مدیر در تعالی علمی و فرهنگی کارمندانش مسئول است
کد خبر: 4156491
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸

مدیر در تعالی علمی و فرهنگی کارمندانش مسئول است

رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری گفت: مدیر یک مجموعه نباید فقط یک ماشین امضا باشد بلکه بداند در قبال تعالی علمی و فرهنگی کارمندانش مسئول است. او باید نیروهایش را با برپایی کلاس‌ها و دوره‌ها و کارگاه‌ها تربیت کند و رشد فکری و فرهنگی، عقیدتی و سیاسی آنان را رقم بزند.

احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته، ۲۸ تیرماه در «کارگاه نقش حکمرانی خوب در کارآمدی دولت‌ها» که به همت بسيح اساتید استان و استانداری و با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و مدیران استان در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد با اشاره به اینکه اکنون در بهترین جایگاه انقلاب اسلامی هستیم که قرار است زمینه‌سازی برای ظهور کند، اظهار کرد: تلاش و کوشش، مسئولیت‌پذیری و حکمرانی ما قرار است به بهترین واقعه تاریخ بشری و نتیجه خلقت و هدف اصلی برسد که همان ظهور منجی عالم و زمینه‌سازی برای کمال انسان‌ها است. 

وی با ذکر اینکه باید قدردان جایگاه خودمان از حیث زمانی و مکانی باشیم، ادامه داد: به مصداق مضمون آیه «مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا» (نسا/85)، ظهور اگرچه شاید در زمان حیات ما اتفاق نیفتد اما اگر قدمی برای ظهور برداریم، از سرجمع پاداش‌های این واقعه مهم در کارنامه ما هم ثبت خواهد شد که افتخار بزرگی است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان بیان کرد: ما فراهم‌آورنده و سازنده تمدن نوین اسلامی یعنی نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم برای ظهور هستیم و برای این مهم، اینکه صرفاً بنشینیم و دعای فرج بخوانیم کفایت نمی‌کند بلکه باید کار و تلاش برای ساخت تمدن اسلامی را پیشه راه کرده و صحیح و دقیق و قوی کار کنیم؛ درواقع دعای فرج نقشه راه است که به ما نشان می‌دهد چه باید انجام دهیم، نه اینکه باعث ظهور بشود.

بایسته‌های کارگزاران نظام اسلامی 

بسیج با تأکید بر اینکه اعمال هر یک از ما که منجر به ظهور شود ثبت و ضبط خواهد شد عدالت را یکی از بایسته‌های مسئولان و کارگزاران دانست و توضیح داد: رسول خدا(ص) در این زمینه فرمودند: يک ساعت به عدالت رفتار كردن بهتر از هفتاد سال عبادت است كه انسان شب‌هایش را بيدار و روزهايش را روزه‌دار باشد؛ و یک ساعت حكم به ظلم كردن نزد خدا از گناهان ۶۰ سال سخت‌تر و بزرگ‌تر است. اینجاست که در حدیثی نبوی با این مضمون تأکيد شده است که اگر فردی به کاری در امور مسلمین گمارده شود در حالی که بداند کسی بهتر از او برای آن منصب وجود دارد، به خدا و رسولش خیانت کرده است.

وی برخی اهداف حکمرانی از نگاه اندیشمندان غربی را یادآور شد و ادامه داد: توماس هابز قائل است که جامعه نهادی بشری است که جنبه قانونی و تصنعی دارد و هدف آن ایجاد نظم و امنیت است. جان لاک نیز معتقد است که هدف اصلی جوامع از تأسیس دولت‌ها، فقط حفظ دارایی‌ها و اموالشان است تا منافعشان حفظ شود. 

بسیج در ادامه اهداف حکمرانی از دیدگاه اسلامی را نیز مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه حکومت اسلامی جامع تمامی نظراتی است که اندیشمندان غربی در مورد اهداف حکمرانی بیان کرده‌اند، گفت: دین قائل است که حکومت باید تأمین کننده تمامی ساحات زندگی انسان از رفاه و امنیت و پیشرفت همه‌جانبه مادی گرفته تا معنویت باید باشد؛ درواقع مسلمان شیعه یک چشم به دنیا و چشم دیگر به آخرت دارد لذا حواسش جمع است که هم در مباحث مادی و دنیوی و هم معنوی به کمال برسد و به کمتر از حکومت سلیمانی راضی نیست. یعنی هم به‌دنبال کسب ثروت و قدرت در دنیاست و هم انسان‌وار زیست می‌کند و از فحشا و فساد دوری می‌گزیند تا سعادت اخروی را برای خودش رقم بزند.

