تصویب تعطیلی سراسری عید غدیر در عراق
کد خبر: 4158266
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

تصویب تعطیلی سراسری عید غدیر در عراق

پس از سال‌ها بحث و جدل، در نهایت هیئت دولت عراق عید غدیر را در این کشور تعطیل رسمی اعلام و لایحه تعطیلات رسمی را به مجلس ارسال کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست نیوز، هیئت دولت عراق در جلسه روز سه‌شنبه خود که به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر، برگزار شد تصویب کرد که عید غدیر در سراسر عراق تعطیل رسمی باشد.
در این جلسه همچنین لایحه تعطیلات رسمی عراق تصویب و برای نهایی‌شدن به مجلس ارسال شد و قانون سابق که در سال 2018 در هیئت دولت تصویب شده بود، ملغی اعلام شد.
در این راستا، «رفیق الصالحی» عضو کمیسیون فرهنگ و رسانه مجلس عراق تأکید کرد که مجلس در فصل کنونی فعالیت خود قانون تعطیلات رسمی را تصویب خواهد کرد.
وی گفت که در این مصوبه 25 تعطیلی رسمی در طول سال گنجانده شده و افزود که مجلس این تعداد را کاهش خواهد داد.
الصالحی تأکید کرد که هیئت دولت اختیارات کامل در تعیین تعطیلات را دارد.
اخیرا بار دیگر نمایندگان چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه اعتراض خود به عدم تعطیلی عید غدیر را مطرح و از عدم صدور بیانیه تبریک این روز از جانب برخی سران سیاسی به طور خاص رئیس مجلس انتقاد کرده بودند.
از زمان سقوط رژیم بعث، نیروهای سیاسی شیعه بارها خواستار تعطیلی روز عید غدیر شده بودند؛ اما دولت‌های عراق در این باره تصمیم قاطعی نگرفته بودند.
«علی التمیمی» کارشناس حقوقی در این باره تأکید می‌کند که در نبود قانون جدید، همچنان مبنای تعطیلات رسمی کشور قانون مصوب 1972 است که طبعا نیاز به تعدیلات گسترده و حتی لغو دارد.
به گفته وی در این قانون اختیار تعطیلی به رئیس‌جمهور داده شده؛ اما در سال 2003 این اختیار به هیئت دولت داده شد.
وی تأکید کرد که با توجه به اختیارات مطلقی که قانون به نخست‌وزیر و هیئت دولت در این باره داده، تعطیل‌کردن عید غدیر هیچ منع قانونی ندارد.
در نبود قانون مدون، تعطیلات عراق معمولا به صورت موردی و از جانب استانداری‌ها اعلام می‌شود و گاه نیز هیئت دولت در این باره تصمیم می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha