تشریح سازوکار حمایت کمیته امداد از اشتغال محرومان غیرتحت پوشش
کد خبر: 4170707
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

تشریح سازوکار حمایت کمیته امداد از اشتغال محرومان غیرتحت پوشش

مدیرکل کمیته امداد چهارمحال‌وبختیاری گفت: از سال گذشته یک تبصره در حوزه اشتغال عملیاتی شده ناظر بر اینکه دولت و مجلس این اجازه را به کمیته امداد دادند تا علاوه بر مددجویان تحت پوشش خود بتواند سایر محرومان غیرتحت پوشش نهادهای حمایتی را که در دهک یارانه یک تا پنج قرار دارند با پرداخت تسهیلات اشتغال حمایت کند.

جاسم محمدی، مدیرکل امداد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، جاسم محمدی فارسانی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان امروز، یکم مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با اشاره به اینکه گرامیداشت برنامه‌های این هفته در شأن و شخصیت و جایگاه شهدای والامقام کمترین وظیفه ماست، اظهار کرد: دفاع مقدس حماسه‌ای بود که به دستاوردهای بزرگی همچون کشف و نمایش توانایی ملت ایران و نیز ایمن‌سازی کشور و معرفی جوانان مؤمن و مجاهد و انقلابی انجامید.

وی همچنین بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید را تبریک گفت و ادامه داد: مجموعه کمیته امداد استان نیز به همین مناسبت، برپایی «جشن عاطفه‌ها» را برای حضور مناسب‌تر دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند در کلاس‌های درس در دستور کار قرار داده است؛ برنامه نمادین جشن عاطفه‌ها در روز سه‌شنبه چهارم مهرماه در ساعت ۹ صبح با حضور نهادهای مشارکت‌کننده در مصلی امام خمینی(ره) برگزار و قریب به ۳۰ هزار بسته نوشت‌افزار در استان توزيع خواهد شد.

محمدی با استناد به توصیه‌های مقام معظم رهبری ناظر بر وظایف مجموعه کمیته امداد، توضیح داد: ایشان قائلند که این مجموعه وظیفه شناسایی محرومان و نیازمندان و رفع فقر مادی و معنوی از جامعه را بر عهده دارد. 

وی افزود: امروز مجموعه امداد در زمینه‌های مختلف از مسکن گرفته تا اشتغال و... ورود دارد و از جمله در حوزه اشتغال، از مجموع یک میلیون شغل که دولت در سال‌جاری باید ایجاد کند، ۵۰۰ هزار شغل را مجموعه کمیته امداد و ۵۰۰ هزار دیگر را ۳۵ دستگاه دولتی وظيفه دارند محقق کنند لذا ۵۰ درصد اشتغال را کمیته امداد برعهده دارد؛ نقش کمیته امداد در تحقق مسکن روستایی و شهری و نیز معیشت خانواده‌های محرومان از دیگر فعالیت‌های کمیته امداد است.

سهم کمیته امداد ایجاد ۱۰۵۰۰ شغل در استان است 

محمدی تعداد خانوارهای تحت پوشش استان را ۴۳ هزار و ۳۰۰ خانواده با جمعیت تقریبی ۹۹ هزار و ۱۰۰ نفر مطرح کرد و افزود: البته این آمار شناور است و به میزان خودکفایی یا فوت افراد بستگی دارد. نگاه ما این است که جمعیت تحت پوشش مجموعه کمیته امداد زیبنده نظام اسلامی نیست و تمام تلاش این است که لااقل بتواند برای یک عضو واجد شرایط خانواده تحت پوشش یک شغل با درآمد پایدار ایجاد کند. 

مدیرکل کمیته امداد استان با تأکید بر اتخاذ سیاست مبنی بر ایجاد مشاغل خانگی و اقتصاد خرد، توضیح داد: قریب به ۵۰ درصد خانواده‌های تحت پوشش را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند اما نمی‌توان سیاستی را در حوزه اشتغال دنبال کرد که باعث شود زنان سرپرست خانوار از منزل خارج شوند برای اینکه به اشتغال برسند، زیرا خواه ناخواه باعث غفلت از فرزندپروری خواهد شد. با ساز و کار مشاغل خانگی، زنان سرپرست خانوار در منزل هم شغل خانگی را دارند و هم به مسئله فرزندپروری می‌پردازند. 

محمدی با تصریح اینکه ملاک ما نیز برای خروج افراد از چرخه حمایتی، رسیدن به حداقل حقوق ماهانه یعنی رقم حقوق و مزایای اداره کار است، تأکید کرد: بر طبق این معیار، سال گذشته جشن خودکفایی ۲ هزار مددجو را برگزار کردیم و آمار مددجویان که ۱۰۳ هزار نفر بود امروز به ۹۹ هزار نفر رسیده است یعنی از بیش از یک سال و نیم قبل تا کنون، قریب به چهار هزار مددجوی کمیته امداد استان خودکفا شده‌اند و تا پایان امسال این رقم به شش هزار نفر خواهد رسید. 

