چرخه علمی با محوریت هنر در حوزه‌های علمیه شکل می‌گیرد
کد خبر: 4150513
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
در نشست خبری طرح آموزشی «حجره هنر» مطرح شد؛

چرخه علمی با محوریت هنر در حوزه‌های علمیه شکل می‌گیرد

امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: هدف این نیست که طلاب را هنرمند و هنرپیشه کنیم، این هدف ثانوی است و هدف اصلی این است که یک چرخه علمی با محوریت هنر در حوزه‌های علمیه و در بین طلاب شکل بگیرد.

طرح آموزشی «حجره هنر» در مدارس علمیه برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، نشست خبری دوره‌های آموزشی هنر و رسانه با عنوان «حجره هنر» پیش از ظهر امروز 5 تیرماه در مرکز خبر حوزه‌های علمیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام رضا رستمی، قائم مقام مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طلاب باید در عین زی‌طلبگی و رسالت خودشان به بحث هنری وفضای مجازی ورود کنند، گفت: از این رو بنای ما این نیست که طلبه به بهانه ورود به  عرصه هنری و رسانه‌ای از عرصه طلبگی بیرون برود و از اهداف اولیه خودش دور شود بلکه اولویت ما این است که طلبه بتواند در مسیر طلبگی خودش بتواند از ابزارهای هنری استفاده کند.

قائم مقام مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه افزود: بحث رسانه و تاثیر آن در جریان‌سازی اجتماعی امری غیرقابل انکار است و حوزه علمیه برای جریان‌سازی اجتماعی در مسائل دینی و فرهنگی باید از این ابزار به خوبی استفاده کند به همین دلیل تجهیز طلاب به برنامه‌های هنری و رسانه‌ای از ضروریات دنیای امروز است.

وی ادامه داد: با همکاری مرکز رسانه‌های حوزه علمیه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بستری ایجاد شده است تا طلاب سراسر کشور بتوانند نسبت به مهارت‌های هنری و فضای مجازی از این ظرفیت استفاده بیشتری ببرند.

توجه به توحید؛ محور حجره هنر

در ادامه این نشست امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: مباحث معرفت‌شناسی و عرفان نظری حول دو نکته اساسی موحد و توحید تمرکز دارد یعنی توحید و موحد همیشه برادر همدیگر هستند؛ بزرگترین دستاوردی که حجره هنر برای طلاب حوزه علمیه دارد بحث توجه به توحید و موحدان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تجلیل اقدام حوزه افزود: این طرح با عنایت وزیر محترم ارشاد و در قالب یک تفاهم‌نامه در حال انجام است. در عرصه هنر و استفاده از آن در انتقال معارف دینی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ما را بر آن داشته است تا پشتوانه فکری، فرهنگی و فلسفی هنر را بیشتر کنیم و این بسترسازی جز با همکاری با حوزه امکان‌پذیر نیست.

عموزاده با بیان اینکه در گام اول از پوستر حجره هنر رونمایی می‌شود، اظهار کرد: هدف از طرح این نیست که طلاب را هنرمند و هنرپیشه کنیم، این هدف ثانوی است و هدف اصلی این است که یک چرخه علمی با محوریت هنر در حوزه‌های علمیه و در بین طلاب شکل بگیرد از این رو تلاش بر این است که به تواتر این طرح در مدارس متلف علمیه در سراسر کشور اجرا شود.

وی افزود: در گام مقدماتی، طرح در چند مدرسه در سطح قم یعنی شهیدین، معصومیه خواهران، مدرسه شهید حقانی، فاطمی و ... اجرا خواهد شد.

عموزاده با بیان اینکه هدف و غرض اصلی ما تربیت طلبه بازیگر نیست، گفت: به نظر بنده والاترین هدف حوزه و حرفه طلبه، تربیت انسان و تبلیغ دین است و به همین دلیل مهمترین هدف در این طرح ما ایجاد هماهنگی و اتحاد بیشتر میان حوزه علمیه و هنرمندان رشته‌های مختلف است.

لزوم آشنایی طلاب با مبانی هنر

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس سیدنژاد، مدیر فضای مجازی و رسانه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه طلاب باید حداقل با مبانی هنر و رسانه آشنا باشند چه در حوزه محتوا و چه در حوزه فنی، گفت: این طرح با هدف رفع این خلاء در حال انجام است و در حوزه خواهران و برادران اجرا خواهد شد. 

وی ادامه داد: ثبت نام حوه برادران انجام شده است و با اینکه تاکنون تبلیغ هم نشده است نزدیک به هزار نفر در 3 رشته هنری شرکت کرده‌اند و به زودی کلاس‌ها آغاز می‌شود.

