نقش صوت و استفاده هنرمندانه از آن در تلاوت اثرگذار
کد خبر: 4190623
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰

نقش صوت و استفاده هنرمندانه از آن در تلاوت اثرگذار

قاری و مدرس قرآن در مقاله «شناخت محدوده مطلوب صدا و ارتباط آن با تلاوت اثرگذار» به بایسته‌های نقش صوت و استفاده هنرمندانه از آن در تلاوت اثرگذار پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) از ششم تا هشتم دی‌ماه میزبان اساتید قرآنی از سراسر کشور برای برگزاری هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم است. این نشست طی سه روز به همت شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در روز پایانی این نشست که امروز جمعه هشتم دی‌ماه است، مقاله «شناخت محدوده مطلوب صدا و ارتباط آن با تلاوت اثرگذار» از سوی علی‌اکبر کاظمی، قاری و مدرس قرآن ارائه شد.

علی‌اکبر کاظمی، قاری و مدرس قرآن در ابتدای ارائه خود با بیان اینکه در خلق آثار هنری، همواره توجه به ذائقه مخاطبان، مورد توجه هنرمندان و خالقان این آثار بوده است، اظهار کرد: یکی از مهمترین ابزار‌ها در تلاوت قرآن کریم صوت است. این موضوع در رابطه با تلاوت قرآن کریم که رسالت آن ابلاغ هنرمندانه پیام الهی به مردم است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نقش صوت و استفاده مطلوب و هنرمندانه از آن در این راستا، برکسی پوشیده نیست.

این مدرس قرآن تصریح کرد: با توجه به شناخت محدوده مطلوب صدا و ارتباط آن با تلاوت اثرگذار ابتدا تلاش شده تا به اهمیت انتخاب محدوده صوتی مطلوب و تأثیر آن بر سایر مؤلفه‌های صوتی تأثیرگذار، از قبیل طنین، انعطاف و تحریر پرداخته شود و با تحلیل اصوات برخی از مفاخر عالم تلاوت، نقش شناخت مساحت و گستره مطلوب صوت در اقبال عمومی به تلاوت آنها، مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: ارائه راهکار‌هایی جهت اتخاذ شیوه لحنی و روش‌های اوج‌گیری متناسب با محدوده صوتی و شیوه‌های اصلاح گام تلاوت، متناسب با محدوده صوتی مطلوب حین تلاوت، پرداخته شده است. همچنین نقش محدوده صوتی مطلوب بر سایر هنر‌های آوایی دینی مانند اذان در شناخت محدوده مطلوب صدا و ارتباط آن با تلاوت اثرگذار در این موضوع مهم است.

یادآور می‌شود در این دوره مجموعاً ۱۳ مقاله علمی توسط اساتید برتر قرآنی ارائه می‌شود. همچنین دو میزگرد قرآنی شامل «نقد و بررسی اقدامات صدا و سیما در زمینه تأثیرگذاری تلاوت بر عموم مردم» و «وظایف مراکز و نهاد‌های مسئول در فراهم کردن زمینه ارائه تلاوت‌های اثرگذار» برگزار شد.

یادآوری می‌شود، بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ایکنا طی پرونده‌ای خبری به پوشش ارائه مقالات و سخنرانی‌های این سه روز می‌پردازد.


برای پخش زنده این نشست https://www.aparat.com/shora.ir/live کلیک شود.

تشریح برنامه‌‌های هجدهمین نشست شورای عالی قرآن + عنوان مقالات

انتهای پیام
captcha