حکومت مهدوی؛ غایت حکمرانی اسلامی 

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان حکومت عصر ظهور را مصداق بارز این غایت حکمرانی اسلامی دانست و افزود: اگرچه شاید امروز نتوانیم عین این حکمرانی متعالی را در جامعه جاری و ساری کنیم اما باید تلاش داشته باشیم تا شبیه به این حکومت را بسازیم و برای واقعه ظهور مقدمه‌چینی کنیم. در حکمرانی متعالی، تنظیم روابط و شیوه کار کنش‌گران اولا‌ً بر اساس هدایت الهی و ثانیاً اراده مردم می‌باشد.

رئیس بسیج اساتید استان تأکید کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله، همه امامان(ع) دوست داشتند حکومت تشکیل دهند اما فقط امام علی(ع) موفق شد زیرا خود مردم از ایشان خواستند که حکومت تشکیل دهند. اما وقتی حضرت سرکار آمدند حتی اگر مردم پشیمان می‌شدند و از ایشان می‌خواستند که از حاکمیت اسلامی عقب بکشد ایشان بر طبق تعهد الهی نمی‌بایست کوتاه بیایند بلکه تا پای جان بر سر این تعهد باقی بمانند. 

وی افزود: مردم‌سالاری پیش از تأسیس حکومت اسلامی و بعد از آن، معانی متفاوتی دارد که این تعبیر پس از تشکیل حکومت ناظر بر این معناست که حاکم اسلامی کاری کند تا مردم همواره با حکومت همراه باشند و ضمن اینکه، در تمامی صحنه‌ها و بزنگاه‌ها حاضر باشند. هدف اصلی در حکومت اسلامی آن است که زمینه برای آگاهی و هدایت مردم ایجاد شود و به کمال برسند.

بسیج با اشاره به برخی اهداف حکومت اسلامی، تصریح کرد: زمینه‌سازی برای ایجاد مدینه فاضله یکی از اهداف اصلی حکومت دینی است که هر کدام از ما در این راستا دارای تکالیفی هستیم و یکی از مطالبات رهبرانقلاب نیز ناظر بر پیوست‌نگاری فرهنگی برای تمام پروژه‌ها و طرح‌هاست. همچنين برقراری عدالت اجتماعی از دیگر اهداف حکومت اسلامی باید باشد که این مهم از مسئولان آغاز می‌شود یعنی مدیران و کارگزاران تا در تراز نباشند، جامعه ایمانی هم شکل نمی‌گیرد لذا مسئولان باید مراقبت کنند. 

وی جلوگیری از سنت‌های جاهلی و تحریف دین را از دیگر اهداف حکومت اسلامی خواند و توضیح داد: خرافه‌ها و بدعت‌هایی که متأسفانه در جریان برپایی محافل عزاداری حسینی مشاهده می‌کنیم منطق و استدلالی ندارد و جا داشت که در بدو شکل‌گیری این دست سنت‌های اشتباه، جلوی آن گرفته شود. یک مصداق آن، برپایی خیمه‌های متعدد در برخی شهرها و آتش زدن آنها در روز عاشوراست که هزینه‌های گزاف و خطرات فراوانی تحمیل می‌کند و جز خرافه و بدعت هیچ پایه و مبنایی ندارد.

