سیاست ریاضت در بانک‌های اقتصادی معنا ندارد
کد خبر: 4164111
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

سیاست ریاضت در بانک‌های اقتصادی معنا ندارد

صولت مرتضوی با بیان اینکه دولت با توزیع لجام گسیخته تسهیلات و منابع مخالف است و اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، رشد رونق گرفته و مهار تورم را به دنبال دارد، گفت: سیاست ریاضت در بانک‌های اقتصادی معنا ندارد زیرا وقتی منابع باشد، باید تسهیلات پرداخت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعیبه گزارش ایکنا از کرمان، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه، ۳۰ مردادماه در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمان با بیان اینکه چنین جلساتی می‌تواند با بیان دیدگاه‌ها، ارائه راهکارها و برون رفتن از مشکلات هدایت‌کننده باشد، گفت: یکی از مشکلاتی که کشور را از نظر رشد متوقف کرده، مدیریت کشور در دهه ۹۰ بود. در این دهه میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به شدت کاهش داشت و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که تلاش داشتند کشور را در یک بن‌بست خودساخته قرار دهند.

وی افزود: کاهش صادرات نفت، عدم برگشت منابع، بلوکه کردن منابع جمهوری اسلامی در بعضی از کشور‌ها و سیاست خارجی غیرفعال در دهه ۹۰ کشور را دچار مشکلات جدی کرد و این امر بستر تورم لجام گسیخته را در کشور رقم زد اما دولت سیزدهم بدون نگاه پوپولیستی به اقتصاد تلاش کرد اقتصاد کشور را در ریل واقعی خود قرار دهد.

مرتضوی با اشاره به ناترازی‌هایی که در صندوق بازنشستگی و صندوق‌های دیگر وجود داشت و اقدامات دولت سیزدهم برای رفع این ناترازی‌ها، اظهار کرد: در سیاست خارجی، سیاست عزت، حکمت و مصلحت ساری و جاری شده است و تفکر ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی در حال رنگ‌باختن است و ارتباطات هم برقرار شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد اشتغال را رسالت ملی، فردی و اجتماعی دانست و بیان کرد: متوسط نرخ بیکاری استان حدود ۴ درصد کاهش یافته که کار بسیار بزرگی است. در کلان کشور نیز نرخ بیکاری نسبت به ۱۴۰۰ کاهش یافته و اشتغال پایدار و اشتغال بانوان افزایش پیدا کرده است. امسال میانگین اشتغال کرمان از متوسط کشوری بالاتر است که جای تقدیر دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید برانکه این آمارها به شکل‌های مختلفی راستی آزمایی می‌شوند و همه گزارش‌ها نشان از توفیقات خوب در حوزه اشتغال است، افزود: این توفیقات کافی نیست و وجود یک نفر بیکار زیبنده این مرز و بوم نیست. پایتخت مقاومت جهان اسلام پایتخت معادن ایران است. از لحاظ کشاورزی نیز ظرفیت‌های خوبی در کرمان وجود دارد و معتقدیم کرمان می‌تواند بخش مهمی از اشتغال کشور را تأمین کند لذا باید هم روی طرح‌های کلان و هم خرد سرمایه‌گذاری کرد.

وی با بیان اینکه اختیار شرکت‌های ما در حوزه توسعه برعهده استاندار است و به هر نتیجه‌ای که برسند ما حمایت می‌کنیم، ادامه داد: عدم پرداخت تسهیلات سیاست دولت نیست بلکه دولت با توزیع لجام گسیخته تسهیلات و منابع مخالف است و اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود رشد رونق گرفته و مهار تورم را به دنبال دارد. لذا در مرکز، تبصره ۱۶ تا شهریورماه تمدید شده، همچنین ۲۰ همت از منابع تبصره ۱۸ سهم دستگاه‌ها واریز شده است.

مرتضوی در پایان گفت: شورای عالی بانک‌ها در کرمان تشکیل و بانک‌هایی که قصور در پرداخت دارند معرفی شوند تا از طریق بانک مرکزی و مدیریت عامل بانک‌ها در تهران به آنها تذکر داده شود زیرا سیاست ریاضت در بانک‌های اقتصادی معنا ندارد. مگر می‌شود منابع باشد اما تسهیلات پرداخت نشود؛ این منابع سرمایه بانک‌ها و منابع دولتی نیستند.

انتهای پیام
captcha