۸۰ درصد فعالیت نهضت سوادآموزی به بانوان اختصاص دارد
کد خبر: 4190183
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۲

۸۰ درصد فعالیت نهضت سوادآموزی به بانوان اختصاص دارد

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: اختلاف سواد مردان و زنان پیش از انقلاب ۲۳.۴ درصد بود، یعنی ۲۳.۴ درصد مردان نسبت به زنان باسوادتر بودند، از آنجا که ۸۰ درصد از فعالیت‌های نهضت سوادآموزی به زنان و دختران اختصاص یافته این اختلاف در سال ۱۴۰۰ به ۶.۱ درصد رسیده است.

سوادآموزی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، یاسر خسروی، معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری شامگاه پنجم دی‌ماه در نشست مجازی با خبرنگاران استان با اشاره به تشکیل نهضت سوادآموزی در هفتم دی‌ماه سال ۵۸ به فرمان امام راحل(ره)، اظهار کرد: بر طبق سرشماری سال ۵۵ درصد باسوادی در این استان مانند سایر مناطق کشور در محدوده سنی بالای شش سال کمتر از ۳۶ درصد بود که با این درصد نیاز به تشکیل نهضت سوادآموزی بسیار بالا بود.

خسروی افزود: بر طبق آمار سال ۱۴۰۰، باسوادی در محدوده سنی بالای ۶ سال، ۸۸.۱ درصد بود که رشد بالا را نسبت به آخرین سرشماری پیش از انقلاب یعنی سال ۵۵ در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بیش از ۵۰ درصد رشد داشت و در سال ۱۴۰۰، درصد سواد مردم استان در محدوده ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۷ درصد رسیده است.

خسروی گفت: اختلاف سواد مردان و زنان پیش از انقلاب ۲۳.۴ درصد بود، یعنی ۲۳.۴ درصد مردان نسبت به زنان باسوادتر بودند، از آنجا که ۸۰ درصد از فعالیت‌های نهضت سواد آموزی به زنان و دختران اختصاص یافته این اختلاف در سال ۱۴۰۰ به ۶.۱ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: اختلاف سواد مناطق شهری و روستایی در سال ۵۵، ۳۴.۹ درصد بوده اما از آنجا که ۵۵ درصد از فعالیت‌های نهضت سوادآموزی به روستاییان اختصاص یافته این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ درصد رسیده است.

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۰۹ آموزش‌دهنده فعال در استان وجود دارد، تصریح کرد: هرساله حجمی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی در سه دوره تحصیلی نهضت سوادآموزی یعنی دوره سواد، انتقال و تحکیم به استان‌ها اختصاص می‌یابد، مجموع حجم امسال ۷۱۰۰ نفر شامل ۲۹۰۰ نفر در دوره سواد، انتقال ۲۵۰۰ نفر و تحکیم ۱۷۰۰ نفر است که امسال برای اولین بار ۲۰ درصد از این تعهد، افراد محروم از سواد در محدوده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال تحت پوشش قرار می‌دهد که فرصت ثبت‌نام از این افراد تا پایان دی‌ماه است.

خسروی برگزاری مسابقات انشانویسی، مقاله‌نویسی، کتابخوانی، نماز کلید بهشت، تلاوت قرآن و آموزش رایانه را از جمله برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی نهضت سوادآموزی برشمرد.

وی در خصوص بازماندگان از تحصیل، تصریح کرد: سامانه‌ای تحت عنوان سامانه شهید محمودوند به منظور شناسایی بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی وجود دارد، البته اگر سامانه‌ای از این دست برای شناسایی بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه وجود داشت نیز قطعاً در شناسایی بازماندگان تأثیرگذار بود.

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مؤسسه خیران حامی بازماندگان در استان از تحصیل دایر و تشکیل شده که از طریق کمک خیران، نهادها، دستگاه‌ها و افراد نسبت به شناسایی بازماندگان از تحصیل اقدام می‌شود که امید است با شناسایی افراد بتوان آنها را به چرخه آموزش بازگرداند.

به گفته وی، در ارزیابی‌های کلی سالانه، معاونت نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ رتبه سوم را کسب کرد.

انتهای پیام
captcha