مهم‌ترین عناصر در تلاوت تأثیرگذار
کد خبر: 4190509
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷

مهم‌ترین عناصر در تلاوت تأثیرگذار

مقاله «جایگاه لحن بیانی در تلاوت تأثیرگذار» در هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم از سوی احسان اعتباریان، از فعالان قرآنی کشور ارائه و طی آن مهم‌ترین عناصر در یک تلاوت تاثیرگذار ارائه شد.

مهم‌ترین عناصر در یک تلاوت تاثیرگذاربه گزارش خبرنگار ایکنا، حسینیه الزهرا‌(س) مجتمع امام خمینی‌(ره) از ششم تا هشتم دی‌ماه میزبان اساتید قرآنی از سراسر کشور برای برگزاری هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم است. این نشست طی سه روز از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به همت شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری است.

روز دوم این نشست به ارائه مقالات از سوی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم اختصاص دارد که طی آن مقاله «جایگاه لحن بیانی در تلاوت تأثیرگذار»از سوی احسان اعتباریان، از فعالان قرآنی کشور ارائه شد.

اعتباریان در ابتدا با اشاره به اینکه در این مقاله سعی شده در ابتدا با احصای برخی از مهم‌ترین عناصر دخیل در یک تلاوت تأثیرگذار و جذاب، عواملی از آن که به میزان چشمگیر در حوزه «لحن بیانی»، معناپردازی و القای معانی و مفاهیم آیات، بر شنونده، مؤثر بوده و یا به نوعی قابل ارتباط با این مقوله هستند، شرح و بسط کاربردی داده شود، گفت: در این فرآیند آموزشی و علمی، مثال‌های صوتی از تلاوت بزرگان تلاوت مصر، برای مخاطب قابل ارائه خواهد بود.

وی افزود: از دیدگاه لحن بیانی، قاری باید بداند و بتواند که هر جمله یا عبارتی را، براساس مفهوم و پیام درون و مستتر در آن و نیز نوع مخاطب خاص یا عام آن، چگونه بیان و ادا کند تا حق مطلب ادا شود. این مورد در قرآن کریم، با عنوان «حق تلاوت» در آیه ۱۲۱ سوره بقره، صریحاً اشاره شده است «اَّلَّذینَ ءاتَینّْهُمُ الکِتّْبَ یَتلونَه حَقَّ تِلاوَتِه“ اُولئکَ یُؤمِنونَ بِه».

فعال قرآنی کشورمان تصریح کرد: اصولاً «تلاوت تأثیرگذار» در عرف و هنجار‌های این هنر، به تلاوتی گفته می‌شود که شنونده را به فکر وا دارد و علاوه بر آن، اجزاء و فراز‌های مختلف آن، دارای جذابیت و اثربخشی روحی و معنوی برای شنونده باشد. از این نگاه، بین قاریان سرشناس مصری، شیخ عبدالباسط و شیخ محمد صدیق منشاوی، شاید از دیگران موفق‌تر هستند.

اعتباریان افزود: اگرچه آن دسته از قاریان که سبک تلاوت آنها به گونه‌ای است که دیگر قاریان را وادار به تأثیرپذیری از خود کند نیز از جایگاه درخشانی در حوزه تلاوت تأثیرگذار برخوردار هستند؛ اساتیدی مانند محمد رفعت، عبدالفتاح شعشاعی، مصطفی اسماعیل و کامل یوسف از این نوع هستند، بنابراین یک تلاوت تأثیرگذار، تلاوتی برخوردار از لحن بیانی است؛ به این معنی که قاری به گونه‌ای کلمات و عبارات پروردگار را ادا کند که شنونده به‌جای درگیر شدن صرف با صوت خوش و الحان زیبا، در پیام‌ها، خواسته‌ها، منویات و اهداف رسالت، بطن و کنه آیات و عبارات کلام الهی، اندیشه کند.

وی بیان کرد: برخی از عوامل یک تلاوت هنری جذاب، برای مخاطبین، برخورداری قاری از صدایی با ویژگی‌های سرآمد، زیبا و شنیدنی و همچنین زیباسازی مضاعف این صدای خوش با فن به‌کارگیری مقامات و الحان برای تأثیرگذاری افزون‌تر بر شنونده است. در این مجال سعی شده که موارد کاربردی شگرد‌های مؤثر بر یک تلاوت اثرگذار، در حوزه لحن بیانی که حاصل تدریس، تحقیق و بررسی‌های تحلیلی تلاوت قاریان بزرگ بررسی شده است.

یادآوری می‌شود، بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ایکنا طی پرونده‌ای خبری به پوشش ارائه مقالات و سخنرانی‌های این سه روز می‌پردازد.


برای پخش زنده این نشست https://www.aparat.com/shora.ir/live کلیک شود.

تشریح برنامه‌‌های هجدهمین نشست شورای عالی قرآن + عنوان مقالات

انتهای پیام
captcha