مرور برخی اهداف حکومت اسلامی 

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: پاسداری از حقوق فردی و اجتماعی افراد و نیز از بین بردن زمینه‌های فساد و برپاداشتن و گسترش ارزش‌ها از دیگر اهداف حکومت اسلامی است که مسئولان در این زمینه دارای تکلیف هستند؛ سخت‌ترین امتحان خدا این است که یک فرد مسئولیت داشته باشد زیرا باید بر طبق قانون گام بردارد و از حواشی بپرهیزد که در اینصورت مشمول دعای این فراز از زیارت جامعه کبیره می‌شود که «مَکَّنَنِی فِی دَوْلَتکُمْ وَ أَحیَانِی فِی رَجْعَتِکُمْ وَ مَلَّکَنِی فِی أَیَّامِکُمْ»؛ یعنی خداوند در دوران حکومت شما اهل‌بیت(ع) مرا از جایگاهی برخوردار سازد و در زمان رجعت شما زنده کند، و در روزگار شما مرا قدرت ببخشد.

بسیج با تصریح اینکه خطاب آیه «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ» (حج/41) که منشور حکومت اسلامی به‌شمار می‌رود مسئولان و مدیران هستند، گفت: اولین وظیفه مسئولان توجه به ارزش‌هاست و برپایی نماز از مصادیق ارزش‌هاست که در این آیه مورد تأکید واقع شده است؛ نوع لباس، رفتار و کردار منِ مسئول تعیین‌کننده خوبی‌ها و بدی‌ها در جامعه است. 

این مدرس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری گسترش مهرورزی در میان آحاد جامعه را از دیگر اهداف حکومت اسلامی برشمرد و توضیح داد: کار فرهنگی را در جامعه ما این یا آن نهاد انجام نمی‌دهند بلکه دستگاه امام حسین(ع) و امام رضا(ع) کار اصلی فرهنگی را انجام می‌دهد که جوانان را گرد هم می‌آورد و ذیل یک پرچم قرار می‌دهد. 

بسیج ارائه دوره فرهنگی دشمن‌شناسی به مسئولان را یکی از ضرورت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ، وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ» بدانید و آگاه باشید که عاقل‌ترین مردم کسی است که پروردگارش را به درستی بشناسد و از او اطاعت و پیروی نماید و دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانی کند. پیداست که انسان دشمن‌شناس نزدیک‌ترین انسان به خداوند است زیرا انسان عاقل که در این آیه اشاره شده درواقع مقرب درگاه خداوند است.

وی دوره رب‌شناسی را از دیگر ملزومات مدیران و کارگزاران خواند و اضافه کرد: کسی که رب‌شناس نباشد مصداق این فراز از آیه هفت سوره منافقون است که «هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنْفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ يَنْفَضُّوا»، یعنی اینها همان مردم بدخواهند که می‌گویند: بر اصحاب رسول خدا انفاق مال مکنید تا (از گِردش) پراکنده شوند، حال آنکه در ادامه آیه می‌فرمايد خداوند مالک گنج‌های آسمان و زمین است اما منافقان آن را درک نمی‌کنند.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: مدیر یک مجموعه نباید فقط یک ماشین امضا باشد بلکه بداند در قبال تعالی علمی و فرهنگی کارمندانش مسئول است، او باید نیروهایش را با برپایی کلاس‌ها و دوره‌ها و کارگاه‌ها تربیت کند و رشد فکری و فرهنگی، عقیدتی و سیاسی آنان را رقم بزند. 

بسیج با تصریح اینکه زمینه‌سازی تعالی اخلاقی جامعه از وظایف کارگزاران حکومت اسلامی است، افزود: نهادهای فرهنگی و دینی کارشان این است که برای آنانی که نمی‌دانند کار فرهنگی و آگاهی‌بخشی انجام دهند و شبهات علمی و فرهنگی را از بین ببرند؛ بر طبق آیه ۲۵ سوره حدید، خداوند به همراه پیامبر(ص) کتاب، میزان و حدید را فرو فرستاد که کتاب به منظور فرهنگ‌سازی، میزان برای زمینه‌سازی کار فرهنگی و حدید برای مقابله با تخلفات می‌باشد.

وی در پایان گفت: حفظ حکومت از دسترس نامحرمان، ایجاد و حفظ وحدت در سایه قانون اساسی و رهبری نظام، گسترش رفاه عمومی، تنظیم روابط عادلانه اقتصادی، قاطعیت در حسابرسی و حفظ بیت‌المال و دوری از اسراف از دیگر وظایف مسئولان حکومت اسلامی است. 

انتهای پیام
captcha