر اين موضع فكری تمركز يافته است. آنها با استفاده از متون دينی، به ويژه با بهره گيری از اصل برابری تمام افراد بشر در قرآن، مردسالاری و تبعيض جنسی را مردود دانسته و خواستار برابری زن و مرد هستند. ليكن در مقابل اين جريان، عالمان سنتی، به اعتراض و مخالفت برخاسته و موضع و نگرش فمينيست ها را نسبت به زنان برنتافته‌اند.


يادآور می‌شود بيست و پنجمين شماره فصل‌نامه علمی ـ ترويجی «بانوان شيعه» به صاحب امتيازی مؤسسه شيعه‌شناسی، مدير مسئولی محمود تقی‌زاده داوری و سردبيری نهله غروی نائينی، منتشر شده است.

captcha