رشد سریع و مستمر اقتصادی چگونه محقق می‌شود؟ + صوت
کد خبر: 4134741
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مرتضوی پاسخ داد:

رشد سریع و مستمر اقتصادی چگونه محقق می‌شود؟ + صوت

معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: افزایش مشارکت مردم در همه جنبه‌های اقتصاد، جلوگیری از خام‌فروشی، توجه به قانون اساسی و اصول اقتصادی و نیز افزایش ظرفیت استفاده از منابع موجود انسانی می‌تواند به رشد مستمر و سریع اقتصادی کمک کند.

مرتضی مرتضوی

مرتضی مرتضوی، معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با ایکنا، مستمر بودن رشد اقتصادی را امری مهم و ضروری دانست و در این رابطه اظهار کرد: با وجود اینکه طی 10 سال گذشته به جمعیت کشور اضافه شده و نیز با وجود اینکه برخی از امکانات و فناوری‌ها و دانشگاه‌ها توسعه پیدا کرده و نیروی انسانی هم تقویت شده اما رشد خوب و مستمر اقتصادی را شاهد نبودیم و به وزن اقتصاد اضافه نشده است.

وی افزود: این موضوع واقعاً نگران‌کننده است و در دهه گذشته تقریباً رشد اقتصاد زیادی را تجربه نکرده‌ایم. ضرورت دارد عقب‌ماندگی‌های موجود در حوزه اقتصاد به سرعت رفع شود. پرسش این است که در این زمینه چه عواملی می‌تواند امیدبخش باشد تا کار سریع‌تر انجام شود؟ در حوزه آموزش نیروی انسانی و ارتقای دانشی خوب عمل شده ولی چون ظرفیت کافی در اقتصاد وجود نداشته نتوانسته‌ایم از این مزیت به خوبی استفاده کنیم و لذا اگر به دنبال جبران عقب‌ماندگی و رشد و توسعه مستمر اقتصادی هستیم باید این ظرفیت هرچه سریع‌تر فراهم شود.

نقش عوامل تولید در رشد مستمر و سریع اقتصادی

معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد ادامه داد: در کنار این مهم باید از سایر عوامل تولید ازجمله سرمایه نهایت استفاده را برد. متأسفانه در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در اقتصاد ایران صورت نگرفته و از سوی دیگر نحوه استفاده و بهره‌وری از شرایط مناسب برخوردار نبوده است؛ همه اینها تأسف‌هایی است که از گذشته وجود دارد.

مرتضوی معتقد است، ظرفیت خوبی برای ارتقای بهره‌وری در ایران وجود دارد که می‌تواند رشد اقتصادی سریع و مطلوب را تضمین کند.


بیشتر بخوانید:

وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی ایران این نوید این را به ما می‌دهد علی‌رغم عقب‌ماندگی‌های چند سال اخیر بتوانیم رشد سریعی را تجربه کنیم. رشد سریع و مستمر اقتصادی نیازمند راهبرد است. در این راستا باید از فروش سرمایه‌های بین نسلی مانند نفت بهترین استفاده را کرد. به عبارت بهتر خام‌فروشی هرچند رشد اقتصادی را سرعت می‌بخشد اما مستمر نیست و به همین دلیل است که می‌گویم باید به صورت صحیح از فروش منابع طبیعی استفاده کرد.

این کارشناس و پژوهشگر اقتصادی تأکید کرد:هرچند خام‌فروشی به رشد اقتصادی منجر می‌شود ولی به تبع آن نیاز ما به منابع طبیعی هم افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال منابع انرژی یکی از نیازهای ضروری اقتصاد ایران است که همواره با چالش‌هایی در این زمینه روبه‌رو هستیم، به طوری که آنقدر در زمینه استفاده و استخراج گاز افراط شده که امروزه هم افت فشار را در برخی مناطق داریم و هم اینکه به خوبی نمی‌توانیم به نیازهایمان پاسخ دهیم و از تراز گازی نه چندان مطلوبی به ویژه در ایام سرد سال برخوردار هستیم.

ضرورت بکارگیری راهکارهای قابل استمرار

مرتضوی با بیان اینکه برای استفاده صحیح از ظرفیت‌های خوب اقتصادی باید در جست‌وجوی راهکارهای قابل استمرار بود، گفت: این راهکارها در چیست؟ در این است که بتوان از این منابع خدادادی فراوان طوری استفاده کرد که ارزش افزوده بیشتری را در زنجیره تولید و رشد اقتصادی داشته باشد. در گام بعد باید نحوه عملکرد به گونه‌ای باشد که منافع آن به همه مردم برسد در غیر این صورت رشد اقتصادی مستمر نخواهد بود.

وی تأکید کرد: رشد اقتصادی باید در همه بخش‌ها صورت گیرد و اگر رشد اقتصادی فراگیر و همه‌شمول نباشد نمی‌توان انتظار استمرار در توسعه اقتصادی را داشت. رشد اقتصادی باید طوری باشد که تک‌تک آحاد مردم از آن نفع ببرند.

نقش مردمی‌سازی اقتصاد در رشد مستمر اقتصادی

معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد با اشاره به نقش مردمی‌سازی اقتصاد در رشد مستمر اقتصادی گفت: مردمی شدن اقتصادی بدین معناست که همه مردم باید کمک‌کننده رشد اقتصادی باشند و به سرعت از این رشد بهره‌مند شوند. اگر مردم در اقتصاد سهیم نباشند و اقتصاد مردمی نشود، نه‌تنها رشد سریع و مستمر اقتصادی تحقق نخواهد یافت بلکه هر گونه رشد اقتصادی رشد مطلوبی نخواهد بود و بیماری‌های شدید دیگری در بدنه اجتماعی و اقتصادی کشور را به دنبال دارد.

مرتضوی افزود: اینکه فعالیت‌ اقتصادی مردم محدود به حوزه‌های مشخص شود اصلاً صحیح نیست. نباید گفت مردم در یک بخش فعالیت داشته باشند اما در بخش دیگری مانع فعالیت آنها شد. ضرورت دارد از ظرفیت مردم در همه بخش‌ها استفاده شود تا مواهب و آثارش در اقتصاد نمود پیدا کند.

وی بیان کرد: اگر از ظرفیت مردم در همه بخش‌های اقتصادی استفاده شود قطعاً شاهد رشد متوازن در همه بخش‌های خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: بازگشت به ادبیات اقتصادی و قانون اساسی به رشد مستمر کمک می‌کند. در قانون اساسی به تعاونی‌ها اشاره شده ولی متأسفانه هرگاه از ساماندهی ظرفیت‌های مردمی در اقتصاد سخن گفته می‌شود بلافاصله خصوصی‌سازی مورد اشاره قرار می‌‎گیرد، درصورتی‌که تنها راه ساماندهی ظرفیت‌های مردم خصوصی‌سازی نیست بلکه می‌توان این ظرفیت‌ها را در قالب تعاونی‌ها ساماندهی کرد و در زمینه تولید و کار مورد استفاده قرار گرفت و این موضوع یکی از اولویت‌های قانون اساسی است.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha