چگونگی تأثیرگذاری موسیقی تلاوت
کد خبر: 4190607
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵

چگونگی تأثیرگذاری موسیقی تلاوت

حسین قربانی در مقاله «نقش توجه به لحن بیانی در انتقال معنا و تأثیرگذاری تلاوت» موسیقی تلاوت را به مثابه ابزاری برای انتقال و تداعی معنای آیات، در تلاوت قرآن کریم بیان کرد.

به گزارش ایکنا، حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) از ششم تا هشتم دی‌ماه میزبان اساتید قرآنی از سراسر کشور برای برگزاری هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم است. این نشست طی سه روز از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به همت شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در روز پایانی این نشست که امروز جمعه هشتم دی‌ماه در حال برگزاری است، مقاله «نقش توجه به لحن بیانی در انتقال معنا و تأثیرگذاری تلاوت» از سوی حسین قربانی، فعال قرآنی و مدیر مؤسسه مجمع قاریان تبریز ارائه شد.

حسین قربانی در ابتدای ارائه خود با اشاره به اینکه یکی از راه‌های نفوذ کلام الهی به جان آدمی، استفاده از ابزار «آهنگ» است، گفت: موسیقی تلاوت، به مثابه ابزاری برای انتقال و تداعی معنای آیات، در تلاوت قرآن کریم کاربرد دارد.

این فعال قرآنی ادامه داد: شنیدن آهنگ قرآن، آغازگر تدبر در آن است. لحن بیانی آواز خوش و سبک و شیوه بیان مطلب تعریف کرده‌اند و احساس و بیان فرد نسبت به مخاطب است. لحن، به چند قسمت قابل تقسیم است که شامل لحن ذاتی کلام، آهنگ‌گذاری و لحن بیانی است.

وی افزود: موسیقی تلاوت، شامل لحن ذاتی کلام، استفاده مناسب از مقامات و نغمات موسیقی عربی و به کارگیری مهارت‌های لحن بیانی است. لحن ذاتی کلام، شامل رعایت تکیه در کلمه، جمله و موسیقی کلام است.

مدیر مؤسسه مجمع قاریان تبریز تصریح کرد: تصویری که از شنیدن ترکیب درجات صوتی مختلف از مقام‌های موسیقی عربی، صرف نظر از ذائقه و عواطف مستمعین، در ذهن عموم مردم شکل می‌گیرد، دارای یک شخصیت و هویت مخصوص است؛ لذا شناخت نوع جمله یا عبارت و نقش اجزای جمله، به قاری کمک می‌کند تا نقش اجزای مؤثر بر نوع جمله را بشناسد و از طریق اجرای تکیه مناسب در جمله و اجرای تکیه در کلمه، لحن بیانی را به کار گیرد و فضای مناسب لحنی را برای عبارات و کلمات ایجاد کند.

این فعال قرآنی با بیان اینکه میزان تلاش قاری برای اجرای تلاوت معنامحور، بدون اشراف بر مفاهیم آیات، امکان‌پذیر نیست، گفت: از این رو، شناخت انواع جملات عربی و فضای مفاهیم آیات و عبارات، برای قاریان ضرورتی انکارناپذیر است. با این حال باید گفت که القای معنا در تلاوت، از درون قاری نشئت می‌گیرد؛ در این مسیر نور تقوا و اخلاص، بر آمادگی معنوی قاری برای القای معنا در تلاوت، بسیار مؤثر است.

یادآوری می‌شود، بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ایکنا طی پرونده‌ای خبری به پوشش ارائه مقالات و سخنرانی‌های این سه روز می‌پردازد.


برای پخش زنده این نشست https://www.aparat.com/shora.ir/live کلیک شود.

تشریح برنامه‌‌های هجدهمین نشست شورای عالی قرآن + عنوان مقالات

انتهای پیام
captcha