ایزدخواه: جهاددانشگاهی به زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار منطقه‌ای ورود کند
کد خبر: 4159566
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/11

ایزدخواه: جهاددانشگاهی به زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار منطقه‌ای ورود کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم گفت: اگر در گذشته جهاددانشگاهی فقط در حوزه فناوری متمرکز بود، امروز باید این دایره را وسیع کند و اقتصاد دانش‌بنیان را هدف بگیرد و از طریق آن وارد موضوع زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار استان‌ها شود.

روح الله ایزدخواه

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، جهاددانشگاهی را یکی از نهادهایی عنوان کرد که برآمده از انقلاب اسلامی است، گفت: این نهاد انقلابی عمر درخشانی را پشت سر گذاشته و توانسته در پیشرفت کشور نقش‌آفرینی‌هایی داشته باشد.

وی افزود: امروز بیش از گذشته نیاز به فعال‌سازی، توانمندسازی و نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی داریم؛ چراکه اولاً پیشرفت مسئله اول کشور است و ثانیاً پیشرفت مبتنی بر علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و هر دو اینها در صدر جهت‌گیری‌ها و مأموریت‌های جهاددانشگاهی بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روحیه جهادی و فرهنگ جهادی که از گذشته در عمق جهاددانشگاهی ریشه دوانده نیازمند نوسازی، بازسازی، احیا، گسترش و انتشار دارد، گفت: همه اینها باعث می‌شود در فرآیند پیشرفت کشور نیاز به احیای نهادهای جهادی مانند جهاددانشگاهی را احساس کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در راستای اجتماع نخبگانی

ایزدخواه بیان کرد: امسال که سال مهار تورم و رشد تولید است نیاز به الگوهای جهادی بیش از قبل احساس می‌شود و به صرف سیاست‌ها و قوانین نمی‌توان انتظار داشت تحول بزرگی رخ دهد و حتماً باید در کف میدان و در بطن جامعه حرکت جهادی – مردمی در این مسیر شکل بگیرد. جهاددانشگاهی با توانمندی‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون کسب کرده و از طریق شبکه وسیع و گسترده‌ای که در سطح کشور در اختیار دارد می‌تواند این شبکه را در راستای اجتماع نخبگانی به خدمت بگیرد تا جهت‌گیری‌ها و هدف‌گزاری‌های امروز را پوشش دهد.

وی با اشاره به وظایف دولت و دستگاه‌های اجرایی در حمایت و پشتیبانی از جهاددانشگاهی گفت: دولت و دستگاه‌های اجرایی متعاقباً باید از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند ولی متأسفانه آنطور که باید از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده نمی‌شود، در صورتی که در موضوعاتی مانند خنثی‌سازی تحریم‌ها و غنابخشی به زنجیره‌های تولید در کشور و تحرک‌بخشی به صادرات جهاددانشگاهی حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند کمک شایانی به میان‌برهای مورد نیاز کشور در مسیر پیشرفت ایفا کند.

ضرورت ورود جهاددانشگاهی به زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌‎دار استانی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پیشنهادی بیان کرد: اگر در گذشته جهاددانشگاهی فقط در حوزه فناوری متمرکز بود، امروز باید این دایره را وسیع کند و اقتصاد دانش‌بنیان را هدف بگیرد و از طریق آن وارد موضوع زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار استان‌ها شود؛ یعنی نگاه خودش را به سمت زنجیره‌های اقتصادی منطقه‌ای بسط دهد تا به عنوان یک شبکه ملی و فراگیر در کنار همه دستگاه‌های متولی پیشرفت قرار گیرد و از آن به عنوان راهبر و پیشران زنجیره‌های صنعتی و دانش‌بنیان استفاده کنند و تحقق این مهم نیازمند تحول درونی و اتکای دولت به توان و ظرفیت نهادینه جهاددانشگاهی است و هر دو اینها باید با هم اتفاق بیفتد که هنوز به طور کامل محقق نشده است.

ایزدخواه تأکید کرد: جهاددانشگاهی باید نگاهش را از سطح محصول و فناوری به سطح زنجیره اقتصادی و سپس سطح منطقه تعمیم دهد. دولت باید جهاددانشگاهی را به خدمت بگیرد و آن را از حاشیه به متن بازگرداند. امروزجهش اقتصادی مبتنی بر تولید دانش‌بنیان از مسائل اصلی کشور محسوب می‌شود و جهادانشگاهی می‌تواند یکی از بهترین پیشران‌های این جهش باشد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha