سامانه جامع بین‌الملل آستان قدس رضوی تدوین می‌شود
کد خبر: 4179017
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

سامانه جامع بین‌الملل آستان قدس رضوی تدوین می‌شود

سامانه جامع بین‌الملل آستان قدس رضوی با هدف ساماندهی فعالیت‌های حوزه بین‌الملل آستان قدس رضوی در حال طراحی و تدوین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون بین‌الملل آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی، اظهار کرد: از حدود یک سال قبل، طراحی و تدوین این سامانه با هدف ساماندهی فعالیت‌ها و توسعه ارتباطات بین‌المللی این آستان مقدس آغاز شده است.

اسفندیاری با اشاره به ابعاد این سامانه، اظهار کرد: در مرحله نخست شناخت حوزه‌های گوناگون فرهنگ و سیره رضوی به مخاطبان غیرایرانی این آستان در دستور کار این سامانه قرار دارد. در مراحل بعد نیز مقرر شده است که این سامانه بتواند به صورت متمرکز خدمت رسانی به زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی را تسهیل کند.

فقیه اسفندیاری با اشاره به اهداف تدوین سامانه جامع بین‌الملل آستان قدس رضوی، یادآور شد: فراهم‌آوردن بسترهای لازم به‌ منظور انتقال پیام‌های علمی و فرهنگی در گستره ایران و جهان اسلام، بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی برای فراهم آوردن امکان زیارت از راه دور و دسترسی علاقه‌مندان به برنامه‌های جاری حرم مطهر رضوی در چارچوب سیاست‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی و بهره‌گیری از رسانه و فضای مجازی برای گسترش جغرافیای اثرگذاری فرهنگی در ایران و جهان اسلام در چارچوب سیاست‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی از جمله اهداف این سامانه است.

معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی همچنین پشتیبانی و نقش‌آفرینی در پیشبرد مأموریت‌های فراملی واحدهای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کشورهای اسلامی و توانمندسازی و انسجام‌بخشی كنشگران مؤثر مردمی و هویت‌بخشی به آنان در تبلیغ و ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع) در كشورهای اسلامی در چارچوب مأموریت‌های آستان قدس رضوی را از دیگر اهداف طراحی این سامانه برشمرد.

اسفندیاری با اشاره به اهمیت فعالیت های بین المللی اعتاب مقدس، گفت: برجسته‌سازی نام و نشان امام رضا(ع) با تأكید بر ایفای نقش در رویدادهای مهم امت اسلامی و لزوم توسعه ارتباطات سازنده و هم‌افزایی با اعتاب مقدسه و مزارات جهان اسلام، این ضرورت را برای تدوین سامانه و راهبرد فعالیت‌های بین‌المللی آستان قدس رضوی بیش از هر زمان دیگری فراهم آورده است.

وی در ادامه درباره اجرای این سامانه نیز، گفت: طراحی سامانه جامع خدمت‌رسانی به زائران بین‌الملل، نیازمند همکاری و همراهی بخش‌های مختلف داخل و بیرون از آستان قدس رضوی است. اجرای این طرح با همکاری نهادهای مختلف می تواند زمینه‌ساز ارائه خدمات متنوعی به زائران بین المللی حضرت رضا(ع) شده و در کنار آن می‌توان ظرفیت ارتباطات آستان قدس رضوی را با شخصیت‌ها، سازمان ها و تشکل‌های مردمی در خارج از کشور برقرار، توسعه و استمرار داد.

معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی، درباره زمان پایان تدوین این طرح، یادآور شد: سامانه جامع بین‌الملل، اکنون مراحل پایان مطالعات و تدوین خود را می گذراند و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این سامانه را به مرحله اجرا درآوریم.

انتهای پیام
captcha