مسابقه برترین برترین‌های قطر؛ فرصتی برای سنجش حافظان نخبه جهان
کد خبر: 4180202
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

مسابقه برترین برترین‌های قطر؛ فرصتی برای سنجش حافظان نخبه جهان

مسابقه برترین برترین‌ها که در دوحه قطر در حال برگزاری است، فرصتی برای شناخت و تجلیل از برگزیدگان نخست مسابقات بین‌المللی و ارتقای کیفیت عملکرد حافظان کلام الهی است.

به گزارش ایکنا به نقل از الرایه، این دوره از مسابقات که بخش بین‌المللی مسابقات قرآن کریم شیخ جاسم بن محمد بن ثانی قطر است از  اول تا ۱۲ نوامبر سال ۲۰۲۳ (۱۰ تا ۲۱ آبان) در دوحه، پایتخت این کشور و از سوی وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر برگزار می‌شود.

ده‌ها نفر از برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به منظور رقابت در دومین دوره مسابقات «برترین برترین‌ها» در دوحه، پایتخت قطر حضور یافته‌اند.

هیئت داوران شامل گروهی از کارشناسان برجسته قرآن کریم است که سطح حفظ، لحن و عملکرد حافظان را ارزیابی می‌کنند. هیئت داوران متشکل از یک رئیس و سه عضو است.

احمد عیسی المعصراوی، شیخ القرای سابق مصر و رئیس کمیته داوران این مسابقات گفت: این مسابقه ویژگی خاص خود را دارد که آن را از بقیه مسابقات بین‌المللی قرآن متمایز می‌کند. این تمایز در سوالات آن بویژه در مورد متشابهات قرآن و ارتباط برخی آیات به آیات سوره‌های دیگر، دیده می‌شود که نیاز به حفظ و آموزش کامل دارد؛ همچنین سوالات تفسیری در مورد معانی واژگان قرآن کریم جزو این مسابقات است. در طول مسابقات و از جمله در مرحله مقدماتی متوجه شدیم که بین همه حافظان تفاوت وجود دارد. برخی از آنها حفظ، برتری، عملکرد، تیز‌هوشی و قدرت پاسخگویی بالایی دارند.

 احمد علی السدیس، رئیس دانشکده قرآن و معارف اسلامی، مدرس علوم دینی در مسجد النبی(ص) و عضو هیئت داوران نیز خاطرنشان کرد: این مسابقات قرآنی یک مسابقه خاص محسوب می‌شود که در آن نفرات نخست در مسابقات قرآنی در تمام کشورهای جهان حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری این گونه مسابقات قرآنی باعث تقویت ارتباط حافظان می‌شود و آنان را قادر به رقابت در رشته‌های مختلف قرآن کریم می‌کند، تصریح کرد: مسابقات قرآنی برای شناخت و تجلیل از برگزیدگان برتر برگزار می‌شود و  مسابقه برترین برترین‌ها برای تجلیل از افراد برتر مسابقات بین‌المللی است. این مسابقات  از نظر هدف خود متمایز و در نوع و پیام خود بی‌نظیر است.

 عبدالسلام مقبل المجیدی، استاد تفسیر دانشگاه قطر و عضو کمیته داوران هم بیان کرد که این مسابقات قرآنی از این جهت ممتاز است که افتخار بزرگی به اهل قرآن می‌بخشد و به آنها جایگاهی می‌دهد که شایسته آن هستند.

شیخ محمد یحیی طاهر، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران، دلیل افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقه را عدم امکان برگزاری به موقع آن در سال 2019 به دلیل شیوع ویروس کرونا دانست و خاطرنشان کرد: این امر باعث شده که این دوره برندگان مقام اول تمامی مسابقات بین‌المللی قرآنی که در مدت شش سال اخیر برگزار شده گرد هم بیایند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی شرکت‌کنندگان در این مسابقات از حفظ و تسلط بالایی برخوردار هستند و اکثر آنها تجربه و دانش حضور در مسابقات بین‌المللی را دارند و شکی نیست که هر یک از آنها برای راهیابی به فینال مشتاق رقابت هستند.

یادآوری می‌شود؛ از کشورمان محمود نوروزی، حافظ کل قرآن در این مسابقات حضور یافته است. وی متولد ۱۳۶۹ تهران است که مقام چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن سودان، مقام سوم مسابقات بین‌المللی تونس، مقام اول مسابقات قرآن اندونزی و مقاوم اول مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام
captcha