نقش وقف، وصل و تکرار در تلاوت اثربخش
کد خبر: 4190507
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵

نقش وقف، وصل و تکرار در تلاوت اثربخش

حسین اخوان اقدم در مقاله «نقش وقف، وصل و تکرار در تلاوت اثربخش» بر دستورالعمل‌های علم قرائت و تجوید تأکید کرد.

نقش وقف، وصل و تکرار در تلاوت اثربخشبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) از ششم تا هشتم دی‌ماه میزبان اساتید قرآنی از سراسر کشور برای برگزاری هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم است. این نشست طی سه روز از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به همت شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری است.

روز دوم این نشست به ارائه مقالات از سوی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم اختصاص دارد که طی آن مقاله «نقش وقف، وصل و تکرار در تلاوت اثربخش» از سوی حسین اخوان اقدم، پیشکسوت قرآنی کشورمان ارائه شد که وی گفت: پیرو بیانات مقام معظم رهبری در مجلس باشکوه قرآنی رمضان المبارک ۱۴۰۲، مبنی بر نقش قطع(وقف)، وصل و تکرار در تلاوت تأثیرگذار، تبیین و بسط این عناوین، به همراه شاهد مثال‌هایی از قاریان بزرگ مصری، در این مقاله مواردی ارائه می‌شود.

وی افزود: از مجموعه احکام و دستورالعمل‌های علم قرائت و تجوید، دو عامل، رابطه مستقیم با معنا و مفهوم کلمات و آیات دارد که شامل مخارج حروف و وقف، وصل و ابتدا است. برهمین اساس انگیزه‌ها و اهداف در موضوع وقف، وصل، ابتدا و تکرار‌ها عبارت‌ از ایجاد تنبه، جذابیت هرچه بیشتر، توجه مخاطب به مفهوم، مدلول و منطوق فراز یا آیه، کار هنری و تنغیمی برای تکمله قرائت مؤثر است.

این استاد قرآن کریم در ادامه مثال‌هایی برای تکرار‌های هوشمندانه و تأثیرگذار در قالب صوت به مخاطبان ارائه داد و گفت: برای مثال ما در تکرار یک کلمه، مانند شبه فعل سبحانه، توسط شیخ شحات محمد انور را تلاوت آیه ۱۰۰ از سوره انعام مشاهده می‌کنیم و یا در تکرار یک عبارت کوتاه، کلمه قال معاذ الله، در سوره یوسف، توسط شیخ شعبان عبدالعزیز صیاد را شاهد هستیم. مورد بعدی تکرار یک آیه، مانند آیه ۸۷ از سوره انبیاء و شامل ذکر یونسیه است که توسط شیخ محمود علی البنا اجرا شده است.

اخوان‌اقدم در ادامه مثال‌هایی برای وقف و وصل‌های مبتنی بر فهم دقیق آیات یا ایجاد تنبّه و توجه در مخاطب ارائه داد و گفت: وقف بر «مغلوب»، در آیه ۱۰ از سوره قمر، توسط شیخ مصطفی اسماعیل و یا وقف بر «هاؤم» در آیه ۱۹ از سوره حاقه، توسط شیخ محمد عبدالعزیز حصان و همچنین وقف بر «ذلک» در آیه ۳۰ از سوره حج، توسط شیخ عبدالباسط ازجمله این موارد است. البته وقف بر «کلّا» در آیه ۱۷ از سوره فجر، توسط شیخ محمد صدیق منشاوی نیز مثال دیگری در این موضوع است.

پیشکسوت قرآنی کشورمان ادامه داد: وصل‌های بسیار نیکو با عنایت به ارتباط لفظ با معنا، حتی در فواصل آیات در تلاوت‌های مختلف شاهدیم که نمونه آن وصل آیه ۱۵ از سوره نحل، به کلمه «و علامات» در آیه ۱۶، توسط شیخ محمود علی البنا و یا وصل آیه ۲۷ از سوره حج، به عبارت «لیشهدوا منافع لهم» در آیه ۲۸، توسط شیخ عبدالباسط و همچنی وصل «و بشّر المخبتین» در آیه ۳۴ از سوره حج، به آیه ۳۵، توسط شیخ عبدالباسط از جمله این موارد است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در مجلسی‌خوانی باید ضوابط اجرا شود، تصریح کرد: هر چند تلاوت مجلسی محدودیت‌های مسابقه را ندارد و شما می‌توانید آیات را تکرار کنید و یا وصل‌‎ها را به زیبایی ارائه کنید، اما حتماً باید ضوابط اصول تلاوت را هم رعایت کنید؛ لذا ما نباید در تلاوت تأثیرگذار به اصل تلاوت آسیب بزنیم.

بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ایکنا طی پرونده‌ای خبری به پوشش ارائه مقالات و سخنرانی‌های این سه روز می‌پردازد.


برای پخش زنده این نشست https://www.aparat.com/shora.ir/live کلیک شود.

تشریح برنامه‌‌های هجدهمین نشست شورای عالی قرآن + عنوان مقالات

انتهای پیام
captcha