شیوه‌های آموزش قرآن به تناسب انتظارات دانش‌آموزان جذابیتی ندارد
کد خبر: 4169957
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

شیوه‌های آموزش قرآن به تناسب انتظارات دانش‌آموزان جذابیتی ندارد

مدیر دارالقرآن امیرالمؤمنین علی(ع) شهرستان بشرویه گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی انتظارات دانش‌آموزان تغییر کرده، اما شیوه‌های آموزش قرآن تغییری نیافته و جذابیتی برای دانش آموز ندارد و این مهم ترین مشکل موجود بوده و باید روش‌های جدیدی برای آموزش قرآن درنظرگرفته شود.

محمدرضا وکیل زاده، مدیر دارالقرآن امیرالمؤمنین علی(ع) شهرستان بشرویهمحمدرضا وکیل‌زاده، مدیر دارالقرآن امیرالمؤمنین علی(ع) شهرستان بشرویه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد الزامات آموزش اصولی قرآن برای دانش‌آموزان با توجه به نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: در حال حاضر مراکز و دستگاه‌های مختلفی به امر آموزش قرآن می‌پردازند که مهم‌ترین آنها آموزش وپرورش است و دانش آموز بیشترین ساعت آموزش را در مدرسه می‌گذراند.

وی افزود: بنابراین بهترین راه حل آموزش قرآن معلمان به صورت صحیح و تخصصی توسط مراکز دارالقرآن آموزش پرورش بوده، در مرحله بعد در اختیار گذاشتن ساعت آموزش قرآن مدارس به معلمان قرآنی است که در مراکز دارالقرآن فعالیت می‌کنند و در آخر اینکه هر ارگانی که بخواهد کلاس قرآن برگزار کند باید مربی کلاس مورد تأیید مراکز دارالقرآن باشد تا تخصص او مورد ارزیابی قرار گیرد و به صرف داشتن گواهینامه قرآنی اجازه تدریس قرآن به افراد داده نشود.

این مربی قرآن با بیان اینکه تلاوت و صحیح خوانی قرآن یک مقوله بوده و تدریس قرآن مقوله دیگری است که باید به مربیانی که قصد برگزاری کلاس دارند آموزش داده شود، ادامه داد: فراموش نکنیم که با توجه به گسترش فضای مجازی انتظارات دانش آموزان تغییر کرده ولی شیوه‌های آموزش قرآن تغییری نیافته و این شیوه‌ها جذابیتی برای دانش آموز ندارد و این مهم ترین مشکل موجود است که باید روش‌های جدیدی برای آموزش قرآن درنظرگرفته شود.

وکیل‌زاده اظهار کرد: مورد بعدی مشکلات مالی است که این مهم نباید فقط معطوف به خیرین باشد و باید از طریق ارگان‌های دولتی نیز کمک‌های مالی برطرف شود که بتوانیم با روش‌های جدید، جذب دانش آموزان را به قرآن و آموزش‌های قرآنی داشته باشیم.

وی افزود: در مورد محتواهای آموزش قرآن در ارگان‌های مختلف، کتاب‌های مختلف و با روش‌های آموزشی متفاوت چاپ شده است که هر ارگان تاکید بر آموزش محتوای خود را داشته و می‌طلبد که مسئولان اتحاد بیشتری در مورد محتواهای آموزشی داشته باشند تا کتاب واحدی برای آموزش قرآن چاپ شود.

این مربی قرآن بیان کرد: درمدارس وسایل کمک آموزشی مانند لوح‌های قرآنی و قلم‌های قرآنی وجود دارد ولی این امکانات هنوز کافی نیست و باید تجهیزات جدیدتری برای مدارس خریداری شود و معلمان را تشویق به استفاده از این تجهیزات کرد تا دانش آموزان رغبت بیشتری برای آموزش قرآن داشته باشند.

وکیل زاده در پاسخ به این سؤال آیا کودکان نباید مفهوم و معنای کلمات را نیز بفهمند، تصریح کرد: فهم قرآن و آشنایی با معنا و مفهوم آیات از اهمیت بالایی در جذب و همراهی دانش آموزان با آموزش قرآن دارد ولی اولین گام آموزش روخوانی صحیح قرآن است که این مهم متاسفانه هنوز برای تعدادی از دانش آموزان محقق نشده، اما کتاب‌های آموزش قرآنی که جدیدا برای دارالقرآن‌های آموزش و پرورش چاپ شده به این موضوع یعنی آموزش معنا و مفهوم آیات قرآن در کنار آموزش صحیح خوانی قرآن نگاه ویژه‌ای داشته که امیدواریم این موضوع طی چند سال آینده که این کتاب‌ها تدریس شود، برطرف شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که برخی از معلمان روخوانی قرآن را نمی‌دانند، از این رو نمی‌توانند آموزش درستی هم داشته باشند. متاسفانه در جذب معلمان به این مهم کم تر توجه شده است و با توجه به اینکه کتاب‌های آموزش قرآن در پایه‌های مختلف متفاوت است آموزش قرآن برای تمامی معلمان هزینه بالایی دارد که گاهی اوقات آموزش و پرورش مجبور به آموزش مجازی معلمان می‌شود که خود باعث پایین آمدن کیفیت آموزش قرآن خواهد شد.

مدیر دارالقرآن امیرالمؤمنین علی(ع) شهرستان بشرویه بیان کرد: از طرفی گاهی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی که مهم‌ترین مقطع برای آموزش قرآن است با آموزش قرآن در دارالقرآن‌ها که به صورت تخصصی انجام می‌شود متفاوت بوده و این باعث دوگانگی در دانش آموز شده و به نحو احسن آموزش قرآن را فرا نمی‌گیرد.

وکیل‌زاده یادآور شد: باید آموزش و پرورش برای  معلمان جدیدالاستخدام یک دوره آموزش تخصصی قرآن در دارالقرآن‌ها را به صورت اجباری برگزار کند که هم هماهنگی در آموزش قرآن بوجود آید و هم کیفیت آموزش قرآن افزایش یابد و همچنین از طرفی با توجه به اینکه دارالقرآن‌ها زیر نظر آموزش و پرورش است هزینه‌ای برای این نهاد نخواهد داشت.

انتهای پیام
captcha