مدیرکل کمیته امداد استان بیان کرد: از سال گذشته یک تبصره در حوزه اشتغال عملیاتی شده ناظر بر اینکه دولت و مجلس این اجازه را به کمیته امداد دادند تا علاوه بر مددجویان تحت پوشش خود بتواند سایر محرومان غیر تحت پوشش نهادهای حمایتی را که در دهک یارانه یک تا پنج قرار دارند با پرداخت تسهیلات اشتغال حمایت کند. 

محمدی افزود: در این راستا، سامانه «حیات» کمیته امداد راه‌اندازی شده و تمام امور مربوط به وام اشتغال‌زایی به‌صورت سامانه‌ای علاوه بر مددجویان، سایر متقاضیان دهک‌های یک تا پنج را تحت پوشش این تسهیلات قرار می‌دهد. بر طبق استعلامات متصل به این سامانه، تنها به افرادی اجازه ثبت تقاضا داده می‌شود که در دهک‌های یاد شده قرار داشته باشند. سقف تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌تواند باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان با تأکید بر اینکه سهم کمیته امداد استان از ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ هزار نفر در کل کشور ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل در استان است، توضیح داد: از این تعداد، حداکثر پنج هزار و ۲۵۰ مورد برای مددجویان استان و پنج هزار و ۵۰۰ مورد دیگر برای سایر افراد نیازمند خارج از مجموعه امداد است. 

راهکارهای تقویت مسکن مددجویان 

محمدی با اشاره به افتتاح ۲۳ هزار مسکن مددجویی شهری و روستایی در کشور، بیان کرد: سهم چهارمحال‌وبختیاری از این رقم، ۳۷۰ واحد مسکونی است. امروز کمیته امداد در حوزه مسکن مددجویی شهری تسهیلات بلاعوض ۱۰۰ میلیون تومانی به مددجویان پرداخت می‌کند، همچنین صندوق امداد ولایت نیز وام ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومانی بدون سود و کارمزد با بازپرداخت ۲۰ ساله را به مددجویان متقاضی اعطا می‌کند. 

وی افزود: مددجوی متقاضی مسکن که صاحب زمین باشد، همچنین ۲۰۰ میلیون تومان وام بنیاد مسکن را دریافت می‌کند و مجموعه این تسهیلات به‌علاوه کمک‌های خیریه احتمالی که در طول سال به مجموعه کمیته امداد می‌رسد دست مددجو را در احداث مسکن باز می‌کند تا بتواند صاحب خانه شود. 

محمدی تأکید کرد: هستند مددجویانی که می‌توانند برای مسکن ملی آورده ۲۰۰ میلیون تومانی را تهیه کنند لذا پیش‌بینی تأمين ۱۲۰۰ واحد برای مددجویان استان در طرح مسکن ملی داریم.

مدیرکل کمیته امداد استان بیان کرد: ۱۸۱ واحد مسکونی طی تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان در مناطق محروم میانکوه، بازفت، لردگان، خانمیرزا و ... آماده و احداث شده است که طی روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد. 

محمدی با اشاره به قرارگاه کمیته امداد استان با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی جهت احداث ۴۰۰ واحد مسکن عمدتاً روستایی‌، بیان کرد: به فضل الهی در اسفندماه امسال این تعداد واحد مسکونی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ معتقدیم اگر مشکل مسکن مددجویان حل شود، باقی مشکلات و معضلات او قابل حل است و تمام می‌شود. 

وضعیت مشارکت‌های مردمی و خیران 

مدیرکل کمیته امداد استان در خصوص مشارکت‌های مردمی و صدقات، بیان کرد: مجموعه منابع کمیته امداد شامل اعتباراتی است که تحت نظارت دولت و مجلس دریافت می‌کند، همچنین یک بودجه از منابع اختصاصی کمیته امداد کشور به استان‌ها تزریق می‌شود و تحت نظارت دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی است.

محمدی تصریح کرد: یک محل درآمد دیگر مربوط به کمک‌های خیران و صدقات، زکات فطره، زکات مستحبی و ... است؛ همچنین کمک‌های جمع‌آوری شده در برنامه‌های مناسبتی نظیر جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری به مجموعه این کمک‌ها اضافه شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه مجموع صدقات در سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۹۳ ميليارد تومان رسید، گفت: در شش ماهه نخست امسال نیز کمک خیران و مردم در استان به رقم ۱۱۷ میلیارد تومان رسیده است که این مبالغ تحت نظارت کمیته امداد جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع می‌شود. 

محمدی به کمک‌های مربوط به فرزندان ایتام و محسنین، اظهار کرد: امروز دو هزار و ۱۷۱ فرزند یتیم و پنج هزار و ۴۴۷ فرزندان محسنین تحت حمایت حامیان هستند که در شش ماهه اول امسال، این فرزندان به مبلغ ۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون از سوی ۱۹ هزار و ۳۰۰ حامی از داخل و خارج کشور و استان حمایت شدند.

انتهای پیام
captcha