سیدنژاد با بیان اینکه رشته‌ها شامل؛ پویانمایی، فیلم‌نامه نویسی، مستندسازی، موشن‌گرافی، تدوین فیلم، خبرنگاری، تصویربرداری، گویندگی، کاریکاتور، خوشنویسی و عکاسی، داستان‌نویسی، ویراستاری، بازی رایانه‌ای و گرافیک تبلیغاتی و ... است، تصریح کرد: الان بیشترین استقبال از  فیلم‌نامه نویسی، انیمیشن و پویانمایی، تدوین فیلم و عکاسی شده است و مستندسازی هم با اقبال خوبی مواجه شده است و رشته عکاسی از امروز به صورت برخط و حضوری با حضور استاد سلیمانی از عکاسان برجسته کشوری آغاز خواهد شد.

مدیر فضای مجازی و رسانه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه در مورد نحوه همکاری با مدیران حوزه، گفت: بیشتر این کلاس‌ها در حوزه برگزار می‌شود و از استادان برجسته در هر رشته استفاده می‌کنیم که از جمله می‌توان به استفاده از استادان و طراحان انیمیشن فیل‌شاه و از استادان مجموعه هنر جوان و استادان صاحب نام و صاحب سبک اشاره کرد.

سیدنژاد در پاسخ به این پرسش که طول این دوره چقدر است، گفت: این طرح شامل دو مرحله مقدماتی و پیشرفته است که برای مرحله مقدماتی 16 جلسه دو ساعت طراحی و پیش‌بینی شده است و با توجه به اینکه ظرفیت ما برای تشکیل کلاس حضوری کفایت ندارد به صورت برخط برای شهرستان‌های غیر از قم برگزار می‌شود.

مدیر فضای مجازی و رسانه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در پایان هر دوره، استاد به استان مربوطه اعزام و در دو روز فشرده به صورت حضوری، کلاس‌ها تکمیل خواهد شد و تناسب این برنامه‌ها با کلاس‌های درسی هم با هماهنگی مدیران مدارس برگزار خواهد شد تا خللی به دروس طلاب وارد نشود و تلاش این است که دوره مقدماتی در تابستان انجام شود و دوره پیشرفته در طول سال تحصیلی برگزار شود.

لزوم ورود طلاب به عرصه هنری

مدیرفضای مجازی و رسانه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با تاکید بر لزوم تولید محتوای دینی مناسب برای به کارگرفتن در عرصه هنری، اضافه کرد: ورود طلاب به عرصه هنر نه تنها منعی ندارد بلکه در مواردی لازم هم هست و باید به سمت هنر بروند و اساسا نوشتن و بیان و سخنرانی، هنر است ولی قصد ما از اجرای این طرح این نیست که طلبه بازیگر و هنرمند تربیت کنیم و دغدغه ما تولید محتوای مناسب دینی است.

سیدنژاد با بیان اینکه ابزار و نیروی انسانی مانند انیمیشن‌ساز داریم ولی محتوای دینی را نداریم، اضافه کرد: طلاب اگر بخواهند فیلم‌نامه و انیمیشن بنویسند باید بدانند میزانسن و صحنه و دکوپاژ چیست به همین دلیل بخشی از فیلم‌نامه‌هایی که در حوزه مذهبی نوشته می‌شود قصه و داستان است و مورد توجه واقع نمی‌شود.

وی افزود: نگاه ما به کارهای هنری بیشتر برای رفع این خلا است تا اینطور نشود که صرفا فیلمی با عنوان مذهبی تولید شود ولی به معنای حقیقی هنر دینی نباشد.

او با بیان اینکه سایت ثبت نام باز است و بسته نخواهد شد، تصریح کرد: الان هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما ثبت نام حدود 5 هزار نفر است و البته ریزش هم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما در قم برای تشکیل کلاس‌ها مشکلی نداریم و فعلا با 5 مدرسه علمیه رایزنی شده است تا پایگاه رشته‌ای در این طرح شوند، افزود: ما نیازی به مکاتبه با تمامی مدارس علمیه در سراسر کشور نداریم و اگر با 10 مدرسه در قم شروع کنیم هم برای اجرای طرح حجره هنر کفایت خواهد کرد زیرا هر کدام از این مدارس پایه برای جذب طلاب در یک رشته از سراسر کشور خواهند شد و به خصوص با استفاده از فضای مجاز و برخس امکان آموزش مناسب وجود دارد.

سیدنژاد تاکید کرد: علاقه‌مندان برای حضور در دوره‌ها می‌توانند به سامانه پیشخوان حوزه علمیه به آدرس http://login.ismc.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha