از نقش رسانه تا مجالس قرآن خانگی در اثرگذاری تلاوت
کد خبر: 4190524
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
در تریبون آزاد نشست تخصصی شورای عالی قرآن مطرح شد؛

از نقش رسانه تا مجالس قرآن خانگی در اثرگذاری تلاوت

در روز دوم هجدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن تریبون آزاد بین حضار برپا و طی آن استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به نظرات مختلفی پیرامون این برنامه پرداختند.

جای خالی وزار در نشست‌های تخصصی شورای عالی قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسینیه الزهرا‌(س) مجتمع امام خمینی‌(ره) از ششم تا هشتم دی‌ماه میزبان اساتید قرآنی از سراسر کشور برای برگزاری هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم است. این نشست طی سه روز از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به همت شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری است.

روز دوم این نشست به ارائه مقالات از سوی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم اختصاص داشت که در حاشیه آن موضوع تریبون آزاد بین حضار برگزار شد که طی آن استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به بیان نظرات مختلفی پیرامون این برنامه پرداختند.

داوود جعفری، قاری بین‌المللی کشورمان در این بخش ضمن قدردانی از شورای عالی قرآن و سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری این نشست، گفت: وزن جلسه‌ای که در حال حاضر در حال انجام است، بالای هزار سال سبقه قرآنی را در خود دارد و این عزیزان با این سبقه که نمونه‌اش را شاید در کشور‌های اطراف هم نداریم با سطح تحصیلی بسیار بالای عزیزان باید مورد توجه مسئولان و متولیان قرآنی کشور نیز قرار گیرد.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی به شورای عالی قرآن ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که عنوان نشست را به کنفراس علمی و تخصصی با حضور قاریان، اساتید و حافظان کل قرآن کریم تغییر دهیم چراکه وزن جلسه بسیار بالاست و اینگونه عنوان کردن موجب می‌شود تا این مجموعه بازتاب بیشتری در بیرون خود داشته باشد و ارزشمندی آن را افزایش دهد.

قاری بین‌المللی کشورمان در بخش دیگری از سخناش گفت: در این جلسه باید وزیر علوم، وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش حضور داشته باشند تا بتوانند با محتواهایی که در اینجا ارائه می‌شود نقشه راه برنامه‌های خود را تبیین کنند.

اثربخشی تلاوت بر قاری

جعفری با بیان اینکه اثربخشی تلاوت منوط بر اثربخشی بر خود قاری از قرآن است، تصریح کرد: هر میزان که خود قاری از قرآن اثر بپذیرد به همان اندازه هم می‌تواند بر روی دیگران اثر بگذارد. اگر کسی تلاوت می‌کند و خانواده او هنوز با او همراه نیستند، مطمئنا نمی‌تواند بر جامعه نیز اثر بگذارد.

وی افزود: نکته بعدی نقش اجتماعی حافظان و قاریان است و تا زمانی که قاری در نقش اجتماعی خود موفق نباشد نباید انتظار داشت که تلاوت اثرگذار هم داشته باشد. جلسه فوق در خصوص تلاوت‌هایی است که در نهایت برای تلاوت مجلسی ارائه می‌شود و این در حالی است که امروز ۹۰ درصد بودجه قرآنی در حوزه مسابقات است. این جلسات زمانی مفهوم پیدا می‌کند که به میزان هزینه‌ای که برای مسابقات می‌شود، برای اساتید به جهت تربیت قاریان هزینه شود.

تأثیر رسانه 

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه هیچ چیزی به اندازه رسانه در اثرگذاری تلاوت اثر ندارد، گفت: باید متوجه باشیم که اثرپذیری یک مخاطب می‌تواند ذائقه تلاوت یک قاری را تغییر دهد. آن زمان در جلسه قرآن به شکلی تلاوت خواهید کرد که محدودتر و متفاوت‌تر خواهد بود و محیط و فضا می‌تواند بر تلاوت اثرگذار باشد.

منصور آقامحمدی، فعال قرآنی کشورمان نیز در این نشست گفت: اتفاقات مبارکی امروز در عرصه تلاوت رخ داده است و شاهد هم‌افزایی مسئولین در کنار هم بوده‌ایم، اما ۳ هزار مؤسسه قرآنی در کشور داریم که به جهت اینکه در پروسه اداری گیر کرده‌اند، خروجی متناسبی که باید داشته باشند را ندارند.

مجالس قرآن خانگی

این فعال قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه در عرصه فعالیت‌های قرآنی و موفقیت در آن باید به جوانان بها دهیم، گفت: امروز در حوزه قرآن اتفاق مبارکی در حال رخ دادن است که اگر توسعه پیدا کند قطعاً اثرگذار خواهد بود به شرط آنکه در این مسیر مجالس خانگی قرآن کریم را فراموش نکنیم.

حسین فریدونی، از فعالان قرآنی کشورمان نیز طی سخنانی گفت: فاصله آنچیزی که مقام معظم رهبری در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌فرمایند با چیز‌هایی که در دهه ۶۰ مطرح بوده بسیار زیاد است و به جهت این رشد باید از ایشان و همه فعالان قرآنی و نهادها تشکر کرد.

وی افزود: امروز هنر تلاوت که یک هنر مقدس و اثرگذار است که در کشور ما رشد بسیار خوبی کرده است و به این جهت نیز باید از همه کسانی که در این زمینه فعالیت کرده‌اند و به ویژه از مقام معظم رهبری قدردانی کنیم.

عزت‌الله گوشه‌ای از فعالان قرآنی استان لرستان نیز طی سخنانی بر ضرورت توجه مسئولین به امر تلاوت قرآن کریم تأکید کرد و گفت: امروز مسئولین ما در صحنه قرآن کشور حضور ندارند. باید از خودمان سوال کنیم که جایگاه قاری قرآن ما در جامعه، در مدارس، در ادارات و مراکز دولتی و خصوصی کجاست؟

یادآوری می‌شود، بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ایکنا طی پرونده‌ای خبری به پوشش ارائه مقالات و سخنرانی‌های این سه روز می‌پردازد.


برای پخش زنده این نشست https://www.aparat.com/shora.ir/live کلیک شود.

تشریح برنامه‌‌های هجدهمین نشست شورای عالی قرآن + عنوان مقالات

انتهای پیام
captcha