تلاوت کلید فهم آموزه‌های قرآن است + صوت
کد خبر: 4189452
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
قاسم رضیعی:

تلاوت کلید فهم آموزه‌های قرآن است + صوت

قاری بین‌المللی کشورمان در محفل قرآنی منادی با اشاره به اینکه قاری قرآن بایستی بتواند بر اساس توانایی‌ها و داشته‌های خود، بهترین عملکرد را ارائه دهد، گفت: فهم آموزه‌های قرآنی مانند خانه‌ای است که کلید آن، تلاوت قرآن است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست‌و‌نهمین محفل از سلسله محافل منادی، توسط مجمع قرآنیان اسلامشهر با حضور قاریان، حافظان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور و با حضور پرشور علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم شب گذشته یکم دی‌ماه برگزار شد.

در محفل منادی بیست‌ونهم قاریان نوجوان و اساتیدی همچون محمد علمی‌خواه، محمدامین نبی‌لو، امیرحسین قدیمعلی‌لو، محمدحسن حسن‌زاده، مجتبی پرویزی، محمد کاظمی و قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشور اجرای برنامه داشتند. اجرای این محفل به عهده محسن قاسمی، قاری ممتاز کشور بود.

قاسم رضیعی، پیش از اجرای تلاوت به ارائه نکاتی در رابطه با ارتباط و انس با قرآن پرداخت و گفت: استاد حسین اخوان‌اقدم، جلسه‌ای در مسجد حجتیه نارمک دارند. من نیز ساکن همین محل هستم. هر زمان نیاز به آرامش در خود احساس می‌کنم خود را به این محفل معنوی می‌رسانم. اعضای جلسه از نوجوان تا سنین بالا در این محفل قرائت داشته و استاد نکات را به عنوان متذکر می‌شود، شاید برخی از آنان با معیارهای ما قاریان، تلاوت سطح بالایی نداشته باشند، ولی روح انسان در این جلسه به پرواز در می‌آید و غم و غصه‌هابه فراموشی سپرده می‌شود.

قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: جلسات قرآن و انس با قرآن، نعمت بسیار بزرگی است. خداوند در روز قیامت طبق آیه شریفه «ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذِِ عَنِ النَّعیمِ» از نعمت‌ها سوال می‌پرسد. یکی از این نعمت‌ها، نعمت جلسات قرآن است که امیدوارم قدرش را بدانیم.

این قاری کشورمان به نقل خاطره‌ای پرداخت و گفت: شما قرآنیان برای رسیدن به اهدافتان باید تلاش کنید؛ ولی اصرار نکنید! این مهم، درس بزرگی در زندگی من بوده است. ممکن است هدفی در ذهن خود ترسیم کرده باشیم و ظاهرا موفق نشده باشیم؛ اما نباید مأیوس شویم! شاید حکمتی در عدم تحقق آن نهفته باشد.

رضیعی افزود: طبیعت مسابقات قرآن نیز این‌طور است که یک فردی اول، دیگری دوم و به ترتیب افراد رتبه‌های دیگر را کسب می‌کنند. در مسابقات قرآن کشور ما بیست یا سی نفر به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند که همگی شایستگی کسب رتبه‌های برتر را دارند.

وی ادامه داد: الحمدلله تمهیداتی از سوی شورای عالی قرآن صورت گرفته است که سنگینی رقابت و اهمیت بیش از حد مسابقات را کمتر کرده است. به عنوان مثال قاری قرآن کریم جناب آقای محمد کاظمی به سفر حج مشرف شده‌اند. ممکن است بسیاری از افراد که به این سفر معنوی مشرف شده‌اند، الزاماً رتبه‌ای در مسابقات نداشته باشند، اما به دلیل توانمندی‌ها و تلاوت‌های خوبی که دارند، به عنوان قاری خوشخوان معرفی و به سفر حج(کاروان قرآنی حج) اعزام می‌شوند.

قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: هر گُلی در بوستان تلاوت یک بویی دارد. هر صدا و هر تلاوتی در حوزه قرآن، جایگاه خود را دارد. ما باید به آن بلوغ برسیم که فکر نکنیم همه تلاوت‌ها باید شکل هم باشند. در عصر طلایی تلاوت قرآن در مصر، قاریانی وجود داشتند که هر کدام با توجه به ظرفیت‌های خود، به سبکی تلاوت می‌کردند. در اوج تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل با آن زیبایی‌ها و هیجانات، افرادی مثل علی‌البنا و ابوزید‌ها هم بوده‌اند که با لطافت‌ تلاوت خود، مستمعین خاص خود را داشته‌اند. مهم این است که هر‌کسی بتواند بر اساس توانایی‌ها و داشته‌های خود، بهترین عملکرد را از خود به معرض نمایش بگذارد و حق مطلب را ادا کند.

وی افزود: مفاهیم و آموزه‌های قرآن مانند خانه‌ای است که کلید آن، تلاوت قرآن است. قطعاً تلاوت قرآن باید با تدبر همراه باشد، منکر آن نیستیم؛ ولی کلید فهم قرآن تلاوت قرآن است. جذابیت‌هایی که قاریان و حافظان قرآن با تلاوت‌های زیبای خود ایجاد می‌کنند، باعث می‌شود، مردم اشتیاق به ورود به آن خانه پیدا کنند. کسی که با مفاهیم قرآن هم آشناست زمانی موفق خواهد بود که این آشنایی، منجر به عمل به آن مفاهیم شود.

رضیعی اظهار کرد: همه علوم قرآن چه قرائت، چه مفاهیم، چه تفسیر در عرض هم هستند. زمانی این علوم ارزش پیدا می‌کنند که از علم به دانش و از دانش به تغییر رفتار منجر شود. هر چقدر هم علم داشته باشیم، ولی منجر به تغییر رفتار نشود، سودی نخواهد داشت. ان‌شاء‌الله همه ما در وهله اول با قرآن مأنوس، سپس نسبت به مفاهیم قرآن درکی پیدا کنیم که منجر به تغییر رفتار شود.

به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم خط‌نوشته‌هایی نیز توسط سیدجلیل قاسمی، رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان اسلامشهر نگاشته و به میهمانان این برنامه اهدا شد. عکس یادگاری تمام میهمانان و اساتید حاضر در منادی بیست و نهم، قاب آخر از این محفل باشکوه و به یادماندنی بود.

 

کد

تلاوت قاسم رضیعی

 

کد

تلاوت محمدحسن حسن‌زاده

 
کد
تلاوت مجتبی پرویزی
 
کد
تلاوت محمد کاظمی
 
کد
تلاوت محمد علمی‌خواه
 

 
انتهای پیام
captcha